1e waarneming en 1e zang!

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

1e waarneming en 1e zang!

Post by hdelange »

Hallo mensen,

de 1e waarnemingen en 1e zang zijn weer van start gegaan, de eersten zijn al weer gemeld.

Ziet of hoort u ook een van deze soorten die in de vaste lijst staan meld het dan aan mij.
Alleen de allereerste dag van de melding wordt vermeld op de pagina.

Kijk onder waarnemingen links in het menu.

groeten,

Henk
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

vraagje over 1e waarnemingen

Post by martijn »

Bij de waarnemingen staat een groene specht vermeld met eeste zang. Als daarmee het "lachen"bedoelt wordt vind ik dat niet mee tellen. Het lachen doet ie namelijk het hele jaar door en is een kontactroep. Bij grote bonte telt toch ook alleen het roffelen? Ook wordt er kruisbek vermeld met eeste zang "luid roepend overvliegend" Met roepend wordt denk ik het kiep kiep geluid bedoelt? Ook dit is de kontactroep. De echte zang is anders.

Groet Martijn
User avatar
ernivanbruggen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 18 Jan 2007, 00:00
Contact:

Re: 1e waarneming en 1e zang!

Post by ernivanbruggen »

Beste Martijn e.a.,
Van de door mij waargenomen groene specht heb ik alleen het roepen en het zien foerageren gemeld. Ik heb geen zang gehoord! Het melden onder eerste zang is niet door mij gebeurd. Het is onjuist en ik hoop, dat deze melding weer geannuleerd kan worden.
Vriendelijk groetend,
Erni van Bruggen
User avatar
hannibal
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 23 Dec 2006, 00:00

Re: 1e waarneming en 1e zang!

Post by hannibal »

al enkele jaren zie ik bij 1e waarneming de veldleeuwerik. m.i. is de 1e zang op zijn plaats van deze vogel, maar 1e waarneming? zowel deze als vorige winter, toch redelijk streng en met sneeuwdek, zijn veldleeuweriken doorlopend waar te nemen op 'veldjes' in NO -groningen, bijv 30 december 12, en 11 januari, nog steeds 8; en waarschijnlijk ook wel elders te zien. veldleeuweriken verwijderen ?
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: 1e waarneming en 1e zang!

Post by hdelange »

Er worden geen soorten toegevoegd en verwijderd die er in de lijstjes staan van 1 zang en 1e waarneming.

Het blijft altijd een moment opname, en ja de Koolmees zingt ook vaak al op 1 Januari.

We zijn toen begonnen met een bepaalde lijst van soorten en nu blijkt daaruit dat een aantal soorten dit dus vertonen, dat kunnen we er in ieder geval wel al uithalen.
Dat is dus de constatering.

het is ook geen wetenschappelijk onderzoek of zo, het is ook gewoon leuk om dit een aantal jaren te kunnen bekijken.

Uitzonderingen en discussie blijft er altijd wel.

groeten,

Henk
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: 1e waarneming en 1e zang!

Post by martijn »

Hallo,

Dit lijkt mij duidelijk. Eerste waarneming is van een trekker die weer terug is uit het zuiden en eerste zang is gewoon eerste zang en geen contactroepjes of andere piepjes. Soorten die dus het hele jaar door aanwezig zijn tellen wat mij betreft niet mee, mits ze zingen.

Groet Martijn Bakker
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest