Vervagen of embargo zeldzame broedvogels

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Vervagen of embargo zeldzame broedvogels

Post by meeuwiss »

Een heikel onderwerp, waarover al veel discussie is gevoerd.
Op waarneming.nl bestaat de mogelijkheid om waarnemingen van zeldzame broedvogels te vervagen of onder embargo te plaatsen tot een bepaalde datum. Heel wat vogelaars maken dankbaar gebruik van deze mogelijkheid. Het belang van de broedvogel gaat dan boven het belang van de unieke waarneming.
In Groningen kan je dan denken aan soorten zoals Steltkluut, Roodhalsfuut, Buidelmees, Wespendief, Nachtzwaluw, Rode wouw, Slechtvalk, Boomvalk, Steenuil enz. Als je kijkt op waarneming.nl voor onze provincie dan blijkt dat waarnemingen aan deze soorten vaak verborgen blijven of zijn vervaagd. Nestfoto's zijn op waarneming.nl sowieso niet toegestaan.
Zelf vind ik dit een prima ontwikkeling. Wat vinden jullie hiervan? Ik vraag me wel af of iedereen op de hoogte is van deze manier van invoeren in de broedtijd?
Guido
Last edited by meeuwiss on 21 May 2013, 18:59, edited 1 time in total.
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Vervagen of embargo zeldzame broedvogels

Post by alcovanklinken »

ik ben het eens met jouw mening; nog een aanvulling: soms kan het ook handig zijn een waarneming later door te geven. Dan wek je geen vermoedens met allerlei zoektochten als gevolg.

groeten,

Alco
User avatar
chatman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 22 Oct 2002, 23:00
Location: Vries
Contact:

Re: Vervagen of embargo zeldzame broedvogels

Post by chatman »

alcovanklinken wrote:ik ben het eens met jouw mening; nog een aanvulling: soms kan het ook handig zijn een waarneming later door te geven. Dan wek je geen vermoedens met allerlei zoektochten als gevolg.

groeten,

Alco
Het is ook mogelijk om de datum te vervagen, dat heeft hetzelfde effect als hierboven en dan hoef er later ook niet om te denken.

mvg, Jos
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests