welke vleermuis

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Bernadette
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 15 Feb 2006, 00:00
Location: Groningen
Contact:

welke vleermuis

Post by Bernadette »

Zojuist vloog er een vleermuis bij ons door de straat (Indische buurt). Formaat zou ik schatten op ongeveer een koolmees (moeilijk te zien in de schemering). Dergelijke beestjes vliegen in voorjaar en zomer met enige regelmaat door de buurt.
Weet iemand wat dit voor soort zou kunnen zijn?
En is dit erg laat in het jaar of valt dat wel mee?
Ik hoop dat iemand een antwoord weet, of een plek waar ik dat kan vinden.
Alvast mijn dank, Bernadette
User avatar
theojager
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2006, 00:00
Contact:

Re: welke vleermuis

Post by theojager »

Vermoedelijk Gewone dwergvleermuis.
Dit is (vrijwel) de kleinste vleermuis in Nederland, komt veel voor in stedelijk gebied. Het is nu overwinteringstijd. Ze zitten dan vooral in spouwmuren. Bij hoge temperaturen, zoals afgelopen nacht, willen ze nog wel eens uitvliegen.
Formaat van Koolmees: ja, als je dat zo ziet met die vleugeltjes. Ze zijn erg klein, passen in een standaardluciferdoosje en kunnen door spleten kruipen van minder dan 1,5 centimeter. Een koolmees is toch wat groter, nestkast-gaten voor Koolmees zijn bijv. 3,2 centimeter.

Theo Jager
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Re: welke vleermuis

Post by batman »

Gewone dwergvleermuis is goede gok. De soort is - afhankelijk van het weer - tot ver in december actief op avonden met temperaturen van 8 graden Celcius en hoger. Als je op waarneming.nl kijkt zie dat er momenteel nog altijd verschillende soorten vleermuizen actief zijn. Wel zijn de aantallen langzamerhand een stuk lager dan in de zomer. De dieren foerageren ook korter dan zomers. Vaak alleen even kort in de avond of zelf overdag.

Alle Nederlandse vleermuizen zijn overigens kleiner dan een spreeuw. Dus ook soorten die we in Nederland als 'groot' beschouwen (bijvoorbeeld laatvlieger).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
User avatar
Bernadette
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 15 Feb 2006, 00:00
Location: Groningen
Contact:

Re: welke vleermuis

Post by Bernadette »

Rob & Theo, dank voor jullie reactie. Hier kan ik wel wat mee.
Ik dacht al dat ik de grootte niet goed had, wilde eerst iets schrijven als Pimpelmees. Ook dat zou dus iets te ruim zijn geweest...
Toch grappig, hij vloog de hele tijd voor het raam heen en weer: het licht was fel aan en de gordijnen nog niet dicht, er zullen wel mugjes of zo hebben rondgehangen.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 48 guests