Gedrag Senegal-papegaai

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
willemwind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 119
Joined: 11 Sep 2005, 23:00
Location: Siddeburen
Contact:

Post by willemwind »

Wat voor kleur iris heeft de papegaai?
gele iris= een mannetje
zwarte/grijze iris= een vrouwtje

Verder is er ook een klein grootteverschil, alleen heb je daar niet veel aan als er niet 2 naast elkaar zitten.....

Hier een foto van (links) vrouwtje en (rechts) mannetje, zie irissen.
http://home.hetnet.nl/~adrivankooten/36 ... 2)_WEB.jpg
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in een werk als BIRDS OF AFRICA dan in allerlei anecdotische kooivogelliteratuur.

Jan Allex
User avatar
Grace
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 14 Dec 2005, 00:00
Contact:

Post by Grace »

Halo allemaal,

Vandaag opzoek gegaan naar het Bonte Boertje in het Noorderplantsoen. Beetje zoekwerk maar met de assistentie van Ana Buren vonden we ‘m toch gemakkelijk.

Wat we in dat uurtje over ‘m te weten zijn gekomen? This een mannetje. Weliswaar een eenzaam mannetje. Bij gebrek aan soortgenoot, en de nu ook afwezige spreeuwen, vergreep hij zich aan een tak van een boom. Oeh baby ahh baby Martinitoren baby? Hij heeft een nestje en roept vaak in de hoop antwoordt te krijgen van een soortgenoot. Foto’s op http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1138596

Leuke middag, weer eens wat andere scharrel papegaaien dan de vrijvliegende Ara’s die we normaal bestuderen.

We horen het heel graag als jullie meer apart gedrag opvalt. Zeker interactie met andere vogels heeft onze interesse.

Groet,

Roelant & Grace
www.araproject.nl Scarlet macaws in the famous sky over Holland.
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Hallo Grace,

ik wou toch even reageren op het feit dat jij in twijfel trekt dat het aantal Halsbandparkieten geen invloed zou hebben op de Boomklever stand in gebieden waar beide soorten voorkomen. Volgens mij heeft dit wel degelijk invloed en ook niet alleen voor Boomklever. Papagaaiachtigen zijn intelligente en dominante beesten. Voor papagaaien is een nesthol iets kostbaars en zullen dit ook goed verdedigen voor soortgenoten en andere soorten. De boomklever mag dan dominant zijn tegenover mezen maar tegenover een halsbandparkiet heeft hij weinig kans. Met nieuwkomers heb ik geen problemen, denk aan Turkse tortel, Roodmus, Blauwborst, Buidelmees en Grote zilverreiger. Deze soorten zijn hier op eigen kracht en natuurlijke wijze verschenen. Maar met de zogenaamde "Escape's" heb ik wel problemen. Dit moeten we gewoon niet willen. Die talloze parkieten, canadese ganzen, soepganzen, nijlganzen en soepeenden. Dit zijn toch niet de soorten waar ik het als vogelaar straks mee moet doen!

Groet Martijn Bakker
User avatar
Grace
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 14 Dec 2005, 00:00
Contact:

Post by Grace »

Hoi Martijn,

Ik begrijp je bezorgdheid. Maar uit wetenschappelijke studies blijkt dat hier gewoon geen grond voor is. Er zijn 53 soorten papegaaien verwilderd op deze wereld en nergens heeft dat geleid tot het verdringen van andere vogelsoorten o.i.d.

Begrijp ook niet zo goed waarom deze verwilderde papegaaien en parkieten niet wat meer gemeld worden door vogelaars. Als ze dan echt zo’n bedreiging vormen mogen vogelaars zich wel eens wat meer interesseren in ze. Nu staan ze vaak als “niet telbaar” te boek omdat ze oorspronkelijk niet hier vandaan komen. Beetje absurd hoor. Meten is weten.

Misschien kan ik je bewondering opwekken als ik vertel dat papegaaiachtigen hier komen nadat hun nestboom is omgekapt en ze als jong door arme boertjes, die amper kennis van babyvoeding van papegaaien, met de hand zijn grootgebracht. Daarna opgekocht door verschillende scrupuleloze tussenhandelaren en massaal dan op transport gezet richting Europa. Tweederde komt daarbij te overlijden. Daarna moeten ze zich aanpassen aan de nukken van hun nieuwe eigenaar en overleven op voer dat allerlei deficiënties vertoond. Dat doorstaan hebbende weet zo’n vogel te ontsnappen door, door, en niet tegen, een raam te vliegen. Leert voedsel te vinden in een totaal vreemde omgeving en probeert z’n eenzaamheid te verhelpen door vriendschap te sluiten met inheemse soorten. Overleeft de winter en met geluk komt zo’n halsbandparkiet een andere escape tegen. Beginnen een nestje dat tegen alle verwachtingen in slaagt.

Respect hoor.

Ben geen voorstander van exoten maar er wordt soms wel erg krampachtig over gedaan. Het zijn bewonderenswaardige beestjes die een fabuleus aanpassingvermogen ten toon spreiden. Dat mag ook wel eens een keer gezegd worden.

Groet,

Roelant & Grace
www.araproject.nl Scarlet macaws in the famous sky over Holland.
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Hallo Grace,

je hoeft mij niet uit te leggen hoe die beesten hier terecht komen, dat weet ik wel. Maar zolang sommige landen nog steeds toelaten om wilde vogels te vangen en te importeren en er geknoeid word met papieren en citis zal er weinig veranderen. Voor een paartje hyacintara's worden bedragen betaald, daar kunnen wij een nieuwe BMW van kopen. En geef die stakkers daar eens ongelijk. Ze krijgen honderd dollar van die handelaren om die jongen te regelen, dat is voor die mensen een fortuin.
En mocht de handel overal verboden worden, tja als je 8 kilo cocaïne in je kont kunt verstoppen dan lukken twee papagaaieeieren ook nog wel. Jij kijkt er meer met emotionele gevoelens naar dan ik. Ik meer wetenschappelijk. En dat geeft ook niets, alleen moeten we de effecten van uitheemse op de inheemse fauna niet onderschatten.

Groet Martijn
User avatar
Grace
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 14 Dec 2005, 00:00
Contact:

Post by Grace »

Hoi Klaas, Martijn,

Nee, mij zijn geen broedgevallen van Senegal papegaaien bekend in Europa of Noord-Amerika. Ze worden wel al jaren voorspeld net als van valkparkieten.

Uit Brussel krijg ik bericht dat er daar een groep van 5 is gezien wat mijn inziens moet wijzen op een broedgeval. We hopen daar (wellicht dit weekend) meer over te weten te komen.

Overigens zijn er in totaal zo’n 53 soorten papegaaienachtigen verwilderd op deze aardkloot. Papegaaien verwilderen vrij willekeurig ten aanzien van soort. Ze zijn gewoon in staat mensen er toe te verleiden hen te voeren. Daarom blijven vrijwel al deze verwilderde papegaaien populaties afhankelijk van steden en voedsel verstrekt door mensen. Wij noemen daarom ze ook altijd scharrelpapegaaien ipv “echt” wild.

Ze creëren dus hun eigen niche; mensen zo gek krijgen ze te voeren. Klinkt aardig wetenschappelijk, toch Martijn?

Denk overigens niet dat Senegal papegaaien als ze tot broeden komen
dezelfde porporties zullen aannemen als de Halsbandparkieten. Ze hebben een andere levensloop. Zijn bv. veel minder sociaal. Maar ze zouden zich best in stand kunnen houden binnen een stad.

Ohh wij zijn gepassioneerde tegenstanders van de import van vogels. We hebben ons daar met Stichting Papegaaien en Parkieten Welzijn flink mee bezig gehouden. Als je echt problemen hebt met escapes dan zou ik snel de petitie tekenen want het zijn meestal de import vogels die verwilderen. Hier gekweekte vogels hebben daar veel meer moeite mee. http://www.webfixserver.com/customers/w ... ekstID=394

Groet,

Roelant & Grace
www.araproject.nl Scarlet macaws in the famous sky over Holland.
User avatar
Jean
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 21 Apr 2006, 23:00
Location: Groningen

Post by Jean »

leonbewe wrote:Dat is een eenvoudig op te lossen probleem, je koop zelf een en laat hem/haar erbij los. Ik denk dat je voor het kiezen hebt voor zo'n 50 euro. Over een paar jaar hebben wij een kolonie senegalpapegaaien das leuker dan die halsbanden in de randstad.
Aha, dat verklaart een hoop... Toen ik recent naar een concert in de Heineken music hall in Amsterdam ging, zag ik een paar van die vogels in een boom zitten. Ik vond het wel een bijzonder gezicht, maar het kwam mij wat onecht over.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 92 guests