Middelste Bonte Specht en omgewaaide bomen.

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Middelste Bonte Specht en omgewaaide bomen.

Post by Aart »

In de laatste SOVON-Nieuws, het meest informatieve vogeltijdschrift van Nederland, staat een verhaal waarin de stormachtige opkomst van de Middelste Bont Specht wordt geschetst. Na Limburg, Brabant en de verovering van Twente, lijkt het mij dat Drenthe en Groningen aan de beurt zijn. Vandaar dat ik met vrijdag met een goede vriend tevens vogelaar en middelste-bonte-spechtenkenner het Noordlaarderbos bezocht. Het weer was matig, maar een verfrissende wandeling zou het zeker opleveren.
Onze aandacht werd direct getrokken door een oude eik die nauwelijks te herkennen was door grote partijen klimop. De klimopbessen werkten als een magneet op lijsterachtigen want er zaten wel tientallen merels alsook koperwieken en zanglijsters op de bessen te foerageren. Een boomklever riep en wij vervolgden onze tocht. Het bos maakte een vreemde indruk op ons. Vooral de vele vergezichten waren onwerkelijk. De storm(en) van de afgelopen tijd hadden dan ook goed huisgehouden. Bovendien was er ook nog flink gezaagd en tractors brachten brommend ladingen sparrehout (grenen) het bos uit. Spechten waren niet te zien of te horen. Alleen de Blaauwspecht (Boomklever) riep.
Wat het gevolg van de kaalslag zal zijn, is nog onduidelijk. Zal Boompieper profiteren van de nieuwe open plekken in het bos of misschien Nachtzwaluw? Een Grote Lijster vliegt over een open vlakte van ons weg. Het regent en het waait en er is nog steeds geen specht te zien of te horen. We besluiten maar naar huis te gaan en terwijl we in de auto stappen roept de Boomklever. Nog niet zo lang geleden zeldzaam in Noord-Nederland. Net als Middelste Bonte Specht. Als iemand binnenkort een ziet in Groningen of Drenthe dan hoor ik het graag.

Aart
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests