Pimpelmees wint van Koolmees

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Pimpelmees wint van Koolmees

Post by arenaria »

Sinds een week heb ik een paar takken met voer (onder andere een potje met zonnepitten) pal voor het raam van mijn werkkamer opgegesteld en zodoende zie ik soms vogels van zeer dichtbij.

Vanmorgen speelde een interessante scène van een Koolmees in dreighouding aan de ene, en een Pimpelmees in dreighouding aan de andere kant van het potje.

Opmerkelijk: de Pimpel won! De Koolmees vloog met knorrende maag weg en de Pimpel pakte een zonnepit.

Uiteraard is dit niet nieuw. Enig gegoogel op 'dominance of Blue Tit over Great Tit' levert een oud artikel van ene Colquhoun uit British Birds op, waarin ook duidelijk staat dat de kleine Pimpel het kan winnen van de grotere Kool. In Cramp kan ik zo snel niets hierover vinden. Wel staan in deel 7 de dreighoudingen van deze mezensoorten goed afgebeeld.

Jan Allex
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Pimpelmees wint van Koolmees

Post by Rudi »

De pimpel is behendiger dan de koolmees. Een koolmees kan niet foerageren op het uiteinde van een dun takje, de pimpel kan dit wel.
Pimpelmezen zie ik vaak aan het uiteinde van dunne, hangende takjes hangen. Zo kan ik op afstand de beide soorten al snel van elkaar onderscheiden.
Het verbaasd mij niet dat de kleinere pimpelmees het van de grotere koolmees wint.
Deze week las ik dat een pimpelmees tijdens het broeden tot maximaal 30 mtr van het nest foerageert.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 60 guests