Slangearend?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
JohnHinrichs
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 06 Jan 2003, 00:00

Slangearend?

Post by JohnHinrichs »

Hebben wij een slangearend gezien, of was het toch een buizerd...???
<BR>11 mei 2003
<BR>
<BR>Rond 18.40 vloog boven Ruischerwaard /Eemskanaal een roofvogel die deed denken aan een slangearend (regelmatig gezien in Frankrijk). De vogel hing veelvuldig stil, biddend in de lucht. Hij ´bidde´ bijna zonder daarbij zijn vleugels te bewegen, terwijl het niet hard waaide.
<BR>Hij had een bruine kop en strepen over zijn borst, die van de ene naar de andere vleugel liepen (dus niet van staart naar kop), deze strepen liepen door tot op zijn staart. Hij had gevingerde, brede vleugels. De voorste band was donker, zonder duidelijk te onderscheiden polsvlek. De bovenzijde was bruin. Zijn staart was recht afgesneden, bij het bidden was hij breed en afgerond.
<BR>Het gedrag deed ons denken aan een slangearend, maar daarvoor leek hij ons te bruin van kleur. Hij oogde groter dan een buizerd. In oostelijke richting zeilde hij ons blikveld uit.
<BR>
<BR>John en Hester
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Slangearend?

Post by wimvanboekel »

John,
<BR>
<BR>deze vogel heb ik gisteren ook gezien, denk ik. Hij vloog ´s middags lange tijd cirkelend en regelmatig biddend rond boven het gebied bij Noorddijk. Ik houd het op een buizerd. Ik vond hem niet groter dan een buizerd (ik kon het vergelijken met een torenvalk die vlak bij hem rondvloog), ik zag wel polsvlekken en de vleugels waren niet zo lang als je bij een slangenarend zou verwachten. Dus helaas...
<BR>
<BR>Wim van Boekel
<BR>
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Slangearend?

Post by rdevries »

John, Hester, Wim,
<BR>
<BR>Over de edele kunst van het determineren gesproken, het valt me op dat er in beide waarnemingen één determinerend kenmerk ontbreekt, terwijl dat wel goed te zien geweest zou moeten zijn. Waren jullie misschien te veel, respectievelijk te weinig verrast?
<BR>
<BR>Renze de Vries
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Slangearend?

Post by wimvanboekel »

Renze,
<BR>
<BR>misschien bedoel je de bivakmuts?? Anders geef ik het op.
<BR>
<BR>Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Slangearend?

Post by arenaria »

Hou er rekening mee dat er ook heel vaak een Ruigpootbuizerd wordt gezien op deze plek.
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
JohnHinrichs
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 06 Jan 2003, 00:00

Slangearend?

Post by JohnHinrichs »

Ik ben inderdaad ook erg benieuwd naar het determinatie kenmerk die zowel Hester, Wim en ik over het hoofd hebben gezien. Wat beterft de ruigpootbuizerd; het viel mij op dat hij geheel bruin was aan de bovenzijde, zonder wit bij de staart en dat hij ook geen donkere borstvlek had. Hij zeilde steeds met een boog naar de volgende plek waar hij langere tijd (ongeveer 20-30s) stilhing.
<BR>
<BR>John
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Slangearend?

Post by rdevries »

Ik bedoel de tekening (bandering) van de staart.
<BR>
<BR>Renze
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests