18 | 10 | 2017

Kluut met capriolen

Harm Jansen

Foto 1

 

“Mayday Mayday! Vliegcoördinaten: 53°17'21"N 7°4'45"E. We zien bunkers, over. Tevens een vooruitgeschoven post met mogelijk afweergeschut, over. Schietgaten zijn wisselend bezet door drie personen, over. Vernietigen, over?”

 

Het is al weer geschiedenis. Een blauwe maandag in de week na Pinksteren 2013. 27 mei.
We waren met drie mannen in de hut.

De een gebiologeerd door de vele Bonte Strandlopers. Met een Canon en joekel van gecamoufleerde telelens, die voortdurend onder het mitrailleurgeluid van de motordrive, uit één kijkgat van de hut hing.

De ander stroopte met zijn telescoop en kijker alle kijkgaten van de hut af. Hij was de generalist. Hij probeerde alles in de gaten te houden.

Mij vielen vooral de Kluten in het vizier.

Kluten2 790

Het was heerlijk stil.
Totdat de generalist meldde dat er twee vliegtuigen op ons afkwamen.

“Twee vliegende deuren, zeker.” “Dat zou leuk zijn!”

Ik keek met de kijker richting Johannes Kerkhovenpolder. Zag inderdaad twee stippen aan de horizon. “Waren dit hightech-hommels, Eurohawks, Drones?” “Capriolen van twee achtergebleven stuntvliegers van de Pinkstervliegfeesten op het vliegveld van Oom Tom in Oostwold?” De stippen werden snel dikker en groter.

“Ze geven zich over, over.” “We zien veel witte vlaggen in de lucht wapperen, over.”

Het leek wel, alsof de Lepelaars luchtalarm sloegen, ze gingen groepsgewijs de lucht in.
De zwart-witte Kluten volgden. De Bonte Strandlopers gaven hun eigen vliegshow in de bekende grote wolken.

Ik zag nu een paar grote “Thunderbirds” op de hut afkomen. “Stond ik hier in een reclame van Even Apeldoorn bellen?”

“Transportvliegtuigen?” Het ene vliegtuig leek wel van het merk Hercules.
“Was Hercules hier met zijn zesde werk bezig?”

“Het verjagen van de Stymphalische vogels, de vogels met een bronzen bek, bronzen klauwen en vleugels, die ze af konden schieten als pijlen?” “Nee, dan had hij zich vergist.”
In de bestemming en in de vogels. We waren hier niet bij het Stymphalosmeer in Arkadië, maar in polder Breebaart, in Groningen. Hier hadden alleen de Lepelaars en de Kluten een metalen bek. Zij hadden hun vredesvlag al gehesen.

De Kluten, de sabelbekken, de “Säbelschnäbler” zoals de Duitsers ze noemen, hadden zich daarvoor te land en in het water nog enigszins strijdbaar getoond. Af en toe leken het musketiers. Die met hun sabels een bepaald verbond sloten of juist hun gebied begrensden. Soms leek het wel, alsof ze landjepik speelden. Ze staken de hoofden en sabelsnavels bij elkaar. “Ja, waarvoor eigenlijk?” “Om samen voedsel te zoeken?” “Om een ruzie te voorkomen?” “Om een sabeldans uit te voeren?” Ik hoorde geen sabelgekletter.

Kluten3 790

Het schijnt dat ze elkaar niet met de sabelsnavel te lijf gaan. Dat doen ze met de poten. Een “Schnäbler” is juist iemand die graag “trekkebekt”, zoent. Het werkwoord “sich schnäbeln” betekent “elkaar kussen”. Het “trekkebekken” kennen we vooral van de Tortelduiven.
“Make love, not war.”

Het “Schnäbeln”, het “snavelen” van de “Säbelschnäbler”, de Kluut, slaat echter op de manier, waarop de vogel zijn snavel door het water en het slik trekt om voedsel te zoeken.

Kluten4a 790


Kluten5 450

“Of voerden de musketiers, Athos, Porthos, Aramis en d'Artagnan, hier een afleidingsmanoeuvre uit?” “Wilden ze onze aandacht afleiden van broedplaatsen?”

Het leek wel alsof een Kluut van de “Airforce” dit met de zogenaamde “broken wing-tactiek” probeerde. Het leek alsof hij vanwege een gebroken vleugel niet van de grond kwam. Alsof hij wou zeggen: “Ik ben je slachtoffer, probeer mij maar te pakken.” “Maar, waar was de predator, de aanvaller?”

Hercules en compagnon waren allang overgevlogen. Waarschijnlijk naar de Marnewaard. Hun “low approach” had indruk gemaakt. De rust in vogelland was allang weergekeerd.

“Of was deze Kluut een “Forward Air Controller”, die vanaf de grond de andere vogels begeleidde ten behoeve van de witte-vlaggen-operatie BCAS: Birds, Close Air Support?”

 Nee, deze Kluut was ook vliegenier. De vogel nam zijn aanloopbaan en steeg op. In de eindfase leek het op een doorstart, een “touch and go”, zoals de Hercules die in oktober 2013 op vliegveld Eelde maakte.

Kluten6 410 Kluten7 350
                       “Touch”                       and                  “Go!”

 

“Over”

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen