Sterfte merels in Groningen?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar

Re: Sterfte merels in Groningen?

Bericht door meeuwiss » 29 jan 2018, 13:38

In mijn tuin telde ik gisteren tijdens de tuinvogeltelling 5 merels. Er zitten volgens mij ook flink wat wintergasten bij.

De teruggang van het aantal merels kan ook verklaard worden door de verdere verstening van de tuinen en de predatie en
verstoring van nesten door huiskatten. In tegenstelling met vroeger groeien er tegenwoordig in mijn buurt nog nauwelijks jonge merels op.

arenaria
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door arenaria » 29 jan 2018, 13:42

De Merelvrouw die altijd in mijn tuin broedt (herkenbaar aan een verkeerd-groeiende veer) is nu voor het 4e jaar en 5e seizoen aanwezig. Heel soms is er één man, die zich nauwelijks durft te bewegen. De nieuwe man, denk ik, of een nieuwe man.

Dit komt idd neer op anderhalve Merel in mien toentje, en is duidelijk nog niet de helft van vorige jaren, toen er zelfs in mijn postzegel wel drie of vier tegelijk te zien waren.

Ik weet het ... anekdotisch, geen wetenschap ...

Jan Allex

htwiest
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door htwiest » 29 jan 2018, 20:14

Nu met de tuinvogeltelling had ik 3 merels, maar een paar weken geleden (toen het kouder was) minimaal 10 tegelijk. Ook het aantal van andere soorten als vink en huismus was nu minder dan de helft, vergeleken met de telling eind december / begin van januari. Dode merels heb ik in onze grote tuin niet gevonden.
Henk

arenaria
Vogelaar
Vogelaar

Bericht door arenaria » 30 jan 2018, 20:41

Daarnet, 30 jan 2018, rond 1800 de eerste luide zang van Merel in mijn tuin. Misschien mag die man wel blijven!

(Men leze 'De Merel' van Hay Wijnhoven, Atlas Contact, echt heel goed). Nee, mijn exemplaar is niet te koop, als ik nog leef ga ik het boek over een paar jaar nog es lezen.

Uiteraard wel heel veel andere goede vogelboeken te koop op www.desteenloper.boekwinkeltjes.nl

Jan Allex

Plaats reactie