Broedseizoen Slechtvalken Gasunie 2017

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Re: Broedseizoen Slechtvalken Gasunie 2017

Berichtdoor MaartenJansen » 18 mei 2017, 18:42

MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor meeuwiss » 21 mei 2017, 11:46

Vandaag 21 mei om 11:45 uur krijgen de 3 jongen van de Slechtvalk weer te eten. Op het menu staat vandaag: Postduif met gele pootring.
Webcam Gasunie.
Groet
Guido Meeuwissen
Bijlagen
slechtvalk39web.jpg
slechtvalk39web.jpg (88.41 KiB) 590 keer bekeken
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor meeuwiss » 22 mei 2017, 12:34

Ook vandaag 22 mei 2017 13:00 uu weer een witte (post-)duif op het menu. De ouder neemt de rest van
de verdeelde duif mee na het voeren van de 3 jongen. Op de foto 2 duivenpoten met 1 gele ring.
Vanmiddag kwam de rest van de duif, een vleugelpaar, weer terug in de nestkast. Misschien zat er nog
wat vlees aan de vleugelbotjes. Zuinigheid!
Bijlagen
slechtvalk43web.jpg
vleugelpaar witte duif
slechtvalk43web.jpg (109.24 KiB) 542 keer bekeken
slechtvalk41web.jpg
Prooi is een witte (post-)duif met gele ring
slechtvalk41web.jpg (99.96 KiB) 556 keer bekeken
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor MaartenJansen » 23 mei 2017, 20:04

Beste allen,

Een bijzonder leuke bijdrage van de Gasunie van het ringen is op de gedeelde link te bekijken. Zeer mooie opnamen van de jongen!

https://www.youtube.com/watch?v=jBFsfw0TjFU

Over twee weken breekt er een zeer spannende tijd aan: rond die tijd moeten ze gaan uitvliegen. Hoe goed ook Slechtvalken kunnen vliegen als ze volwassen zijn; in die eerste vlucht en specifiek in het landen zijn ze erg kwetsbaar.

Ze kunnen overal terechtkomen; soms op de grond naast het gebouw, maar ook met een fatale windvlaag tegen het gebouw zoals vorig jaar...

Ik moet toegeven vorig jaar heb ik dit met klamme handen aan zitten kijken, ook al is het onderdeel van de natuur en is mijn kortstondige sentimentaliteit niet wetenschappelijk.

Groeten,
Maarten
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor anaburen » 23 mei 2017, 21:03

Wat een mooi filmpje, Maarten!
Het was echt heel erg leuk om die ringsessie mee te maken.

Dit filmpje heeft me gemotiveerd om snel mijn fotoserie van het ringen van de slechtvalkjes af te maken:
http://www.anaburen.nl/ringen/slechtvalk/index.html

groet
Ana
anaburen
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor randomeda » 23 mei 2017, 21:47

Staat daar nu een ex-roerdomp op de foto?

Michel
randomeda
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor meeuwiss » 26 mei 2017, 17:41

Het Slechtvalkjong probeert vandaag een duivenpoot met rode ring naar binnen te werken, maar vindt dit toch niet zo lekker. Het kleinste jong lijkt ook nu weer bij het voeren van de postduif weer aan het kortste eind te trekken. Ben benieuwd of dit jong het gaat redden.
Groet
Guido M.
Bijlagen
slechtvalk46web.jpg
Jong met duivenpoot met rode ring
slechtvalk46web.jpg (72.59 KiB) 487 keer bekeken
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor MaartenJansen » 27 mei 2017, 07:04

Hoi Guido,

Op de laatstgeborene Slechtvalk zou het best van toepassing kunnen zijn: "schijn bedriegt": tijdens het ringen was het jongste beest n.l. het zwaarst - en ook nog een vrouw bovendien.

Op eerste gezicht was dit beest door mij op basis van de cambeelden ingeschat als mannelijk nakomertje, dat niet altijd genoeg kreeg, niet dus.

Peter stelde dat ook wat betreft het bepalen van het geslacht bij Slechtvalken: "meten is weten" - in dit geval: combinatie van lengte vleugels/klauwen/gewicht en dat grootte op het oog nog de beste ringers kon misleiden.

Als ik hem wel heb begrepen zou ook bij volwassen Slechtvalken op het zicht ingeschatte grootte niet altijd leidend zijn: hij vertelde dit aan de hand van een anekdote waarbij een volwassen Scandinavisch beest op Vlieland door iedere waarnemer vooraf was ingeschat als vrouw maar bij vangst achteraf langs de meetlat een uit de kluiten gewassen man bleek.

Alle drie Gasunie jonge vrouwen waren dus goed op gewicht en vertoonden geen enkel teken van ondervoeding; althans op het moment van het ringen.

Groeten,
Maarten
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor meeuwiss » 27 mei 2017, 11:05

Hoi Maarten,

Bedankt voor de uitvoerige toelichting op mijn veronderstelling. Zoals je schrijft is de grootte moeilijk in te schatten op
de camerabeelden. De jongen gaan nu ook vaak zelf plukken en eten aan de aangevoerde prooien.
Het restant na het langdurig plukwerk op 27 mei vanaf 10:30 uur laat het kleed zien van een postduif of stadsduif. Ring niet gezien.
Bijgaand plaatje van de webcam Gasunie.
Groet
Guido M.
Bijlagen
slechtvalk47web.jpg
restant duif na het plukken door ouder en jongen
slechtvalk47web.jpg (91.61 KiB) 462 keer bekeken
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor MaartenJansen » 27 mei 2017, 19:45

Ik schreef vanochtend naar Klaas omstreeks dezelfde tijd dat ik een blauwe ring had gezien bij het plukken van een van de jongen. Een eerste jaars dus. Maar die ringen blijven meestal wel liggen, tenzij de prooi later weer wordt afgevoerd door een van de ouders.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor meeuwiss » 05 jun 2017, 19:31

Vandaag, 5 juni zag ik voor het eerst om 20:00 uur 1 jong geruime tijd buiten op het rooster zitten. Het andere jong kijkt naar buiten, durft nog niet en ouder zit
op de kast toe te kijken. Op de Webcam Gasunie.
Groet
Guido M.
Bijlagen
slechtvalk52web.jpg
slechtvalk52web.jpg (75.93 KiB) 321 keer bekeken
slechtvalk50web.jpg
slechtvalk50web.jpg (119.55 KiB) 325 keer bekeken
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor MaartenJansen » 05 jun 2017, 22:55

Wat een prachtige jonge valken zijn het geworden. Ik hoop zelf dat ze nog twee dagen uitstellen met uitvliegen i.v.m. de harde wind - en ook vanwege mijn eigen vakantie. Ratcliffe vertelt dat Slechtvalken op een gegeven moment de jongen gaan lokken om te vliegen door ze voedsel te onthouden. Ook zou hen dit lichter maken ("chicks are sometimes fat") waardoor ze beter op de wieken kunnen gaan. Mannetjes zijn lichter en vliegen meestal iets eerder uit. Uitvliegen gebeurt doorgaans rond de leeftijd van zes weken. Wanneer ze eenmaal zijn uitgevlogen zal de situatie met de cam lastiger te volgen worden - al zal er als ze de kast weer terug kunnen bereiken wel af en toe geslapen worden. Zelfs ter plaatse is het vaak even zoeken op welke hoek van het gebouw ze zitten. Na het uitvliegen zullen ze nog een maand door de ouders worden (op)gevoed. Soms blijven de jonge valken tot in Augustus waarna ze verstoten worden of zelf zich verspreiden.

Trouwens, Guido, kun jij de kleurringen op de beelden aflezen? Was mij nog niet zo gauw gelukt.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor jhvenema » 08 jun 2017, 13:20

Vanmiddag om 12.13 uur werd Maarten namens Avifauna Groningen geïnterviewd door RTV Noord (radio) in het programma Edwin op Noord over het aanstaande uitvliegen van de Slechtvalken op de Gasunie.
Het fragment is terug te luisteren tussen de minuten 13.00-17.10 via:
http://www.rtvnoord.nl/radio/programma/20051/Edwin-op-Noord/aflevering/10409
Bedankt weer Maarten! Gelukkig is de webcam er en hoef je het uitvliegen niet te missen vanaf Terschelling.
Groet Jan Henk
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor meeuwiss » 08 jun 2017, 17:40

Gaat niet lang meer duren, morgen? Vanmiddag voor het eerst alle drie op het rooster.
Het achterste jong moet nog even wennen en kijkt zijn ogen uit.
Groet
Guido M.
Bijlagen
slechtvalk54web.jpg
3 jongen op het rooster, ze slapen later alle 3 in de kast
slechtvalk54web.jpg (93.69 KiB) 192 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door meeuwiss op 09 jun 2017, 12:00, in totaal 2 keer bewerkt.
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor meeuwiss » 09 jun 2017, 11:31

Vannacht sliepen alle drie de jongen in de kast. Een of meer Jonge slechtvalken zijn uitgevlogen, ondanks de regen. Nestkast lijkt nu leeg, moeilijk te zien.
Rond 13:00 uur zijn er twee jongen in de kast, waarbij 1 drijfnat jong. Bron: webcam Gasunie.
Bijlagen
slechtvalk56web.jpg
2 jongen in de kast, waaronder 1 drijfnat jong
slechtvalk56web.jpg (131 KiB) 192 keer bekeken
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar

VorigeVolgende

Keer terug naar Waarnemingen