Een nieuwe kerncentrale in Groningen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Een nieuwe kerncentrale in Groningen

Post by Aart »

Afgelopen donderavond bezocht ik een bijeenkomst, georganiseerd door de vereniging Milieudefensie.
Onderwerp: Mogelijke plaatsing van een nieuwe kerncentrale in Groningen.
De sfeer in het bedompte zaaltje van Café de Beurs kwam me bekend voor. Een man of veertig; type studenten, type serieus kijkende dames, natuurkundigen alsook enkele leden van Avifauna. Achter de tafel op het podium, bekende koppen met bekende namen; politici, kernenergiedeskundigen Had ik dit allemaal al niet eens eerder meegemaakt en was iedereen inderdaad vijfentwintig jaar ouder geworden? Waren de argumenten inderdaad nog hetzelfde als toen ik vijfentwintig jaar geleden in dit zaaltje zat.
Kerncentrales in Nederland leveren minder dan een half procent van ons totale energieverbruik op. Besparen is met huidige technieken eenvoudig; (een modern geïsoleerd huis gebruikt een fractie van wat een oud ongeïsoleerd huis gebruikt) en alternatieven zijn voorhanden.
Uraniumwinning vraagt veel energie (fossiele brandstoffen) en heeft grote negatieve invloed op het landschap. De risico’s van vervoer, opslag en gebruik van radioactief materiaal zijn groot. Een argument is in de loop der jaren wel vernieuwd. Opslag in zoutkoepels kan niet. In Duitsland is daar nu ervaring mee opgedaan. Koepels lopen vol water en de warmte van het afval maakt het zout bros waardoor het uiteenvalt. De (Duitse) overheid (niet de energieproducent) pompt miljoenen in de koepels om ze veilig en intact te houden.
Kernenergie is dus nog steeds duur en riskant!
Blijf dus op je hoede!

Aart
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests