Kwik, Kwek ..... en Kwak bij FH-meer

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Kwik, Kwek ..... en Kwak bij FH-meer

Post by jhvenema »

Gister(maandag)avond toch maar weer eens wezen kijken bij het Foxholstermeer (Energieweg/AVEBE) waar afwisselend zowel een adulte als een juveniel Kwak wordt gemeld. Zaterdagavond was dit plan in de soep gelopen door de aanwezigheid van 2 Karpervissers.
Vanavond werd er gelukkig aan deze kant van het meer niet gevist. Gelukkig wel door de juv. Kwak die ik op aanwijzing van 2 andere belangstellenden gelijk in de kijker had.
Juv. Kwak Foxholstermeer
Juv. Kwak Foxholstermeer
juvkwak1 klein.jpg (46.42 KiB) Viewed 7069 times
Was toch benieuwd of de adulte Kwak zich ook nog zou laten zien en ik besloot tot ver na zonsondergang te gaan wachten ondanks de muggen. En jawel, om 21:50 uur zakte een adulte Kwak onder de wilgen vandaan in de nabijheid van een Blauwe Reiger. Na enige tijd vloog de vogel met luide Kras naar een lange horizontale tak. Tot mijn grote verrassing vrijwel onmiddellijk gevolgd door een tweede adulte Kwak.
Twee adulte Kwakken bij FH-meer
Twee adulte Kwakken bij FH-meer
2 kwakken 2 klein.jpg (51.82 KiB) Viewed 7069 times
Na samen wat gevist te hebben kwam ook de juv. Kwak aangevlogen naar de tak. Het duurde nog zo'n 10 min. alvorens de eerste adulte Kwak het luchtruim koos en na wat rondjes boven het meer over mij heen wegvloog in de richting van de Kropswolderbuitenpolder.
Overvliegende ad. Kwak ri. Kropswolderbuitenpolder
Overvliegende ad. Kwak ri. Kropswolderbuitenpolder
adulte kwak klein.jpg (93.25 KiB) Viewed 7069 times
De schemering was bijna voorbij en ik besloot op te pakken. Toen ik hier bijna mee klaar was vertrok ook de volgende Kwak met een luide kras ri. KWBP. Inmidels was het zo donker dat ik niet meer kon waarnemen of dit het ad. of het juv. ex. was.
Jan Henk
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Kwik, Kwek ..... en Kwak bij FH-meer

Post by harmjan11 »

Hé Guus Geluk!

Wat een prachtige waarnemingen en ook zo mooi verteld en gedocumenteerd. Geweldig.
Ik ga binnenkort ook maar eens tegen de schemering bij het FHM kijken, misschien heb ik net zoveel geluk als jij.

Groetjes,

Donald
(Harm Jan Kiewiet dus...)
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Kwik, Kwek ..... en Kwak bij FH-meer

Post by harmjan11 »

Vanavond, na de Steltkluten aan de driemerenweg "gedaan" te hebben, ook naar de energieweg getrokken. Ik had na de belevenissen van J-H een behoorlijke toeloop verwacht, maar niets was minder waar. Slechts 1 andere kijker, wat later gevolgd door nog 1. De eerste kijker (Dick) kreeg nadat ik was aangeschoven vrij snel een adulte Kwak in beeld. Mooi was die! Dat beloofde nog wat. Maar na een tijdje was Kwak verdwenen. Weer wat later dook hij op dezelfde plaats weer op. Het werd al behoorlijk schemerig en we hoorden het geluid van Kwek, want dat kwam uit een andere richting dan waar Kwak zich op hield. En die hield zich stil. Om 21.53 vond Kwek het mooi geweest en vloog op. Hij maakte twee rondjes over het meer en vloog toen mooi over ons heen naar de KWBP. Kwak hield het om 21.59 voor gezien en vloog rechtstreeks naar de KWBP. Kwik liet zich vandaag niet aan ons zien.

Wel bijzonder dat het opvliegen met wel of geen rondjes over het meer op dezelfde manier gebeurde als Jan-Henk een dag eerder had waargenomen.

Harm Jan Kiewiet
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Kwik, Kwek ..... en Kwak bij FH-meer

Post by jhvenema »

Is het een rare gedachte te veronderstellen dat er door deze Kwakken gebroed is aan het FHM?
De waarnemingen van adulte Kwakken in het Zuidlaardermeergebied lopen immers al vanaf half mei dit jaar. Vanaf 1 juni jl. verscheen de juveniele Kwak ten tonele. Sindsdien zeer regelmaige waarnemingen in diverse samenstellingen. Na Witwang, Witvleugel en Steltkluut de 4e zeldzame soort met broedsucces in het Zuidlaardermeergebied?
Jan Henk
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Re: Kwik, Kwek ..... en Kwak bij FH-meer

Post by RLindeboom »

Beste Jan Henk

Ik vind het een hele logische gedachte. 1 volwassen kwak + 1 volwassen kwak -> 1 of meer jonge kwakken

Mvg
Rob
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Kwik, Kwek ..... en Kwak bij FH-meer

Post by Aart »

Ik denk het ook. En waarschijnlijk niet voor het eerst. Dit is volgens mij al de derde keer/jaar dat daar (jonge) kwakken gezien zijn; dat is vast niet altijd dispersie van vogels die daar altijd toevallig terechtkomen.

Aart
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Kwik, Kwek ..... en Kwak bij FH-meer

Post by randomeda »

Wat grappig. Ook bij mij vloog de adulte kwak twee rondjes alvorens vlak over mij, ik kon de oogkleur zien, naar de kwbp te vliegen. Waarneming op 27-7 om 21:34 vlak na het vertrek van de laatste visser. Wat betreft het broeden: misschien in het najaar even zoeken naar een nest?

Groet, Michel
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests