Waarneming niet geheel gedetermineerd? Wie helpt verder!

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Guest

Waarneming niet geheel gedetermineerd? Wie helpt verder!

Post by Guest »

Hallo,

Op 27 november zag ik omstreeks half vijf in Usquert, in de vrij nieuwe bosaanplant ten noorden van het centrum en ten zuiden van de weg naar Uithuizen, op zo'n vijftig meter afstand, in een boom, op de rug en enigszins van boven gezien, een geheel zandkleurig vogel, van de grootte van een merel, - iets groter misschien. De kleur van de bovenveren was zeer opvallend en ongewoon: een samenstel van de kleur van beenderkleurig dood oud riet en geelbruinkleurig rottend oud riet. Het kopje en de snavel heb ik helaas niet goed kunnen zien. De staart eindigde in een trapezium. Onderveren heb ik niet kunnen zien. Ik had de indruk dat het oog donker was.

Bij het nazoeken tot welke soort deze vogel zou kunnen behoren trof mij in het boek van Peterson de afbeelding van de juveniel van de roze spreeuw, met name vanwege de kleurstelling en de omschrijving als 'zandkleurig' en ook wel op grond van de grootte. Een afbeelding in een andere gids deed mij echter weer twijfelen, omdat de jonge vogel daar veel bruiner was afgebeeld. Ik kan namelijk niet genoeg benadrukken hoe licht en in de richting van isabel- en zandkleurig de kleur van deze vogel vogel was.

Heeft iemand nog een suggestie?


MVG

Deirdre van der Breggen
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 56 guests