vroege kramsvogels

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

vroege kramsvogels

Post by alcovanklinken »

Nu de echte herfst al begint met storm, regen en bijbehorende trekvogels, is het goed om nog even stil te staan bij de nazomer. Voor mij was het meest opvallend dat er veel groepjes kramsvogels al vanaf eind augustus te zien waren. Nu worden ook op allerlei trektelposten grotere aantallen gezien, maar een intrigerend punt blijft: waar komen de vroege kramsvogels vandaan?
Ondanks eerdere oplevingen als broedvogel in gebieden rond Groningen, is hij daar de laatste jaren veel (bijna) verdwenen: eigen vogels zijn het dus niet. Wat is hun oorsprong dan wel?

Groeten,


Alco
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: vroege kramsvogels

Post by Aart »

Ha Alco,

Hoewel de aantallen van jaar tot jaar flink kunnen verschillen geeft trektellen.nl inderdaad aan dat in 2012 veel meer dan gemiddeld Kramsvogels geteld worden.
Ik denk niet dat dit opeens Kramsvogels uit onbekende gebieden zijn, maar ik denk dat de Kramsvogels dit jaar gewoon eerder zijn. Waarom? Misschien wel vanwege een slecht broedseizoen in Scandinavië. In Scandinavië was het net als bij ons een koud en nat voorjaar met als gevolg weinig insecten, dus weinig larven, rupsen e.d. Een Zweedse vogelaar die ik op Gotland (Zweeds eiland) tegenkwam had het over een 'silent spring' en noemde het het slechtste jaar van de 20 jaar dat hij op Gotland naar vogels keek. Als de vogels geen jongen hebben, heeft het misschien weinig zin in de broedgebieden te blijven.

Gr. Aart
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: vroege kramsvogels

Post by martijn »

hoi,

Volgens mij heeft de late vorst er mee te maken. Bepaalde bessen zijn er nauwlijks of niet. Bepaalde trekbewegingen heeft toch vaak met voedsel te maken en niet met wel of niet succesvol broeden.

Groet
Martijn bakker
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests