Witwangsterns in de Kropswolderbuitenpolder 2015

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Witwangsterns in de Kropswolderbuitenpolder 2015

Post by anaburen »

Ze zijn er wel, maar ze kunnen hun draai nog niet goed vinden.
Vanaf begin mei lieten ze zich regelmatig zien boven het Zuidlaardermeer in gezelschap van witvleugelsterns en zwarte sterns. Enkele daalden neer in de Kropswolderbuitenpolder, waar ze tevergeefs zochten naar veenwortel.
Samen met de witvleugelsterns leken ze even later hun stek gevonden te hebben in de Onnerpolder, helaas alleen goed waar te nemen met een telescoop vanaf het hoge gemaal.

Gister fietste ik door de Kropwolderbuitenpolder, omdat het eindelijk mooi weer was. En daar vlogen ze mij als vanouds rakelings om de oren met hun 'krek', zoals het hoort. Aan de westkant van het pad waren ze bezig met het maken van nesten. In het gebied waar ze in 2012 hun allereerste nesten maakten. Niet eens op veenwortel, want dat groeit daar nog niet, maar op vegetatie waarvan ik de naam niet weet.
xx2015-06-05_5066witwangstern.jpg
xx2015-06-05_5066witwangstern.jpg (144.28 KiB) Viewed 9567 times
Eerst 1 paartje, toen 2 en later waren het in totaal 6 witwangsterns die af en aan vlogen met visjes en nestmateriaal. Erg gek eigenlijk, want aan de overkant van het pad groeit nu al voldoende veenwortel, dus je snapt niet waarom ze dat geen geschikt biotoop vinden deze keer.
x2015-06-05_5095witwangstern.jpg
x2015-06-05_5095witwangstern.jpg (214.37 KiB) Viewed 9567 times
Vandaag was het zulk mooi weer dat ik toch weer naar de Kropswolderbuitenpolder moest.
De locatie waar de witwangsterns gisteren nog bezig waren om nesten te maken was verlaten. Ze vlogen echter nog steeds prachtig tegen de wind in, in colonne direct de camera in. Eerst 4, toen 6 en daarna werden het er nog meer, maar dat kon ik niet allemaal meer volgen omdat ik moest fotograferen en ze vlogen zo dichtbij dat ik zelfs mijn 1.4 converter van de lens af moest halen.
x2015-06-05_5109witwangstern.jpg
x2015-06-05_5109witwangstern.jpg (262.29 KiB) Viewed 9567 times
Ze foerageerden ten oosten van het fietspad, maar ze kwamen ten westen aan de grond. 2 aan 2 gepaard. Op heel dunne slikrandjes, terwijl de veenwortel vlak daarnaast welig tiert. Je begrijpt die vogels soms helemaal niet wat hen bezielt. Wat is er mis met de veenwortel daar?
Maar ik ben er vrij zeker van dat ze daar toch uiteindelijk op de veenwortel zullen gaan broeden. Wel een beetje laat dit jaar.
Wat zeg ik? Ik weet het zeker.

Ana
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Witwangsterns in de Kropswolderbuitenpolder 2015

Post by jhvenema »

Hallo,

Wat een rol zou kunnen spelen is dat het dijkje dwars door het oostelijk gedeelte van de KWBP polder dit voorjaar is opgehoogd.
Ik probeer dat te illustreren aan de hand van onderstaande foto's (van Ana Buren). Wellicht door deze ingreep voelen de Witwangen zich niet meer veilig op de Veenwortel die nu bijna tegen dit opgehoogde dijkje aanligt. De reden voor deze ophoging is mij niet duidelijk...wellicht handig voor de tractor die vorig jaar nog dwars door de polder reed? Wel heb ik er al mensen overheen zien lopen en fietsen.
Situatie 25 juni 2013
Situatie 25 juni 2013
x2013-06-25_0193oost.jpg (263.91 KiB) Viewed 9323 times
Situatie 7 juni 2015 met rechts van dijkje (in midden foto) de Veenwortel waarop in 2014 door kolonie Witwangen gebroed werd.
Situatie 7 juni 2015 met rechts van dijkje (in midden foto) de Veenwortel waarop in 2014 door kolonie Witwangen gebroed werd.
x2015-06-07_0361kwpb-oost.jpg (263.6 KiB) Viewed 9323 times
Groet Jan Henk
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Witwangsterns in de Kropswolderbuitenpolder 2015

Post by Marco_Glastra »

Jan Henk,

het 'dijkje' (voormalig kavelpad) is niet opgehoogd, maar het waterpeil staat lager dan vorig jaar.
Gelukkig broeden er nu elders in de KWBP 12 paar witwangsterns.

groet,

Marco
Michel Krol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 31
Joined: 29 Dec 2008, 15:07

Re: Witwangsterns in de Kropswolderbuitenpolder 2015

Post by Michel Krol »

Op het gevaar af een hele discussie te starten, toch ook maar een berichtje van de beheerder. Het oostelijke deel van de Kropswolderbuitenpolder heeft een lager waterpeil (ca. 30 cm lager) dan vorig jaar rond deze tijd. De reden daarvoor valt uiteen in tweeën. Hoge waterstanden leiden in voormalige landbouwgebieden tot vrijkomen van grote hoeveelheden fosfaat naar de waterlaag met een hypertrofe algensoep als gevolg. Afhankelijk van de concentraties in de bodem kan dit enkele jaren duren voordat dit fenomeen zodanig optreedt dat dit leidt tot ongewenste situaties. Dit komt omdat zuurstof wordt gebruikt bij de afbraak van het in overmaat aanwezige organisch materiaal. Als dit zuurstof op is, wordt in het Zuidlaardemeergebied o.a. ijzer gebruikt waardoor de ijzerfosfaatverbinding in de bodem verzwakt en fosfaat in oplossing komt. Dit is temperatuurgevoelig, dus speelt met name in de zomer. Het is een simpel microbiologisch proces. Vorig jaar zagen we een enorme explosie van Azolla, groot kroosvaren, een interessante plantensoort die dankzij een samenwerking met een atmosferische stikstofbindende eencellige buitengewoon efficient kan omgaan met het in overmaat aanwezige fosfaat. De meest simpele maatregel om fosfaatuitspoeling naar de waterlaag te verminderen is een lage waterstand. In zuurstofrijke omstandigheden blijft het fosfaat keurig aan het ijzer vast zitten. Daarom hebben we gemeend om 2015 het oostelijke deel wat lager te houden, zodat de aquatische gemeenschap zich weer wat kan herstellen van de fosfaatinput van vorig jaar. Ten tweede zorgen zuurstofrijkere omstandigheden in de onderwaterbodem voor een beter kiemmilieu voor waterplanten. Heel veel waterplanten kunnen eigenlijk niet tegen zuurstofloze omstandigheden en helaas zijn die er in de KWBP in de onderwaterbodem volop. De meest simpele methode om zuurstof in de onderwaterbodem te krijgen is om het er (tijdelijk) aan bloot te stellen. Wat dit jaar verder nog van invloed is op de broedkolonie van de sterns is de koude temperatuur van het water en de late ontwikkeling van de vegetatie en de grote hoeveelheid ruiende ganzen (>1600) op die achterblijvende groei van waterplanten. Al met al dus weinig structuur en variatie. Helaas. Maar de zomer is nog niet voorbij en als we in staat zijn om in het oostelijke deel de water- en moerasvegetatie wat aan de praat te krijgen, dan wordt het gebied er weer een stuk robuuster van en kunnen we de waterpeilen ook weer wat verhogen in de jaren die nog voor ons liggen. Ik snap dat het soms niet altijd even logisch lijkt wat we doen, maar we doen ons stinkende best om een ´gezond´ moeras te realiseren met een grote variatie in alle soortsgroepen, waarbij je in een voormalige landbouwsituatie nu een keer de chemische trukendoos regelmatig uit de kast moet trekken. Op termijn levert dit het beste resultaat op, en gelukkig is het gebied zo groot en gevarieerd dat er gemiddeld gezien altijd wel ergens een plekje is waar een vogelsoort zijn broedbiotoop vindt. Dus... geniet van wat er is en hoop op wat nog komt!
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Witwangsterns in de Kropswolderbuitenpolder 2015

Post by jhvenema »

Tsja....., optisch bedrog dus. Prima deze terechtwijzing. Mogelijke verstoring hier door watervrije passeerbaarheid 'dijkje' blijft overeind. Misschien iets uitdiepen dan?
Groet Jan Henk
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Witwangsterns in de Kropswolderbuitenpolder 2015

Post by jhvenema »

Het lijkt er sterk op dat er geen broedsucces voor de Witwangen is dit jaar in de Zuidlaardermeerpolders. Er vliegen nog zo'n 2 ex. rond sinds begin juli aan de waarnemingen te zien. De kleine kolonie in de ondergelopen graslanden van de OP is dus niets geworden. Later zou er sprake zijn geweest van een andere (12 paartjes?) kolonie in de KWBP? Kennelijk ook niets geworden. De 2 Witvleugel paartjes houden gelukkig nog stand.
groet Jan Henk
Attachments
Witvleugel rustend en poetsend in Oostpolder, 9 juli 2015.
Witvleugel rustend en poetsend in Oostpolder, 9 juli 2015.
WVSklein.jpg (48.81 KiB) Viewed 9042 times
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Witwangsterns in de Kropswolderbuitenpolder 2015

Post by anaburen »

Ha Jan Henk,

Ja, het lijkt er inderdaad op de broedsels van de Witwangsterns zijn mislukt.
Een paar dagen geleden liep ik nog over het dijkje van het hoge gemaal naar de palingboer. Geen enkele witwangstern gezien. Ook niet elders in de polders.
Helaas pindakaas. Hopelijk komen ze volgend jaar toch terug.

groetjes
Ana
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: Witwangsterns in de Kropswolderbuitenpolder 2015

Post by reneoosterhuis »

Hallo allemaal,

De kolonie van de witwangsterns in de KWBP (15 paar op 23-6) is helaas mislukt. Er zouden nu kleine jongen moeten zijn maar vanmorgen tijdens de controle bleek de gehele kolonie verlaten te zijn.

Mvg René Oosterhuis (Groninger Landschap)
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests