Broedseizoen Slechtvalken Gasunie 2017

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen Slechtvalken Gasunie 2017

Post by MaartenJansen »

-
Last edited by MaartenJansen on 12 Nov 2018, 10:36, edited 2 times in total.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Broedseizoen Slechtvalken Gasunie 2017

Post by meeuwiss »

Maarten, ik zag een tweede jong op de webcam inderdaad lange tijd op de richel zitten en fladderen, met een oudervogel wat hoger op de gevel. Bovendien
vloog een derde vogel steeds wat rondjes.
Rond 18:20 uur komt een oudervogel de kast in met aangevreten duif met rode ring. Het eerste jong wordt nu lange tijd gevoerd, waarna
oudervogel ook lange tijd eet in de nestkast. Dit jong blijft daarna weer achter op het rooster. Bron: Webcam Gasunie.
Groet
Guido Meeuwissen
Attachments
slechtvalk58web.jpg
slechtvalk58web.jpg (108.42 KiB) Viewed 6492 times
jong wordt duif gevoerd door ouder
jong wordt duif gevoerd door ouder
slechtvalk57web.jpg (109.14 KiB) Viewed 6492 times
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen Slechtvalken Gasunie 2017

Post by MaartenJansen »

Beste allen,

Volgens Hovinga, ons contactpersoon bij de GU, heeft vandaag ook het laatste jong haar eerste vlucht gemaakt. De jongen zijn niet meer goed te zien op de cams, alleen eventueel op de buitencam. Vandaag een korte ronde om het GU gebouw gelopen leverde nog steeds drie jongen op: de eerste op een hoek aan de oost zijde, de tweede op een hoek aan de noord oost zijde en de derde op de zuidoostelijke hoek van het gebouw.

Ik heb geen ringen kunnen aflezen want had alleen een veldkijker.

Groeten,
Maarten
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen Slechtvalken Gasunie 2017

Post by MaartenJansen »

Het is genieten geblazen vanuit mijn woonkamer: zonet kregen de jonge Slechtvalken hun avondeten. Alledrie jongen vliegen nu wat rond. Landen is nog wat moeizaam, maar gaat nochthans prima.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen Slechtvalken Gasunie 2017

Post by MaartenJansen »

Elke dag doe ik in de late avond een ronde langs het Gasunie gebouw om de jongen en adulte beesten te tellen. In de avond slapen ze n.l. vaak nog op het GU gebouw of op het Liberte gebouw; ook vindt in de avond vaak nog een prooiaanvoer plaats. Dat is dus het beste moment om ze alledrie gelijktijdig te zien. Vandaag trof ik twee jonge beesten aan in de zuidoostelijke waaier en eentje bovenop een oostelijke richel.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen Slechtvalken Gasunie 2017

Post by MaartenJansen »

Beste allen,

De drie jonge Slechtvalken zijn nog steeds aanwezig rond het Gasunie gebouw en maken op het oog (en oor) een zeer levendige indruk: ze zijn nog afhankelijk van hun ouders wat betreft het leren van jagen d.m.v. prooioverdrachten in de lucht. Ze zullen nog tot midden juli ongeveer bij hun ouders verblijven en zich daarna verspreiden.

De adulte Slechtvalken zijn waarschijnlijk het gehele jaar te zien om het GU gebouw. Goede nestkliffen zijn ook vaak in natuurlijke omgevingen schaars en daarom blijven Slechtvalken op onze breedtegraad bij voldoende voedselaanbod in het broedterritorium om deze voor volgend seizoen te verdedigen tegen concurrentie.

Hiermee komt een einde aan het broedseizoen van de Slechtvalken op het GU gebouw. Wederom werd dit een groot succes met drie uitgevlogen Slechtvalken. Er was veel positieve aandacht van de lokale media voor de Slechtvalken. Zo werd volgens een bericht op de website van RTV Noord de webcam bijna een half miljoen keer bekeken: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/179355/Sl ... er-bekeken

Hopelijk draagt dit bij aan bescherming van Slechtvalken en andere roofvogels.

Ik bedank de mensen van de Gasunie voor de enorme gastvrijheid en betrokkenheid en iedereen tijdens dit seizoen voor de waarnemingen/vragen/bijdragen/onderzoek en prettig contact.

Ik zou zeggen wat betreft de Slechtvalken: tot volgend jaar!

Groeten,
Maarten
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests