Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by anaburen »

Beste Jeroen,

Je kunt er ook nog een leuk verhaaltje over schrijven.
Of een saai verhaal, dat mag ook.
Zie in het menu 'verhalen'.

Ana
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by Aart »

Ik waardeer de waarnemingenrubriek altijd zeer en plaats regelmatig waarnemingen.
Als je iets uit wil zoeken over voorkomen in plaats en tijd over een bepaalde soort, ben je echter aangewezen op waarneming.nl. De praktijk is gewoon zo dat de meeste vogelaars het op deze site zetten; ook bestuursleden doen dit al. De vraag is daarom niet of, maar wanneer we ons aansluiten bij deze site.
Met een link op avifaunagroningen.nl die naar de waarnemingen in de provincie leidt, is het denk ik gewoon even een kwestie van wennen.

Aart
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by hdelange »

Hallo allen,

ik heb me even een tijdje afzijdig gehouden in de discussie, dit weekend zal ik alles op een rijtje gaan zetten, em dan zullen we met een reactie komen welke kant we op gaan.

Dank aan de levendige discussie en de pro's en contra's die er genoemd zijn.

Zorgvuldig moeten we een besluit nemen.

MvG,

Henk
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by hdelange »

Beste mensen,

Allereerst heel erg bedankt voor jullie deelname aan deze zeer nuttige discussie over een belangrijk onderdeel van deze site, de waarnemingen.

Zoals ik al in mijn openingsstuk aangaf zijn we ooit in 2007 al gestart met gesprekken met vertegenwoordigers van waarneming.nl, door verschillende oorzaken van beide kanten werd het steeds op de lange baan geschoven.
Ik heb alles nog even goed doorgelezen, de boel een beetje op een rijtje gezet, de voor en nadelen naast elkaar gezet en het nog even goed op me laten inwerken.

Er hebben zich uiteindelijk meer mensen uitgesproken vóór samenwerking met waarneming.nl, exclusief een aantal niet in Groningen wonende voorstanders.
Nu is het aantal voor of tegenstanders niet bepalend voor het besluit wat we gaan doen, en zijn er meer zaken die meespelen.
Er zijn onder de voorstanders een aantal die nu sommige waarnemingen dubbel invoeren, daarnaast zijn er wel enkele waarnemers in de loop der jaren vertrokken naar waarneming.nl, die kunnen dan weer aansluiting vinden bij ons.

Zelf wilde ik ook niet het gevoel hebben dat we mogelijk iets zouden besluiten wat door de meerderheid niet gesteund zou worden, vandaar ook de discussie om er achter te komen hoe jullie(de gebruikers) van de site er tegenover zouden staan om mogelijk samen te gaan werken.

Het besluit wil ik dan bij deze maar kenbaar maken dat we er voor kiezen om de toekomstige waarnemingen in samenwerking met waarneming.nl te gaan doen.
Marnix was er al langer voorstander van en ikzelf hinkte steeds op twee gedachten, maar zie er toch ook de voordelen wel van in. Met de voorzitter is ook gesproken en die staat namens het bestuur ook achter het besluit.

Een aantal nadelen die genoemd worden waaronder dat het commercieel gaat worden of het ondersneeuwt in het landelijke geweld valt denk ik wel mee. Commercieel is het in ieder geval niet en voor Avifauna wordt het werkgebied er voor Avifauna Groningen uitgefilterd.
De weergave zal voor sommigen inderdaad even wennen zijn, ook voor mij, maar daarnaast biedt het ook vele voordelen die al wel genoemd zijn.
Veel leden hebben ook al een account bij waarneming.nl, maak je een nieuwe aan zorg er dan wel voor dat je aangeeft lid te willen worden van de werkgroep avifauna Groningen.
Voor mensen die (nog) geen account willen hebben bij waarneming.nl wordt er de mogelijkheid geboden om door invoer van uw emailadres de waarneming in te voeren die dan op naam komt te staan van het account van Avifauna Groningen.

De fotogalerij blijft gewoon bestaan dus daar veranderd niets aan, zolang de fotografen die nu bij Avifauna hun mooie foto’s publiceren dit ook blijven doen, in ieder geval de mooiste foto’s in de galerij en de vele extra plaatjes kan met dan met de waarneming mee uploaden naar waarneming.nl

We zullen gaan proberen om alles nog rond te krijgen om per 1-juni 2012 de overstap te maken, dan hebben we nog een maandje voor de grote vakantie voor als er nog meer dingen geregeld moeten worden. De bestaande waarnemingen t/m mei 2012 blijven eerst even zo staan en daarover kunnen we kijken wat daarmee gebeurd, maar dit pas na de grote vakantie.

Een punt wat ik nog wel even belangrijk is om te noemen is wat Ana Buren al aangaf, ik blijf ook niet tot aan mijn pensioen door de site beheren, voor de continuïteit is dit daarom ook een belangrijke stap, zodat een toekomstige opvolger over dit onderdeel weinig omkijken heeft.

Wim van Boekel gaf in zijn deelname nog aan dat de site een trekker verliest, daar was ik ook eerst bang voor, maar ik denk dat dit wel mee valt, en dat we zelfs meer kijkers gaan krijgen, omdat het voor iedere Groninger makkelijker invoeren is via het Groningse invoerscherm dan het landelijke.

Ik hoop dat uiteindelijk iedereen zich achter het besluit kan scharen en dat degene die nu nog nadelen zien, de vele voordelen straks de overhand nemen.

Iedereen wil ik bij deze dan ook hartelijk danken voor het vertrouwen wat jullie in mij hebben gehad over het werk van wat ik aan de waarnemingenrubriek hebben gehad.
Daarbij wil ik in het bijzonder nog wel twee mensen bedanken Dusan Brinkhuizen die in de eerste jaren mee hielp bij moeilijke gevallen en de laatste jaren deed Marnix Jonker dit, Marnix gaat verder als landelijk en regio admin bij waarneming.nl, ik ben regio admin.

De opzet van de site blijft toch om het lokaal(provinciaal) karakter te behouden met daarbij gebruik van een landelijk onderdeel ingekapseld binnen de site.
Mochten er nog vragen zijn stel die dan gerust of mail me persoonlijk als je dat wilt henkdelange@gmail.com ,verder zullen we mensen begeleiden de eerste twee maanden van de omzetting zodat iedereen zijn weg kan vinden in het nieuwe systeem.

Hopend op jullie medewerking en met behulp van onze inspanning om alles een beetje soepel te laten verlopen, kunnen we hopelijk blijven rekenen op jullie waarnemingen en alle andere bijdragen die de site maken tot wat die nu is, voor iedere vogelaar interessant en leuk om te lezen.

met vriendelijke groeten,

Henk de Lange
A. Lamme
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 13 May 2012, 23:34

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by A. Lamme »

Kies voor beiden!
Dit is waarnemingen van een regio/plaats invoeren bij waarneming.nl gecombineerd met eigen website en dus eigen herkenbaarheid.

Keuze zoals VWG-Losser die heeft gemaakt. kijk op:

www.vwglosser.nl
en
http://losser.waarneming.nl/index.php

(contactpersoon aldaar is Sander Wansing bereikbaar via mail info@vwglosser.nl)

Waarom invoeren in database waarneming.nl?
- Gegevens Groningen blijven bewaard en goed toegankelijk
- Gemakkelijk in te voeren: via website of via mobiele telefoon via obsmap
- bij invoeren eenduidigheid, altijd iedereen dezelfde gegevens: soort, datum,tijd, plaats (kan je vervagen)
- gemakkelijk te zien voor vogelaar als je gebied bezoekt wat daar te zien is en aan te vullen
- betrouwbare database die over jaren nog de gegevens beheerd en veilig bewaard
- naar keuze fotos en geluid toevoegen
- grafieken opbouwen en bekijken
- bijdrage aan SOVON wetenschppelijk onderzoek die waaremingen gebruikt voor ontwikkelingen over jaren heen

Hoe houd je je eigen gezicht?
Waarnemingen voor gekozen gebied kunnen via eigen website avifauna worden bekeken en ingevoerd. Je hebt niets met anderen te doen.

Ik kom uit Twente en ben groot fan van Dollardgebied (probeer 2x per maand te gaan). Ik kijk dan vooraf op waarneming,nl wat er te zien is en voer zelf direct in.
Wat mij opvalt is dat er in dit gebied weinig waarnemingen worden ingevoerd in vergelijking met andere gebieden in Nederland. Jammer zo'n witte vlek op kaart Nederland. Ook in onderzoek. Er gaan steeds meer mensen invoeren op waarneming.nl, zowel bezoekers als vogelaars uit Groningen zelf. Keuze voor eigen database is niet toekomstbesendig. Je weet nu al dat die data verloren gaan die nu zo zorgvuldig worden gemeld. Doodzonde.

Grote groet van Angelique Lamme
Paul Gnodde
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 23 Apr 2012, 20:01

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by Paul Gnodde »

Hierbij feliciteer ik de Avifauna Groningen met de juiste keuze om aan te sluiten bij waarneming.nl. Groet, Paul Gnodde
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by hboerma »

Hallo allen,

Na het maken van de keuze voor waarneming.nl rest er denk ik nog maar 1 ding en dat is een diepe buiging maken voor Henk die de afgelopen jaren met al zijn ziel en zaligheid de waarnemingen op avifaunagroningen heeft beheerd.
Henk, respect en bedankt.

Herman.

http://www.steenuildrenthe.nl
User avatar
TheoR
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 06 Nov 2006, 00:00
Contact:

Re: Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen, Waarnemingen!

Post by TheoR »

Na het maken van de keuze voor waarneming.nl rest er denk ik nog maar 1 ding en dat is een diepe buiging maken voor Henk die de afgelopen jaren met al zijn ziel en zaligheid de waarnemingen op avifaunagroningen heeft beheerd.
Henk, respect en bedankt.
Ik sluit me daar volledig bij aan.

Theo de la Ruelle
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests