Groenlingengebrek (?)

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Groenlingengebrek (?)

Post by arenaria »

Weet iemand meer van de actuele status van de Groenling in Noord-Nederland?

Ik maak me wat zorgen. Onderbuikgevoelens wellicht ... ik zie deze soort nog wel, maar toch weinig hoor.

En dichtbij huis: vorig jaar broedden hier aan de andere kant van de zwaaikom Wilhelminakade in de stad Groningen minstens twee paar Groenlingen en ik heb stellig de indruk dat er dit voorjaar nul zijn. Geel wiekelende Groenling te bekennen, geen lelijk gekras te horen (ok, ok, elk nadeel enz).

Heeft iemand recente gegevens?

Jan Allex de Roos
schup
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2009, 21:45

Re: Groenlingengebrek (?)

Post by schup »

Hoi Jan Allex,

Las je stukje over de geringe aantallen groenlingen.
Ik vind het opvallend hoeveel groenlingen er tot nu toe dit jaar, januari tot en met maart, op de trek overkwamen.
Misschien heb je er iets aan.

2016:62
2015:34
2014:24
2013:14
2012:41

Hartelijke groeten,
Henk van Schuppen, Paterswoldse Meer.
User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Re: Groenlingengebrek (?)

Post by CvS »

Hoi,
Ik las ook je stukje,bij mij in de tuin heb ik juist opvallend veel Groenlingen dit jaar.
Ik voer altijd vanaf oktober/november met zonnebloempitten,en sinds een kleine maand zitten daar ook minimaal 5 Groenlingen bij terwijl ik voorheen maar 1 of 2 in de tuin heb gehad.
Ook de Keep(2x) laat zich al weken zien en die had ik voorheen ook niet in mijn tuin.
Wat mij wel opvalt dat ik erg weinig Sijs en Staartmees in de tuin heb dit jaar,die waren de jaren ervoor standaard aanwezig.

Groet,

Cor van Schijndel
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Groenlingengebrek (?)

Post by arenaria »

Het is duidelijk dat aantallen, zeker overwinteraars en trekkers, van jaar tot jaar plaatselijk enorm kunnen verschillen. Maar dat ze hier ineens niet meer broeden, blijf ik bijzonder vinden.

Ik had trouwens elke winter wel Groenlingen in de tuin, maar nu maar één dag enkele, terwijl ik de hele winter pinda's heb gevoerd.

Jan Allex
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Groenlingengebrek (?)

Post by Aart »

Als ik (op deze site) kijk naar waarnemingen, dan zoek op Groenling en dan op statistiek druk, dan zie ik dat de stand sinds 2012 meer dan gehalveerd is. De soort gaat (overigens na een piek in 2012) behoorlijk achteruit.
Ik bevestig ook dat ik heel weinig baltsende of zingende groenlingen hoor of zie.

Aart
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Groenlingengebrek (?)

Post by jhvenema »

Groenling lijkt mij typisch zo'n soort die weinig gemeld wordt.
Ja, even in januari voor de jaarlijst, maar daarna niet weer.
Volgens Sovon data, betrouwbaarder in dit opzicht, is er sprake van een significante toename van <5% van broedvogels de laatste 10 jaar.
Groet Jan Henk
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Groenlingengebrek (?)

Post by Aart »

Klopt. Het aantal broedvogels neemt nog steeds licht toe. (Sovon)
Het aantal doortrekkers is stabiel. (Trektellen.nl)
Het aantal gemelde vogels neemt af (waarneming.nl) maar is zeker niet gehalveerd. Ik heb verkeerd gekeken op de site.
Wel is het zo dat bij mij in de buurt absoluut minder groenlingen zitten. Toeval?

Groet Aart
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Groenlingengebrek (?)

Post by arenaria »

Mooi te lezen dat het goed gaat met de Groenling ... gisteren twee uur geobserveerd in mijn tuin en geen enkele Groenling waargenomen. De twee broedparen van vorig jaar zijn hier aan de rand van de binnenstad van Groningen niet meer aanwezig.

Jan Allex
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Groenlingengebrek (?)

Post by jhvenema »

Wellicht slaat "Het Geel" net zoals in Engeland afgelopen jaren nu ook hier om zich heen bij Groenlingen?
https://www.sovon.nl/nl/actueel/nieuws/ ... -onderzoek
JH
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests