Roodkeelduiker

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Roodkeelduiker

Post by anaburen »

Millimeter voor millimeter kruipt de karavaan door het Lauwersmeergebied. Harry wil namelijk bij ieder vogeltje uit de auto stappen. Ze zijn ook allemaal zo leuk! Zo zie en hoor ik tot mijn grote vreugde voor het eerst dit jaar een Veldleeuwerik, luid zingend. Een hernieuwde belofte. Alles gaat goed komen. En ik kijk mijn ogen uit op een vlucht Groenlingen, groen (z)wenkend in het zonlicht.
Gert Jan, de excursieleider, krijgt dat gezelschap telkens niet zo gauw de auto weer in, zodat het tijdsschema in het gedrang komt.
Het heeft iets van een begrafenisstoet, zo’n karavaan van een stuk of tien auto’s (want er is veel animo voor deze excursie), stapvoets rijdend door het Groninger landschap. Op de Zoutkamperril passeert ons een andere begrafenisstoet van een zustervereniging, ook op zoek naar gevogelte. Een boer schudt zijn hoofd.

‘We gaan nu verder naar de haven om te plassen.’ roept Gert Jan als hij ons weer bij elkaar heeft. ‘En nee, we gaan niet in Schierzicht koffie drinken, dat duurt te lang. Koffie drinken doe je maar buiten. En we gaan er al helemáál geen kibbelingen eten.’ Daarbij kijkt hij streng naar Piet, maar misschien verbeeld ik mij dat ook wel.
Zo zie ik ze graag, de ‘die hards’ die de wind eronder hebben. Dan verdoe je je tijd niet met small talk.
Piet plaatst zijn telescoop op de kade. Ondertussen is er wel wat kille wind op komen zetten en ik wrijf mijn handen om op te warmen. Hij leent mij galant zijn handschoenen.

Er zwemt een stipje in de haven.
‘Vertel mij wat het is’, zegt Piet die het beest in de telescoop heeft gearresteerd.
‘Een zaagbek, makkie,’ meen ik.
‘Nee, niet meteen zo snel oordelen. Het is een duiker. Maar welke?
Piet gaat op educatief en haalt zijn vogelgids erbij.
‘Het is dus een duiker, maar het is winter, dus ze zijn nog niet in zomerkleed. Dat maakt het lastiger.’ Hij praat, doet en wijst en de conclusie is dat wij moeten kiezen tussen IJsduiker, Parelduiker en Roodkeelduiker.
Nou, dat is een gemakkelijke keus, want de Roodkeelduiker is als enige regelmatig bij de waarnemingen van avifaunagroningen.nl genoemd als aanwezig in de haven van Lauwersoog, dus die zal het wel zijn.

Dat vind ik toch eigenlijk wel ontroerend, zo’n Roodkeelduiker, dat ie hier zomaar is. In zijn eentje. Vanuit IJsland, of Scandinavië, of Rusland. ‘In de winter meestal zwijgzaam’ lees ik. Eigenlijk is het een vogel van niks. Helemaal geen rode keel, gewoon wat in grijs/bruintinten zwijgend gaan zitten dobberen in de haven van Lauwersoog en de vogelaars daar gek gaan zitten maken…
Ik loop om de haven heen om het exemplaar beter in het vizier te krijgen. Een paar honderd meter verder dobbert hij vlak tegen de kade aan. Ik kan hem tot op een afstand van een kleine twintig meter naderen. Af en toe kijkt hij mij wat verwonderd aan. En ik kijk terug. Hij vindt mij op een gegeven ogenlik niet meer interessant en begint te gapen.

Image
Zijn ogen vallen dicht. Hij steekt zijn kop in de veren, gaat dutten en laat mij een beetje voor joker staan met mijn Canon 300 mm 1:4. Met extender nota bene.

Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 56 guests