Meldingen Steppekiek Onlanden

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Meldingen Steppekiek Onlanden

Post by arenaria »

Vandaag voor de tweede keer enkele uren staan tranen en blauwbekken in de Onlanden, Stadkant. Prachtige waarnemingen van Slechtvalk, Blauwe Kiek (2 stuks), baltsende Graspieper en jubelenden Wulpen (en wat niet al).

Maar geen Steppekiek. Tenminste ... heel ver aan de horizon (richting Peize) in hevig silhouet misschien toch wel de Steppekiek, waarvan foto's aantonen dat hij er wel degelijk zit.

Maar wat ik met afvraag: wat zijn de ideeën over het waarheidsgehalte van de vele meldingen van deze vogel? Ik zie voortdurend Blauwe Kieken ... ? Zouden al die waarnemingen van Steppekiek, daadwerkelijk deze vogel betreffen, of zit er veel vervuiling in?

Jan Allex
Alwin van Lubeck
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 24 Oct 2008, 00:01

Re: Meldingen Steppekiek Onlanden

Post by Alwin van Lubeck »

Ik denk dat de vervuiling wel meevalt, maar de vogel is gewoon niet heel makkelijk. Je moet ook een beetje geluk hebben dat je op de juiste locatie staat.

Alwin
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Meldingen Steppekiek Onlanden

Post by meeuwiss »

De beste waarnemingstijd is vroeg in de ochtend en laat in de middag, voor de schemering. De beste locatie is op de T-kruising Drentsche Dijk met Zanddijk of gewoon langs de
Drentsche Dijk.
Om de Steppekiek tijdig te kunnen ontdekken en volgen is een telescoop onontbeerlijk.
De ingevoerde waarnemingen zijn volgens mij redelijk betrouwbaar, dagelijks werd de vogel soms door twintig vogelaars tegelijk gezien. Vaak in
gezelschap van twee of drie Blauwe Kiekendieven, zodat een vergelijk goed mogelijk was.
Groet
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 52 guests