Vogel van het Jaar 2010

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

Eagleheart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 13 Nov 2009, 17:57

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Eagleheart »

Door deze discussie is het voor mij reden om mij eindelijk eens aan te melden op het Forum.
Als niet geboren Groninger valt het mij op dat tot nu toe iedereen zo dramatisch doet over de Patrijs. Alsof ze in Groningen al uitgestorven zijn.
Alleen in 2009 heb ik nu in totaal al 22 waarnemingen van patrijzen. Dit bijna allemaal op verschillende plekken door Oost Groningen.
Ook ten zuidwesten van de stad groningen heb ik al patrijzen gezien. De grootste groep dit jaar was er 1 van 12 en vorig jaar zelfs een groep van 20 in de buurd van hoogezand.
Doordat het landelijk gebied door vele vogelaars vaak wordt vermeden worden er ook over het algemeen minder patrijzen waargenomen. Op plekken waar meestal goed wordt gevogeld (eemshaven) worden meteen patrijzen gezien. Dat er rondom de stad geen patrijzen worden gemeld is opzich ook vrij logisch. (slecht biotoop)
Dat de patrijs achteruit is gegaan in de loop der decennia is algemeen bekend, maar zeker niet zo dramatisch als de meeste mensen denken.
Als je aan de meeste boeren in het oosten van groningen vraagt of ze patrijzen hebben op hun land zegt het overgrote deel ja. (je krijgt meestal dan wel meteen te horen dat ze minder patrijzen hebben dan vroeger)

Voor mij dus een stem voor de patrijs.

Ook al snap ik de verhalen over meer algemene vogels ook wel maar zou dan meer voor een vogel kiezen die er meer baat bij heeft
Vlaamse gaai vind ik daarentegen beetje afgezaagt.
Eerder zou ik kiezen voor: Kluut (ooit bolwerk in de breebaart) nu sterk afgenomen in de provincie Groningen maar nog wel op plekken broedend aanwezig zoals in zanderige terrein zoals Blauwe stad, nieuwbouw groningen, kwelders etc.
Bosuil: ik ben verder niet lang bekend met de provincie groningen maar volgens mij is de Bosuil sterk in toename in de provincie Groningen.
Zwarte roodstaart: Landelijke afname, maar hoe zit het met de provincie Groningen.

maar nogmaals, mijn stem gaat uit naar de patrijs.

met vriendelijke groeten,
Rik van der Starre
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by hdelange »

Hallo Allen,

Een paar antwoorden geleden zei ik dat ik nog wel een idee had, nou hierbij dan.

Om maar met de deur in huis te vallen, ik hou er wel van om eens een uitzondering te maken, dus wat dachten jullie er van om dit jaar niet één maar eens een keer twee vogels van het jaar te nemen.

Dus in dit geval de Patrijs en de Blauwborst b.v.

Zal even een paar argumenten geven, waarom beide.

Als we alleen de Patrijs zouden kiezen, zal het toch waarschijnlijk neerkomen op een paar mensen die echt het boerenland zullen gaan afstruinen aangevuld met wat incidentele meldingen, ik denk zelf dat het een beetje net zoals de Zomertortel zal gaan met het aantal.
Op zich is dat niet erg dat er een soort tussen zit met niet zoveel meldingen, maar naar mijn idee moet dit geen twee keer achter elkaar gebeuren.
Daardoor kan het zo zijn dat zo'n project op de achtergrond raakt.

Het is tenslotte ook de bedoeling om mensen met minder kennis ook mee te laten doen en te betrekken bij het project, zoals ook eerder wel ergens genoemd is in deze discussie.
De Blauwborst kan iedereen wel herkennen met een beetje voorbereiding voor de beginners, hierbij ondersteunen wij natuurlijk met de pagina’s van de soort.

Dan hebben we dus 1 jaarvogel en 1 seizoenvogel.

Wie kan zich hier in vinden?

groeten,

Henk
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by marnixjonker »

Ik heb zelf dit jaar zitten denken aan Roodborsttapuit of Koekoek.
Robotap omdat deze soort juist in de lift zit, van februari tot in november te zien is en het een vrij makkelijk herkenbare soort is die iedereen kan tegenkomen. Daarnaast is het natuurlijk een leuke soort die ik zelf sowieso eigenlijk altijd al opschrijf.

Koekoek neemt de laatste jaren landelijk gezien juist af. Maar is wel een soort die echt iedereen kan herkenen aan de roep en waarmee ook een heleboel nieuwe mensen met interesse in vogels betrokken kunnen worden (potentiele nieuwe Avifauna leden).

Groet,
Marnix
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Aart »

Even een tussenstand:

Patrijs 4
Vlaamse Gaai 1
Blauwborst 2

Gestemd hebben Arjo, Theo, Emo, Rik, Jan-Allex, Guido en Aart.
1 stem was ongeldig (anoniem).
2 stemmers spraken zich niet duidelijk uit.

Er kan nog gereageerd en gestemd worden.

A.
dralion13
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 14 Oct 2008, 13:12

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by dralion13 »

Patrijs 4
Vlaamse Gaai 1
Blauwborst 3

sorry, was vergeten mijn naam er onder te zetten :oops:
gr. Gijs
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by meeuwiss »

Het lijkt me heel goed om de discussie over de vogel van het jaar nog heel open te houden en af te wachten waar de meeste stemmen toe leiden. We hebben nog alle tijd. Wel eerlijk spelen, vind ik, geen anonieme stemmen (Gijs) en niet je gezinsleden erbij betrekken. Fair play heet dat.
Als je regelmatig het Sovonnieuws leest, weet je precies welke soorten nieuwe informatie kunnen opleveren. Daar moet je een beetje op inspelen en je weet dan zeker dat je gegevens enig nut hebben in groter verband.
Wel vind ik dat het bestuur van Avifauna Groningen oog moet hebben voor de wensen van al haar leden, we zijn tenslotte een grote club! Bij Patrijs zullen velen achter het net vissen en moeten toekijken.
Zoek een vogel uit waar iedereen mee uit de voeten kan.
Blauwborst is voor iedereen te scoren en geeft veel informatie. Nu de natuurontwikkelingsgebieden gaan dichtgroeien door voortgaande successie is het de vraag of de Blauwborst zich nog kan handhaven, want het is wel een liefhebber van nattige slikjes en door de verdroging zijn die aantrekkelijke slikvlaktes aan het dichtgroeien.
De Roodborsttapuit van Marnix vind ik ook geen slechte keuze.
Met soorten als Blauwborst en Roodborsttapuit kan het alle kanten op kantelen, toenemen of afnemen? Na de afgelopen winter met ijs lukt het mij niet meer nog een overwinterende Roodborsttapuit te ontdekken, toch naar het zuiden? Blijft het biotoop geschikt, wordt het te droog en wordt het biotoop ongeschikt door verdere verbossing, bij wijze van spreken?
Ook Koekoek is een leuke inkomer, had ik niet aan gedacht. Het voorkomen van de Koekoek is weer afhankelijk van zijn waardvogels en daar heb je weer rietmoerassen voor nodig met veel water.
Voorlopig hou ik het toch maar op Blauwborst met als tweede keus de Roodborsttapuit en ook Koekoek als reserve....
Groeten
Guido Meeuwissen
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by alcovanklinken »

ik stem voor de patrijs. Het is toch leuk en zinvol om samen in wat groter verband naar de verspreiding van een soort te kijken. Wanneer je een zwerm ''soorten van het jaar'' krijgt waarbij ieder clubje zijn eigen idool narent, heeft na zo 'n jaar niemand een precies beeld. Samen optrekken geeft betere inzichten.

Groeten,

Alco van Klinken
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Fred van Maurik »

Ik stem voor de Blauwborst, de argumenten welke door Henk en Guido aangedragen zijn hebben voor mij de doorslag gegeven.

groet

Fred
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by marnixjonker »

Mijn voorkeursstem gaat naar Roodborsttapuit met Blauwborst als goede tweede plaats.

Marnix
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by anaburen »

Sinds het project "de vogel van het jaar" nu vijf jaar geleden heb ik steeds actief deelgenomen aan de discussie over welke vogel dat dan wel zou moeten zijn. Mijn insteek was om zoveel mogelijk leden van Avifauna Groningen bij het project te betrekken om zodoende enthousiasme voor het vogelen te genereren.
Groot was mijn blijdschap toen de Dodaars werd uitgekozen. Ik kende nog niet zoveel vogeltjes, maar die Dodaars herkende ik overal. Dus ik stuurde enthousiast al mijn waarnemingen in en stelde met vreugde vast dat heel veel mensen dat deden.
Nadien werden tot mijn grote teleurstelling de Spotvogel en de Zomertortel gekozen. Vogels die slechts door enkelen worden waargenomen. Die vogels zag ik nooit dus het hele project 'vogel van het jaar' verloor mijn belangstelling.
Nu zie ik opnieuw de discussie aan mij voorbijtrekken en kan ik het toch niet laten er nog iets over te zeggen.
De Patrijs zal ongetwijfeld om redenen van wetenschap, politiek en milieubeleid een zinvolle keuze zijn. Doen dus.
Maar een ander aspect is waar Avifauna Groningen zich sterk voor maakt. Zonder twijfel voor bovenstaande doelen. Maar Avifauna Groningen heeft ook een taak om al haar leden te enthousiasmeren. En daarmee bedoel ik AL haar leden, niet alleen de diehards.

Mijn keuze voor de vogel van het jaar is de Blauwborst.

Ana
User avatar
Bernadette
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 15 Feb 2006, 00:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Bernadette »

Dag allen,
In tegenstelling tot Ana heb ik nog nooit aan deze discussie meegedaan maar wel steeds gevolgd.
Ik stem om dezelfde reden als Ana voor de Blauwborst.
Bovendien: leuk beest, goed te herkennen en je kan hem (of haar natuurlijk) op onverwachte plaatsen tegenkomen volgens mij.
Groet, Bernadette
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by hdelange »

even weer een tussenstand:

Patrijs: 5 Arjo, Theo, Emo, Rik, Alco
Gaai: 1 Jan Allex
Blauwborst: 6 Guido, Aart, Gijs, Fred, Ana, Bernadette
Roodborsttapuit: 1 Marnix
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by arenaria »

Geachte commissie Vogel van het Jaar,

mag ik mijn stem intrekken en opnieuw uitbrengen op een andere soort? Indien ja, dan graag Gaai eraf en Blauwborst erbij.
Zou de Bb ferm aan kop brengen met 7 stemmen! (en veel leden in staat stellen mee te doen aan dit evenement).

Overigens bleek gisteren op de SOVON-dag dat SOVON de Bruine Kiekendief als vogel van het jaar heeft gekozen. Enthousiastelingen kunnen dus hier in het Noorden al drie soorten gaan melden: Patrijs aan de WAD en Bruine Kiek aan SOVON en onze eigen vogel aan onze eigen VAG.

Hebben de Friezen ook een VvhJ?

Jan Allex de Roos
User avatar
tjuk
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 13 Jul 2005, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by tjuk »

Waarom de Blauwborst? Het is in Groningen een algemene soort, je komt hem overal in rietsloten tegen. Het enige dat je hoeft te doen is in april 's morgens vroeg langs die sloten te gaan lopen en oren en ogen open te zetten. Dat is een pre, ontegenzeggelijk. Maar levert die keuze een bijdrage op aan een beter inzicht in het voorkomen van de Blauwborst? Het lijkt me dat dat maar zeer betrekkelijk is.
Waarom de Patrijs? Volgens mij hebben we maar een vaag idee van hoeveel er nog in de provincie zitten en waar ze zitten. En het is bepaald lastig om daar achter te komen. Het geeft wel echte informatie. Dat de Drentse collega's voor de Patrijs kiezen, biedt een mooie gelegenheid om in een groot stuk van Noord-Nederland iets te weten te komen over die soort als we in Groningen dezelfde soort kiezen. Dan weten we echt hoe bedreigd hij is en waar de kansen liggen. Akkervogels zijn "hot" en de discussie gaat ook over wat de mogelijkheden zijn om in het moderne agrarische bedrijf kansen te scheppen voor de natuur. Ik kies voor de Patrijs, in het besef dat de keuze voor een algemenere soort misschien meer mensen in staat stelt om mee te doen. Geen enkele keuze is nu eenmaal perfect.

Marinus Brijker
han
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 22 Jan 2009, 09:35

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by han »

Ik kan volledig instemmen met de patrijs als vogel van het jaar. Alle argumenten lezende en afwegende zijn de andere kandidaten duidelijk minder. Met algemenere soorten komen er weliswaar meer waarnemingen binnen maar nieuwe info zal dit niet opleveren. Een bestandopname [waarnemingenlijst] van de patrijs zal van nut zijn om te onderzoeken of de verwachtte/hopelijke toename zowel in aantal als vindplaatsen door veranderingen in akker[randen]beheer inderdaad plaats vindt, en zo ja hoe snel dat gebeurt.
Han Bouman
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests