Leuke Vogeltrip

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Guest

Leuke Vogeltrip

Post by Guest »

Rietganzen am Dollard
<BR>
<BR>Ich habe gerade eben unter "waarnemingen" von Nico de Vries gelesen, dass 6000 Rietganzen bei Onstwedde und Umgebung am 2.02. gesehen wurden.
<BR>Am selben Tag stand ich von 17 Uhr 47 bis 18 Uhr 10n am Dollard an der Grenze bei Nieuwe Schans, um den Schlafplatzflug der Gänse zu beobachten. Zwischen 17 Uhr 55 und 18 Uhr 10 flogen in breiter Front zwischen Drewsheerdt und Kamp etwa 6000 Gänse in mehreren Wellen ein, die sich in langen Ketten gegen den orange Himmel abhoben.
<BR>Vermutlich waren es die Rietganzen aus den veenkolonialen Gebieten. Sie fielen alle im Kwelder ein.
<BR>Am nächsten Morgen (3.02.) hielt ich mich im Rhederveld und Hebrecht auf. Hier fielen keine Gänse so wie früher ein. Dagegen flogen lange Ketten weit westlich (bei Vlagtwedde oder Osnstwedde?) zwischen 10 und 10 Uhr 30 nach S, z.T. über Bourtange hinaus. Der späte Morgenflug hing wahrscheinlich mit dem nächtlichen Mondschein zusammen, denn 6 Tage vorher war Vollmond.
<BR>Klaus Gerdes <a href="mailto:klaus.gerdes@ewetel.net">klaus.gerdes@ewetel.net</a>
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Leuke Vogeltrip

Post by hdelange »

Leuke Vogeltrip
<BR>
<BR>Beste Vogelaars,
<BR>
<BR>Met dit akelig zachte weer zou je haast denken dat de winter bijna voorbij is. Maar het is nog maar eind januari en februari staat nog voor de deur. En laten we maart niet vergeten er kan nog genoeg winter komen. Maar desondanks worden de ganzen en zwanen zenuwachtig.
<BR>
<BR>Nog even en de meeste ganzen en zwanen zijn al weer op hun terugreis naar het verre noorden. Daarom deze tip van mij.
<BR>Vanmorgen om 07.00 uur was ik in de vogelhut aan de Veenhuizerstukken. Het was dus nog donker. Maar een prachtig schouwspel werd na een uurtje aan mij vertoont. Duizenden toendraganzen en kleine en wilde zwanen pal voor je neus. Het is net alsof je midden tussen de ganzen en zwanen zit. Tegen kwart over 8 zegen de beesten "dag Nico" en vliegen ze naar hun voedselgebieden ergens in de veenkolonien, om in de avonduren weer terug te keren.
<BR>Ben je maf van ganzen en zwanen ga dan eens kijken het absoluut de moeite waard, je krijgt er geen spijt van. Niet te veel lawaai maken want ganzen en zwanen zijn schuw en hebben de pest aan mensen .Het vogelobservatiehutje is maar klein (6 a 7 personen) maar harstikke gezellig. Afslag Onstwedde bij Stadskanaal nemen en direkt aan de Onstwedderweg auto parkeren.
<BR>Natuurlijk zit er ook nog ander vogelspul zoals grote zilverreigers, allerlei eendensoorten en roofvogels zoals een slechtvalk. Een absolute wintertip dacht ik zo. En mocht je zaterdag gaan dan ben je nog ruim voor de trouwerij van .......................thuis. Succes vogeltjekiekers.
<BR>
<BR>Nico de Vries
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests