Waarnemingen vet gedrukt

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

Ok, niet belangrijk genoeg dus :( Nouwja maakt niet uit, voor mij is het wel een belangrijke soort :lol:
Is er trouwens ooit wel eens een grijze wouw in nederland gezien?? Ik denk het niet he?



Willem
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

grijze wouw

Post by meeuwiss »

Het eerste nederlandse geval werd indertijd door een vriend van mij ontdekt en gefotografeerd op 31 mei 1971 langs de Knardijk Zeewolde in Flevoland. Zie hiervoor LM 46:93-94, 1973 en het boek Zeldzame vogels van Nederland van Arnoud van den Berg, met foto's van Flevoland (1971) en Texel (1998).
En verder, zeldzame soorten gewoon vet vermelden. Niet moeilijk doen.
Guido Meeuwissen
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

O Guido, je maakt het weer vet moeilijk!
Wat is zeldzaam en wat is vet zeldzaam, daar gaat het in deze vette discussie juist om!

De vette groeten, Aart
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

waarnemingen vetgedrukt

Post by meeuwiss »

Hoi Aart,
Wat Dusan voorstelde lijkt me de beste oplossing. In de loop der jaren is het wel duidelijk geworden wat voor onze provincie de zeldzame soorten zijn. Hier van uitgaande zou ik als webbeheerder dan ook op gevoel soorten in vette tekst aangeven.
Bij de site waarneming.nl maken ze zelfs nog een onderscheid in licht vet gedrukt en extra vet. Dat is ook nog een optie, maar dat hoeven wij niet na te apen. Voor sommige soorten blijft het moeilijk. Zo vind ik voor onze provincie, om maar wat te noemen Raaf, Kuifleeuwerik, Purperreiger, Lachstern, Kwak, Wouwaap, Nachtzwaluw en Steltkluut erg bijzonder en zie je ze hier nooit of zelden.
In andere provincies, als je een beetje moeite doet, zijn ze nog steeds te vinden! Het blijft een kwestie van wikken en wegen.
Guido Meeuwissen
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Beste Guido,

Ik zou je willen vragen de voorgaande bijdragen (nog) eens te lezen want dan hoeven we deze discussie niet helemaal opnieuw te voeren. Dusan geeft mij namelijk helemaal gelijk als ik zeg niet op gevoel aan te geven wat vet moet en wat niet vet moet. Als we gewoon tellen hoe vaak een soort gezien is en een bepaalde grens trekken dan hoeft er verder niet over gediscussieerd te worden. Waar je die grens wil trekken daar kun je over praten. Als je denkt dat wel duidelijk is welke soorten algemeen zijn en welke zeldzaam dan hoeven we ook niet elk jaar opnieuw al die watervogels te tellen. Globaal en gemiddeld komt daar toch altijd hetzelfde uit. Of niet?

Groet, Aart
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Welke soorten vet
Ik heb eens gekeken naar het voorkomen van een aantal schaarse soorten in 2005 zoals gemeld op de waarnemingenpagina van onze site. Duidelijk algemene soorten en duidelijke zeldzaamheden heb ik buiten beschouwing gelaten. Waarnemingen van ver buiten de provincie (Schier bijv.) en dubbeltellingen van een zelfde beest, heb ik er ook uitgelaten. Mogelijk ben ik nog soorten vergeten en misschien een enkel telfoutje gemaakt, maar in grote lijnen klopt het wel.
Ik heb al eens voorgesteld soorten die 50 keer of minder waren gezien in de laatste vijf jaar VET af te drukken. Als ik voor één jaar eens uitga van 10 keer of minder, dan komen, naast de echte zeldzaamheden en dwaalgasten, de volgende soorten in aanmerking om als vet vermeld te worden:
IJseend 0, Steenuil 0, Kwak 0, Wouwaap 0, Nachtzwaluw 0, Grauwe Fitis 1, Kuifleeuwerik 1, Purperreiger 3, Taigarietgans 3, Alk 4, Hop 4, Lachstern 4, Zwarte Ibis 4, Taigaboomkruiper 5, Morinelplevier 6, Raaf 6, Zwarte Ooievaar 6, Zwarte Specht 6, Duinpieper 7, Roodkeelpieper 7, Zwarte Rotgans 7, Witbuikrotgans 5, Roodpootvalk 8, Geelpootmeeuw 9, Parelduiker 9, Steltkluut 9, Steppekiek 10
Achter de soort staan telkens het aantal waarnemingen in 2005 vermeld. Opvallend is dat er geen enkele Steenuil is gemeld in 2005. Duinpieper is zeldzamer dan Grote Pieper en Morinelplevier is aanzienlijk zeldzamer dan Gestreepte Strandloper. Parelduiker is ook opvallend zeldzaam, in ieder geval veel zeldzamer dan bijvoorbeeld Kleine Zilverreiger. Voor veel van de genoemde soorten geldt dat dit voorkomen nog niet zo heel lang geleden heel anders was.

Minder zeldzaam zijn de volgende soorten. We zouden er voor kunnen kiezen deze ook vet af te drukken:
Breedbekstrandloper 14, Krooneend 14, Poelruiter 14, Zwarte Wouw 14, Kuifduiker 15, Grote Pieper 17, Dwergstern 18, Bladkoning 19

De volgende soorten zouden niet meer vet afgedrukt hoeven te worden:
Gestreepte Strandloper 22, Europese Kanarie 25, Klapekster 26, Reuzenstern 26, Patrijs 28, Bokje 30, Grauwe Franjepoot 30, Rode Wouw 32, Kleine Zilverreiger 36, IJsgors > 40, Zwartkopmeeuw > 40, Velduil 45

Veel schaarse soorten kunnen goede jaren hebben. Voor zeevogels geldt dit heel sterk. Een najaar met veel harde NW-wind kan gemakkelijk een vertienvoudiging kunnen geven van de volgende soorten. Deze soorten hoeven wat mij betreft niet vet:
Vaal Stormvogeltje 1, Vorkstaartmeeuw 1, Kleinste Jager 1, Jan-van-Gent 4, Rosse Franjepoot 4, Grote Jager 8, Mid. Jager 9, Kleine Alk 12 en Noordse Stormvogel 5 keer gezien in 2005.

Natuurlijk is een jaar wat kort om de status te bepalen. Bovendien zijn sommige soorten wel eens ten onrechte gemeld (misschien Steppekiek) of andere soorten te weinig gemeld (Kuifduiker, Dwergstern), maar ik denk dat deze lijst een redelijke indruk geeft van de huidige status. Als ik een soort vergeten ben, dan kun je gemakkelijk ‘met zoeken in waarnemingen’ achterhalen hoe zeldzaam een soort in Groningen is. Ook Vogelaar-Willem kan dan zien dat Rode Wouw vrij vaak (32 keer in 2005) gezien is.

Opmerkingen, laat het lezen.
Groet, Aart
User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

Haha, Vogelaar-Willem, Ik heet gewoon Willem maar ik moest toen een naam verzinnen en omdat ik graag en veel vogel deed ik dat maar. Mijn gewone naam is dus Willem.
Aart, bedankt voor je uitgebreide verhaal!!
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests