Groningse Klapeksters trouw aan winterterritorium

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Groningse Klapeksters trouw aan winterterritorium

Post by Marco_Glastra »

Het ziet er naar uit dat de klapekster van Meerstad is vertrokken. De laatste waarneming was dinsdag 21 maart aan het einde van de dag, vandaag ondanks goed zoeken niet meer aangetroffen. Heel benieuwd of de oude dame volgende winter weer terugkeert en hoe het leefgebied er dan bij ligt....
Groet, Marco
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Groningse Klapeksters trouw aan winterterritorium

Post by jhvenema »

Klapekster liefhebbers,
Oktober nadert alweer. Benieuwd of en wanneer de geringde Klapekster in zijn/haar winterterritorium bij de Driemerenweg e.o. weer opduikt voor het 6e achtereenvolgende jaar. Zoals eerder gezegd: ik voorspel 2 oktober. Alle waarnemers weer goed opletten de komende dagen in deze omgeving. We wachten af...
groet Jan Henk
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Groningse Klapeksters trouw aan winterterritorium

Post by Marco_Glastra »

De klapeksters laten nog even op zich wachten. Geldt niet alleen voor Groningen, maar voor heel NL. Ter vergelijking de waarnemingen van 1-13 oktober in 2016 en 2017. Laten we hopen dat ze nog onderweg zijn!

Groet, Marco
Attachments
1-13 okt 2017
1-13 okt 2017
klapekster okt 2017.jpg (363.57 KiB) Viewed 21836 times
1-13 okt 2016
1-13 okt 2016
klapekster okt 2016.jpg (369.71 KiB) Viewed 21836 times
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Groningse Klapeksters trouw aan winterterritorium

Post by jhvenema »

Ja het zijn er helaas nog steeds opvallend weinig. Dezelfde trend is dit jaar ook te zien bij de Blauwe Kiek en Ruigpootbuizerd, veldmuis liefhebbers.
Groet Jan Henk
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Groningse Klapeksters trouw aan winterterritorium

Post by Marco_Glastra »

Maar vandaag is ie er weer in Meerstad. Gemeld door Harry K. Geringde exemplaar, 6e jaar op rij!
Griet, Marco
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Groningse Klapeksters trouw aan winterterritorium

Post by jhvenema »

Bijzonder! Daar gaat de mooie trend.... Figuur even aangepast. Wel een aankomst datum die bijna precies het gemiddelde is van de 5 er voor!
Leuk om te discussiëren wat de oorzaak is van deze trendbreuk. Ouderdom :lol: ?
Aankomst data 2012-2017
Aankomst data 2012-2017
aankomstdata Klapekster Driemerenweg klein 2017.jpg (38.47 KiB) Viewed 21746 times
Groet JH
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Groningse Klapeksters trouw aan winterterritorium

Post by Marco_Glastra »

Vorig weekend zes uitzichtpunten bijgeplaatst in het krimpende overwinterringsgebied van de klapekster bij Meerstad. Dit ook om het verlies aan natuurlijke uitzichtpunten (struiken) te compenseren. Die worden momenteen gekapt voor een uitbreiding van het meer. Binnen een week zijn alle punten in gebruik genomen!
Groet, Marco
Attachments
klappie1.jpg
klappie1.jpg (492.42 KiB) Viewed 21641 times
20171022_143630.jpg
20171022_143630.jpg (418.7 KiB) Viewed 21641 times
IMG_8471.JPG
IMG_8471.JPG (474.95 KiB) Viewed 21641 times
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Groningse Klapeksters trouw aan winterterritorium

Post by arenaria »

Heel mooi, maar kunnen die foto's anders cq kleiner? Kan aan mijn PC liggen, maar ik krijg per prent maar 20% op mijn scherm ...

Groet,

Jan Allex
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Groningse Klapeksters trouw aan winterterritorium

Post by Marco_Glastra »

Helaas was er deze winter maar één overwinterende klapekster in Groningen: bij Meerstad. Het is het geringde vrouwtje dat al vanaf de winter 2012/2013 hier overwintert, nu al zes jaar op rij. Op bijgaand kaartje (via waarneming.nl) is het terreingebruik van afgelopen winter te zien. De klapekster heeft vooral gefoerageerd op de drie percelen waar de afgelopen twee winters 12 uitzichtspunten zijn geplaatst (berkenstammetjes). Uitvalsbasis en vaste slaapplaats is een natuurlijk bosje met opslag van o.a. wilgen. Een dezer dagen zal de klapekster waarschijnlijk weer vertrekken. Vanwege de leeftijd is het niet vanzelfsprekend dat ze na dit broedseizoen weer terugkeert. Bovendien wordt het leefgebied in hoog tempo ontwikkeld als woon- en recreatiegebied. Afgelopen jaar zijn de vaste Meerstad-vogelaars André Sikkema en ondergetekende bij Bureau Meerstad langs geweest om de geplande werkzaamheden zo goed mogelijk af te stemmen op de aanwezige vogels. Ik zal proberen om hiervoor binnenkort een nieuwe afspraak te maken, ook met het oog op broedvogels als oeverzwaluw, veldleeuwerik, kleine plevier en kluut. Voor de klapekster is het essentieel dat het 'slaapbosje' niet wordt gerooid en er genoeg ruigte overblijft waar eventueel uitzichtspunten geplaatst kunnen worden.

