CO2 footprint Sperweruil

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

CO2 footprint Sperweruil

Post by jhvenema »

De Sperweruil in Zwolle trekt recordbrekende aantallen waarnemers. De teller op waarneming.nl teller staat nu (25/11, 22 uur) op 500 waarnemers binnen 30 uur. Deze massale trek triggerde mij om eens te berekenen wat de totale CO2 emissie van een dergelijke waarneming is.

Ik ben in mijn berekening voor dit geval (Zwolle) uitgegaan van een gemiddelde afstand van 125x2=250 km per waarnemer en een emissie van 130 g CO2/km. Voor deze Sperweruil te Zwolle kom ik dan op (500x250x130) = 16.25 ton CO2. Dit staat ongeveer gelijk aan de gemiddelde jaarlijkse CO2 uitstoot van 2 Nederlandse huishoudens.
Om met bomen deze CO2 emissie te compenseren, moeten ruim 800 bomen in de tropen een jaar lang groeien.

Uiteraard zal er hier en daar gecarpoold worden (hoop ik), maar toch...

Groet Jan Henk
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: CO2 footprint Sperweruil

Post by Aart »

Ha Jan Henk,

Een interessante en verontrustende berekening.
Ik ben trouwens bang dat je het nog te rooskleurig voorstelt. Aangezien bij de verbranding van 1 liter benzine zo'n 2500 gram CO2 vrijkomt, zou dat betekenen dat de auto's in jouw voorbeeld 1 op 19 zouden rijden. Ik denk dat 1 op 12 of 13 reëler zou zijn (hier rekent Milieu Centraal ook mee). In dat geval wordt het jaarverbruik van drie huishoudens er door gejaagd.
Maar is dat veel? Vaak wordt met huishoudens vergeleken, maar het leeuwendeel wordt gebruikt voor industrie en natuurlijk voor consumptieartikelen.
De kolencentrale die Electrabel gepland heeft (klein voorbeeldje) jaagt de 24 ton waar we op uitkomen in slechts vier minuten de lucht in!
Vroeger stonden er blijkbaar veel bomen op de aarde en van dat broeikaseffect zijn we nog lang niet af!

Groet, Aart :(
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: CO2 footprint Sperweruil

Post by martijn »

Hoi Aart,

Sterker nog, er stonden zelfs heel veel bomen in de Provincie! De plaatsnamen herinneren er nog aan, Oostwold, Finsterwolde en Bellingwolde (wolde=bos)

Groet,
Martijn.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: CO2 footprint Sperweruil

Post by jhvenema »

Ha Aart,

Alhoewel ik denk dat de meeste doorgewinterde twitchers rondrijden in een "CO2 zuinige" Diesel vermoed ik dat jouw somberder berekening dichter bij de waarheid ligt.
Laten we de focus hier even houden op de gekte die een dergelijke waarnemingen anno 2013 in Nederland kennelijk te weeg brengt.

De teller staat inmiddels ver boven de 1000 waarnemers en de eerste gewonden zijn inmiddels gevallen. Maar het goede nieuws is dat de Sperweruil deze eerste week overleefd heeft!
Hieronder een korte bloemlezing van alle reacties die te lezen zijn bij de diverse waarnemingen. Voer voor psychologen zou ik zeggen!
Gerangschikt in enkele categorieën: lees, lach en verwondert u slechts:

De immer enthousiaste waarnemer:
-Dit is de ornithohappening van 2013! Wat een show, wat een entourage (en wat een hoop mensen…).
-Dank zij ca 120 andere belangstellenden niet lastig te vinden....
-Yesssssss na dip gisteravond nu dan toch "in the pocket"! Fijne inhaler na het missen van de vogel van Norg in 2005.
-Nog nooit zo'n mooie uil gezien; en de uil waarschijnlijk nog nooit zoveel mensen.
-Fantastisch!! Coolste uil ter wereld!!!!
-Absolute highlight was een gevangen woelmuis, die hij in de boom voor ons ging verorberen: Er werd zelfs geapplaudiseerd door ons aanwezige waarnemers, die dichtbij stonden, voor deze geweldige show: wat een supervogel!

De immer klagende waarnemer:
-Nu direct raak. Toch had ik bij deze soort altijd een hele andere voorstelling... Met name als er langdurig een bulldozer onder de vogel bezig is, zonder dat deze zich hiervan iets aantrekt, evenals de toesnellende lange toeters op zeer korte afstand, als de vogel zich op het hek bevond...
-Al aankomend zag ik de bui al hangen..... Ik kwam de dierenambulance tegen.... Gelukkig hadden ze m niet opgeladen en gaf het beest een prachtige show. Wel nog erg druk......
-Had verwacht dat het wel wat rustiger zou zijn nu. Het bleek misschien nog wel drukker te zijn. Wel waren de verrekijkers dit keer duidelijk in der minderheid...
-Voor de tweede keer geweest. Het begint toch op een soort dierentuinbezoek te lijken.

De verontruste waarnemer:
-Ook vandaag weer erg veel belangstelling, zoveel zelfs dat de er twee auto's op elkaar botsten.
-Helaas vanmiddag ongevallen langs Marsweg. Zie http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... 7160&cat=1
-Lijkt wel erg aan mensen gewend?
-heeft iemand mijn telefoon gevonden? moet hem daar verloren zijn bvd cor
-Op een gegeven moment een mol vangend vlak voor onze voeten en met gevaar voor eigen leven de weg overstekend (ging maar net goed).

De doorgewinterde twitcher:
-Een echte cosmic mind fucker!!!
-Na de swinhoes toch ook nog even naar deze mega gaan kijken.
-Twitch van 300 km op en 300 km terug... Maar de verplaatsing dik en dubbel waard!!!
-Hit en run tijdens de zoekactie naar de Swinhoes Boszanger die we na terugkomst prachtig zagen.
-Goedmakertje voor de dip van 2005.
-403.
-Rechtstreeks vanaf Rottumerplaat naar Zwolle gescheurd.
-En voor het eerst in 15 jaar of zo, weer eens een lifer in NL!
-Bezemwagenexcursie met Albert en Ton.
-Na een lange rit uit Den Haag in het laatste kwartiertje daglicht kunnen binnen tikken, als laatste voor vandaag. Wel een beetje overdreven hoeveelheid aandacht voor dit beest.
-Liet zich weer mooi bekijken! De moeite waard om uit Belgie langs te komen. TOP!
-Er waren zelfs Engelse vogelaars!

De veeleisende fotograferende waarnemer:
-Na lang wachten ( ca. 5,5 uur) eindelijk een beetje vrij kunnen fotograferen tussen de kudde in.
-Mooi uiltje. Helaas knetterhard licht.
-Het beestje wilde absoluut niet meewerken voor fatsoenlijke foto.
-Nog maar een keer met daglicht. Wat een bende daar. genant gewoon. Blijft een gaaf beest, maar ik ben blij dat ik er zondagavond bij was!

De zich aan fotografen storende waarnemer:
-Ik ergerde me wel aan de fotografen die zo nodig zo dichtbij moesten komen. Er werd ook gezegd dat hij onrustiger was dan voorheen.
-Op het terrein van Enexis, waar hij achterna werd gezeten door met iPhones fotograferende medewerkers.
-.....ook flink opgejaagd door een horde lenzen waarvan sommigen het liefst op 5 meter staan...
-Gekte, er staat voor leuk geld aan camera s. Helaas slechts 20 man met een verrekijker om de nek...

De milieubewuste waarnemer:
-geweldig! ov-twitch, gelopen vanaf station, goed te doen.
-Ov-fiets twitch vanuit werk.
-door extreme (OV-)vertraging echter te laat aangekomen, maar daar nog wel een dik uur gezocht.

Waarnemers met plaatsvervangende schaamte ter plaatse:
-Wat een gekkenhuis. Een kwartiertje van deze hapax genoten, daarna snel weg uit dit circus.
-Eigenlijk wilde ik niet gaan, maar uiteindelijk overwon mijn nieuwsgierigheid het. Ik ben maar kort geweest. Wat veel zich vogelaars noemende mensen. Wat is de definitie van het zijn van "vogelaar" en hoort verstoring daar ook bij? Dit moet ik toch even kwijt. Volgende keer wegzetten onder embargo?? Ondanks dat toch enkele foto's gemaakt.
-Toch besloten om een kijkje te nemen vandaag, maar helaas weer vertrokken met een bitte nasmaak. Beest werd telkens te dichtbij benaderd door fotograven en daardoor opgejaagd, waarna de hele meute er weer achteraan rende. Ook waren er een paar mensen met een compact cameraatje meerdere malen recht onder de vogel te flitsen met de camera!!

De onverstoorbare waarnemer:
-Gezien het vrij lichte verenkleed, zou ik zeggen een adulte vogel gezien te hebben. Is wel vrij moeilijk te zien bij de soort helaas. ervaring en gevoel gaat uit naar een adult exemplaar. juv./1klj zijn vaak veel donkerder op de rug en op de borst ook het gezicht was er scherp getekent.

Groet Jan Henk.
User avatar
emoklunder
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 14
Joined: 21 May 2002, 23:00

Re: CO2 footprint Sperweruil

Post by emoklunder »

Deze discussie gaat niet echt over de CO2 uitstoot van vogelaars.
Het gaat veel meer over of je nog wel in een auto durft te rijden als je deze gegevens op een rijtje hebt.
Mag je wel een hobby hebben? Waarom dit juist toegespitst op vogelaars en niet op voetballiefhebbers, dagtripjes in het weekend, vergaderen in het midden des lands, enz. enz.

Emo
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: CO2 footprint Sperweruil

Post by Aart »

Hallo Jan Henk en anderen,

Een mooie weergave van wat een hobby aan gekte uit kan lokken. Gelukkig heb je geen met vlaggen zwaaiende vogelaars aangetroffen. Een groep ben je wel vergeten. Misschien behoor je zelf wel tot die groep; de dba-ers. Dba staat hier voor “de bewust afwezigen” (vrij naar 'Spotvogel') vogelaars die als ze een groepje telescopen zien staan, hier het liefst met een boogje omheen lopen om maar geen onderdeel van die gekte te worden. :?

Hallo Emo en anderen,

Natuurlijk heb je gelijk. Een FC-Groningentwitch in de Euroborg, een ZiggoDometwitch of een uitstapje naar de Sovondag (de P met 700 plaatsen was snel vol) genereert snel nog veel meer uitstoot. Wat dat betreft zijn vogelaars net mensen. Maar ook inderdaad als je de gevolgen van het broeikaseffect serieus neemt, durf je dan nog wel met de auto of met het vliegtuig te gaan? Wie de serie “Klimaatjagers” van de VPRO heeft gevolgd of de reportages die Andre Kuipers maakte weet waar ik het over heb. Instortende steden, door smeltend permafrost, in Alaska. Uitdrogende landbouwgebieden doordat de regen tegenwoordig al boven zee uitregent. Gletsjerrivieren (de Ganges) die niet meer regelmatig water leveren maar incidenteel voor hele grote overstromingen zorgt. Of “positief” op Groenland kan voor het eerst groente in kassen verbouwd worden. De bewoners kunnen niet wachten tot de rest van het ijs ook weg is, want dan kunnen ze olie en mineralen winnen. :oops:

Maar wie neemt het broeikaseffect serieus? Niemand toch? Bovendien moeten we internationaal concurreren dus leggen we onszelf geen beperkingen op. Als wij die olie niet gebruiken dan doen de Chinezen dat graag. Voor de vorm nemen we wat maatregelen. Politici (samen met de milieubeweging) draaien ons inmense raderen voor de ogen in de vorm van windmolens die op het totaal 0,0000 % besparen, tegelijkertijd vogels verhakselen en het landschap verpesten. Ons grootste probleem is niet een broeikaseffect, maar de economie. We moeten uit de crisis. Bedrijventerreinen ontwikkelen, nieuwe woonwijken aanleggen, vliegveld Eelde moet groeien, Schiphol verwacht nog meer groei, we moeten 130 rijden (volgens de teller in mijn auto kan ik wel 200), we moeten arbeidskrachten importeren, nee niet uit Afrika natuurlijk, maar uit Oost-Europa (aardige mensen hoor) die hier voor een hongerloontje ons werk kunnen doen en straks onze oude huizen kunnen bewonen zodat wij straks mooi in bijvoorbeeld nieuwbouw Noordlaren (Gem. Groningen) kunnen gaan wonen. We kunnen dan in onze Duitse aso-bak (van ons groene buurland) naar ons werk.
Dus ... niet kniezen, gewoon even kijken bij de Sperweruil, het is tenslotte onze hobby en ... we hoeven er niet helemaal voor naar Finland! #-o

Aart
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests