watervogels zijn nachtbrakers

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

watervogels zijn nachtbrakers

Post by alcovanklinken »

Voor mijn BMP (broedvogel) telplot in de Hesselinkslaan moet ik elk jaar een nachtbezoek brengen om uilen te tellen. Nu zitten die er al lang niet meer, maar ja: nullen moet je ook vaststellen. Als bijprodukt van die bezoekjes valt mij wel iets anders op: watervogels maken 's nachts enorm veel lawaai. De Hesselinkslaan is een parkbos dat langzamerhand verdrinkt in een moeras. De oppervlaktes water en riet nemen toe, gelijktijdig met de opkomst van allerlei ganzen vanuit de omgeving. In vergelijking met eerdere jaren is het aantal watervogels dus enorm gegroeid. In de jaren dat het bos nog droog was, hoorde je 's nachts hooguit een scholekster, overvliegende smienten of heel soms een ransuil.
Wanneer je nu 's nachts over de Hesselinkslaan loopt, hoor je toeterende nijlganzen, schetterende grauwe ganzen, honkende canadese ganzen, piepende meerkoeten, kwakende wilde eenden, hinnikende dodaarzen en incidenteel een hoempende roerdomp.
Het verschil tussen het droge verleden en het natte heden is dus groot. Dit roept bij mij de naïeve vraag op: waarom zijn watervogels 's nachts zo lawaaïerig?

Groeten,

Alco van Klinken
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: watervogels zijn nachtbrakers

Post by wimvanboekel »

Hoi Alco,

wellicht dat dit filmpje een (gedeeltelijk) antwoord op je vraag is:
https://www.youtube.com/watch?v=TwItA2Q_siU

Het lijkt erop dat de vogels gewoon een groot deel van de nacht wakker zijn en wachten tot het weer licht wordt. Ondertussen scharrelen ze wat rond of maken ruzie met elkaar. Je moet toch wat 's nachts.

Groeten,

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: watervogels zijn nachtbrakers

Post by alcovanklinken »

moi Wim,

Een mooi filmpje, wintergasten houden het s nachts ook niet stil. Wat mij in de Hesselinkslaan vooral verbaast: bosvogels volgen min of meer een slaap-waakritme zoals wij: 's nachts slapend en overdag actief (OK: met de ochtendzang beginnen ze wat eerder). Watervogels lijken wat betreft territorium / paargedrag s nachts gewoon door te gaan. Is dat onderscheid toeval, of heeft het iets met het verschil in biotoop te maken (nat/ droog)?

Groeten,

Alco
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 54 guests