Groet, Marco
Attachments
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (212.56 KiB) Viewed 20705 times
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Groningse Klapeksters trouw aan winterterritorium

Post by jhvenema »

Hallo Marco, Andre en Thijs,
Een mooi verhaal zo langzamerhand over deze Klapekster vrouw. Denk dat het vrij uniek is dat een Klapekster op individu niveau zo lang gevolgd is. Zou mooi zijn wanneer jullie als vaste waarnemers dit tot een artikel voor de volgende Grauwe Gors (deadline half november 2018) weten om te smeden. Al was het alleen al vanwege de schitterende foto’s te tonen die Thijs al heeft weten te schieten van deze vogel.

Ik heb nog even gekeken naar de laatste waarneemdata (vertrekdata in voorjaar) door de jaren heen. Ik heb ze aan diverse weersfactoren gecorreleerd. De enige factor die significant gerelateerd was bleek het Hellmann-koudegetal (som aantal graden van de gem. etmaaltemperatuur onder 0 opgeteld vanaf 1 januari van dat jaar: http://weergegevens.nl/averages.aspx?ja ... tation=280). De gemiddelde etmaaltemperatuur noch de temperatuursom tussen 1 januari en half maart waren dat niet.
Laatste waarneemdata voorjaar relateert met Hellmann getal.
Laatste waarneemdata voorjaar relateert met Hellmann getal.
Klapekster Driemerenweg e.o. data vertrek voorjaar.jpg (48.35 KiB) Viewed 20636 times
Groet Jan Henk
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Groningse Klapeksters trouw aan winterterritorium

Post by Marco_Glastra »

Er kan weer een hoofdstuk aan het vervolgverhaal van de klapekster van Meerstad worden toegevoegd!

De eerste waarneming is van 16 oktober door André Sikkema. Waarschijnlijk is dit ook de exacte aankomstdatum, want de dagen ervoor heb ik dagelijks een rondje Meerstad gefietst. Dezelfde middag (16/10) kon ik op foto vastleggen dat het opnieuw om de geringde vogel gaat. Dat betekent dat dit vrouwtje klapekster nu voor de zevende winter op rij bij Meerstad overwintert! De vogel nadert het Europese leeftijdrecord van een Finse klapekster van 8 jaar en 2 maanden (site Euring).

Het leefgebied ligt er prima bij. Lekker ruig en met her en der nieuwe opslag van bramen en berken. Tot mijn schrik waren ze vanmiddag het perceel langs de roeibaan aan het maaien. Ongeveer de helft was al gemaaid. Dit is het perceel waar de klapekster het meest foerageert. Dit terwijl André en ik met Bureau Meerstad hadden afgesproken dat er deze winter geen werkzaamheden in het leefgebied zouden plaatsvinden. Ik ben naar de trekker gelopen en de chauffeur gevraagd om het werk stil te leggen. Contact gezocht met de loonwerker en met Bureau Meerstad en daar is uit voortgekomen dat het maaiwerk meteen werd stilgelegd. Alleen langs de sloten zal nog een strook gemaaid worden. Misverstand bleek te zijn dat Bureau Meerstad het maaiwerk als onderhoud beschouwt, niet als werkzaamheden. Gelukkig is de schade beperkt gebleven; een beetje maaiwerk kan zelfs nog wel gunstig zijn.

De komende weken gaan Thijs en ik misschien nog een paar uitkijkpunten bijplaatsen. En nu maar hopen op een lange en onbezorgde klapeksterwinter!

Groet,

Marco
Attachments
klappie.jpg
klappie.jpg (405.57 KiB) Viewed 19320 times
20181026_123931.jpg
20181026_123931.jpg (340.63 KiB) Viewed 19320 times
20181026_124105.jpg
20181026_124105.jpg (352.75 KiB) Viewed 19320 times
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Groningse Klapeksters trouw aan winterterritorium

Post by Marco_Glastra »

Afgelopen weekend vier uitzichtpunten bijgeplaatst voor de klapekster, allemaal op de overgang van ruigte naar gemaaid. Alle vier de uitzichtpunten zijn inmiddels in dank aanvaard. In totaal zijn er nu een stuk of 13.

Groet, Marco
Attachments
klappie2.jpg
klappie2.jpg (350.2 KiB) Viewed 19122 times
klappie4.jpg
klappie4.jpg (270.99 KiB) Viewed 19122 times
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest