Broeden van Witvleugelsterns in de Oostpolder

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Broeden van Witvleugelsterns in de Oostpolder

Post by meeuwiss »

Dag Ana,
Het broedgedrag van de Witvleugels verschilt inderdaad nogal van de Witwangen. Ze broeden erg verspreid, niet bepaald koloniegewijs. Witwangen broeden bij voorkeur op Veenwortel, de Witvleugels in nat grasland met pollen van pitrus, rietgras. Met het gevaar natuurlijk dat bij geringe regenval en verdamping het gebied uitdroogt en bereikbaar wordt voor grondpredatoren. Het is mij ook opgevallen dat de Witvleugelsternkuikens al op zeer jonge leeftijd het nest verlaten en zich terugtrekken in hoog gras. Wel zo veilig.
De roofvogel op jouw foto is veel te groot voor een Sperwer en het silhouet lijkt niet op een Havik. Volgens mij is dit een Wespendief, let ook op de tekening op de borst en vleugels.
Groet
Guido
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Broeden van Witvleugelsterns in de Oostpolder

Post by jhvenema »

Ha Ana,

Je gaat mooi door met je trilogie (Witwangstern, Kemphaanpullen en Witvleugelstern), leuk!
Mooie waarneming en foto weer vandaag. Verrassend wellicht: het is een Wespendief die zich even niets aantrok van "code Oranje" vandaag.
Deze vogel schijnt ergens in Meerwijck te huizen. Waren de Kemphaanpullen er ook nog allemaal?
Groet Jan Henk.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Broeden van Witvleugelsterns in de Oostpolder

Post by anaburen »

Ha Guido en Jan Henk,

Een Wespendief!
Waar zijn die fijne overzichtelijke tijden van weleer toen alle roofvogels nog gewoon Buizerds waren?!
Ik heb nog nooit een Wespendief gezien. Ik weet van Wespendieven alleen dat ze bij Rob Bijlsma gebakjes eten als hij bezoek krijgt.

De Witvleugelsterns waren vandaag wat minder prominent aanwezig in de Oostpolder. Ze hebben trouwens ook behoorlijk aan schoonheid ingeboet.
xx2014-07-29_6906witvleugelstern.jpg
xx2014-07-29_6906witvleugelstern.jpg (96.68 KiB) Viewed 5080 times
De Witwangsterns met hun jongen nemen daar de regie over. Leuke sport om de jongen van de beide sternsoorten te onderscheiden.
De Kemphanenkuikens heb ik vandaag niet gezien. Gister wel een glimp opgevangen van 1 van de kuikentjes, maar dat verdween toen schielijk achter het dijkje.
Maar niet getreurd, want morgen ga ik even een plaatje schieten van de Steppenvorkstaartplevier die daar nu ook aan het foerageren is.

groetjes
Ana
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Broeden van Witvleugelsterns in de Oostpolder

Post by anaburen »

Het seizoen van de Witvleugelsterns in de Oostpolder loopt nu op zijn eind. Er is nog slechts af en toe 1 enkele adult te zien. Vandaag nog 5 waarnemingen in de Onnerpolder. Het is mooi geweest.

Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 67 guests