Witwangsterns in Dannemeer

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Witwangsterns in Dannemeer

Post by meeuwiss »

De Witwangsterns hebben met groot succes gebroed in het natuurgebied Dannemeer, er zijn veel jongen opgegroeid. In tegenstelling tot andere jaren zijn de Witwangsterns nog steeds aanwezig in hun broedgebied. Ik vraag me af wat de reden is dat ze nog niet wegtrekken. Komt dit nu door het warme weer in de nazomer, de kwaliteit van het nieuwe broedgebied of viel het 2e of 3e broedsel heel laat in het seizoen.
In 2014 is de laatste waarneming (>1) op 27 augustus: 1 adult en 1 juveniel in het Zuidlaardermeergebied. In 2015 werden op 28 augustus in dit natuurgebied nog 4 vogels (1) gezien.
Vandaag, 17 september zag ik nog 9 Witwangsterns in Dannemeer, waaronder 3 adulten en 6 juvenielen, waarvan twee jongen doorlopend werden gevoerd.
Attachments
6 juvenielen en 1 adult in winterkleed
6 juvenielen en 1 adult in winterkleed
witwangstern99web.jpg (97.88 KiB) Viewed 3599 times
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Witwangsterns in Dannemeer

Post by harmjan11 »

Goedemorgen,

Vanmorgen een klein rondje Dannemeer en Woudbloem gedaan. De witwangsterns lijken nu toch weg. Vanwege het zeer scherpe tegenlicht kon ik met de kijker en scoop niet zo heel veel maar wat er rondvloog, waren vrijwel allemaal kokmeeuwen. Ook hoorde ik het karakteristieke geluid van de witwangen niet.

Harm Jan Kiewiet
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Witwangsterns in Dannemeer

Post by Rudi »

Op 21 -5 werd de laatste witwang in de Kropswolderbuitenpolder gemeld. :roll:
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests