Mystery bird bij Beijum

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Mystery bird bij Beijum

Post by Wouter »

Zondagmiddag 25 maart zag ik vlak ten zuiden van Beijum, daar waar het Koerspad Beijum verlaat, een opmerkelijk zwart-wit getekende vogel in oostelijke richting van mij wegvliegen (richting Wibena-, Nijensteinheerd). Ik heb hem slechts enkele seconden op de rug kunnen zien vanaf zo'n 100m toen ik hem in het oog kreeg totdat hij achter de bebouwing verdween.

De vogel had grote witte vlakken op de vleugels, wit op de onderrug en was verder zwart. Qua rompgrootte viel hij tussen een Merel en een Ekster in. Hij vloog met een diepe, krachtige vleugelslag. Hij deed mij in eerste instantie denken aan zwart-wit getekende fiskalen (Laniarius) of klauwieren (Lanius) zoals ik die in Afrika wel heb gezien.

Ik heb hem echter te kort en niet goed genoeg kunnen zien om hem thuis te kunnen brengen (en heb daar ook niet de boeken voor). Ik ben nog wel op zoek geweest in ZO Beijum, maar heb hem niet meer kunnen ontdekken.

Heeft iemand daar in de buurt ooit een dergelijke vogel zien vliegen en hem op naam kunnen brengen?
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 79 guests