ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifauna

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

ledenvergadering 29-11-2011: ontwikkelingen binnen Avifauna

Post by anaburen »

Ik, Ana, was op die ledenvergadering niet aanwezig. Achteraf vernam ik dat er alleen ter plekke schriftelijke informatie is uitgedeeld over het onderwerp waarover vergaderd zou worden. Die is niet via de website, of een ander communicatiekanaal vermeld.
Het lijkt mij van belang dat alle leden van Avifauna Groningen hiervan kennis nemen, dus ik vermeld hier de inhoud van die uitgedeelde informatie.

Aan: alle leden Avifauna Groningen

Naar aanleiding van de mededeling van Harm de Mooij als vormgever van de Grauwe Gors om na 2011 te stoppen, hebben bestuur, Gors- en web-redactie een brainstorm gehouden over de interne communicatie van Avifauna Groningen.

Hoewel we met zijn allen best trots zijn op onze Gors, hebben we de indruk dat de Gors in de huidige vorm zijn langste tijd gehad heeft. Een gedrukt verenigingsblad dat drie keer per jaar uitkomt is niet meer van deze tijd:
• de Gors is een relatief duur communicatie-middel: de Gors kost inclusief porto en enveloppen ruim 60% van de verenigingsuitgaven;
• de Gors kan niet actueel genoeg zijn: voor aankondigingen is de deadline niet strak genoeg;
• een papieren tijdschrift spreekt jongere mensen niet aan: gezien de vergrijzing zal er door de vereniging echt op modernere wijze gecommuniceerd moeten worden (de "in memoriams" worden inmiddels een vaste Gors-rubriek);
• de Gors is niet interactief: er komt maar bar weinig respons op de inhoud.
• de Gors bereikt alleen de leden.
• het maken van de Gors kost de redactie erg veel tijd.

Een deel van deze bezwaren wordt gecompenseerd door de website, die al een heel eind in de goede richting zit. De site is rijk aan informatie en nieuwtjes en wordt door Henk zeer actueel gehouden.
Maar eigenlijk is een website ook al weer "old-school". Waar ben je tegenwoordig zonder smartphone-app en twitter? Dat mag overdreven klinken, maar we zijn ervan overtuigd dat Avifauna de vergrijzing alleen kan overleven door actiever en flitsender te worden. De oproepen aan leden in de Gors hebben maar weinig resultaat, mensen willen niet meer grote delen van hun vrije tijd besteden aan vrijwilligerswerk.
De kunst is tegenwoordig de doelgroep groter te maken en iedereen kleine dingetjes te laten doen.

Nu is het afschaffen van de papieren Gors waarschijnlijk voor de oudere leden te gortig. Ook moeten we voorkomen dat de adverteerders geen plek hebben en die inkomsten wegvallen.

We stellen daarom een mix van communicatie-middelen voor:
• Een jaarlijkse vierkleuren-uitgave met als belangrijkste inhoud gedegen artikelen en overzichten van bijzonderheden van het jaar. Deze uitgaven kunnen door de leden als blijvend aandenken bewaard worden. De inhoud mag nog niet eerder gepubliceerd zijn.
Te overwegen valt deze uitgave ook in de losse verkoop te doen.
• Een tweemaandelijks nieuwsbrief in PDF formaat, die per mail verstuurd wordt. Leden die het echt willen, kunnen 'm afgedrukt per post toegestuurd krijgen (dit zal een handjevol zijn, dus niet veel inpakwerk). Deze nieuwsbrief bevat vooral aankondigingen, lezing/excursie-verslagen, kleine artikelen, etc. De inhoud mag eerder gepubliceerd zijn, maar het meeste moet nieuw zijn.
• De website, waarbij we wellicht moeten herdefiniëren welke content in welke medium moet. Mogelijk ook geschikt te maken voor mobiele apparaten als smartphones.
• Twitter. Dit biedt vooral de mogelijkheid om de aandacht te trekken voor nieuws op de website. Vooral handig voor leden maar tegenwoordig zijn ook veel journalisten actieve volgers op twitter. Het medium kan discussie op gang brengen tussen leden, deels over waarnemingen, maar ook over bescherming van gebieden (melden van verstoringen, etc). Dit kan ook weer niet-leden geïnteresseerd maken en wellicht over de streep trekken om lid te worden.
• Persberichten. Het beschermingswerk van de vereniging kan goed ondersteund worden door zo nu en dan eens een persbericht de deur uit te doen.

Om deze mix goed werkend te krijgen, is het belangrijk om een gezamenlijke redactie te vormen, die gezamenlijk bepaalt welke content waar moet. Dan voorkom je dat er in de Gors artikelen staan die al op de website staan. De redactie zal vooral elektronisch communiceren en samenwerken: mail, gesloten forum, Joomla CMS rechten, document management systeem, etc.

Als we het slim doen, kunnen we met relatief weinig moeite veel meer mensen bereiken en beter voldoen aan de doelstelling van de vereniging:

Uiteindelijk gaat het om het beschermen van vogels en niet om het maken van een glossy Gors of een prachtige website.


HdM/nov.2011
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by arenaria »

Hoi Ana, bedankt voor het plaatsen, ik had dit stuk niet gezien.
Harm: zeer goed verwoord en totale bezinning op het concept GGors is absoluut nodig.

Als eerste, snelle reactie vraag ik me wel af waarom mensen zonder abonnement op de GG lid zouden willen zijn van de VAG. Mensen zeggen heel vaak: "Ik ben lid van de Gors."
Tweede reactie: zou een vierkleuren-jaarboek werkelijk goedkoper zijn dan drie zwartwit-Gorzen?
Derde reactie: zou een dik jaarboek voor een (ad-hoc?)-redactie minder werk zijn dan drie GG per jaar?

Ten vierde meld ik mij hierbij aan als reactielid voor een eventueel Jaarboek VAG.

Jan Allex de Roos
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by Aart »

De informatie eindigt met:
"Uiteindelijk gaat het om het beschermen van vogels en niet om het maken van een glossy Gors of een prachtige website."

Dat is natuurlijk niet zo. Avifauna is in eerste instantie opgericht om de studie naar vogels te bevorderen. Officieel zijn we pas een paar jaar een vereniging die zich vogelbeschermvereniging mag noemen.
Als je de studie naar vogels wil bevorderen, dan lijkt het me logisch dat het publiceren van de resultaten daar bij hoort.
Uiteindelijk gaat het dus wel om het maken van een 'glossy' Gors of een prachtige website!

A.
User avatar
harmdemooij
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 04 May 2002, 23:00
Contact:

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by harmdemooij »

De oorspronkelijke tekst bevat een plaatje en eindigde met:
Als we het slim doen, kunnen we met relatief weinig moeite veel meer mensen bereiken en beter voldoen aan de doelstelling van de vereniging:
doel_avifauna.jpg
doel_avifauna.jpg (39.62 KiB) Viewed 20796 times
Uiteindelijk gaat het om het beschermen van vogels en niet om het maken van een glossy Gors of een prachtige website.[/i]
De doelstelling van de vereniging is te vinden in de statuten: http://www.avifaunagroningen.nl/site/do ... n_2002.pdf.
Publiceren is maar een deel van doelstelling (genoemd bij a en valt denk ik ook wel onder d).

Overigens waren alle leden via de uitnodiging in grote lijnen op de hoogte van het voorstel. Onder punt 7 staat daar:
7. Voorstel wijzigingen interne communicatie, in bijzonder de Grauwe Gors
Evenals andere vrijwilligersorganisaties heeft ook Avifauna Groningen in toenemende problemen om actieve vrijwilligers te vinden die bepaalde taken binnen de vereniging willen vervullen. Daarnaast moet ook worden geconstateerd dat andere, snellere vormen van communicatie de laatste jaren steeds meer gemeengoed worden.
De huidige redactie van de Grauwe Gors (GG),in het bijzonder de opmaker, heeft aangegeven na dit jaar te willen stoppen met de GG in zijn huidige vorm. Landelijk gezien is het inmiddels ook uitzonderlijk dat een lokale/provinciale vogelgroep een tijdschrift uitgeeft van een dergelijk hoog niveau als de GG.
Tegen deze achtergrond heeft de redactie GG, de webmaster en het bestuur een nieuwe interne communicatiestructuur. Het belangrijkste hierbij is dat de huidige GG nog slechts 1x per jaar zal verschijnen als een kwalitatief hoogwaardig boekje in vier kleurendruk. Dit gebeurt min of meer in deze vorm al in meer provincies (waarbij wij het natuurlijk beter gaan doen). Daarnaast zal er dan nog een (digitale) nieuwsbrief verschijnen en de communicatie via de website èn sociale media worden gestimuleerd.
Nadere toelichting volgt ter vergadering.
NB Gezien de lage opkomst op de ALV en het ontbreken van een storm van reacties op dit topic, denk ik niet dat het veel mensen kan schelen.

groet, Harm
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by hdelange »

Als webbeheerder, moet ik wel aantekenen dat ik me niet volledig kan vinden in dit plan.

Wat de suggestie wekt dat de tekst mede door mij is opgesteld, moet ik zeggen dat ik het op deze manier ook niet eerder onder ogen heb gehad dan op de ALV van 29 november.

Op de te plannen vergadering moet er wat mij betreft vanuit webbeheerders standpunt nog wel goed over gesproken worden.

En ja dat de website "old-school" is, zijn ook niet mijn woorden en kan ik ook niet in mee gaan, dat zullen jullie kunnen begrijpen.

tot zover even mijn aanvulling bij het stuk.

groeten,

Henk
User avatar
reneflach
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 26 Sep 2002, 23:00

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by reneflach »

Het is met enige aarzeling dat ik een reactie plaats. Ik ben voornamelijk een papieren lid, een stille vennoot zogezegd. Ik zet alle vergaderdata trouw in mijn agenda om, als het zover is, tot mijn chagrijn te moeten constateren dat er weer werk te doen valt. Met de excursies gaat het al net zo.

Misschien... straks.... als mijn werk bij de universiteit erop zit (en de pensioengerechtigde leeftijd niet verder voor me uitschuiven...).

Op zich lijkt me de gedachte van een zekere spreiding over verschillende media verstandig.

De Grauwe Gors lees ik altijd trouw en met veel plezier. Dat is mijn navelstreng met de vereniging op dit moment. Ik zou het betreuren als die weg zou vallen. Aan de andere kant weet ik uit ervaring hoeveel tijd en moeite het kost om zo'n tijdschrift in de lucht te houden. En als het niet haalbaar is, dan is het niet haalbaar. Met een één keer per jaar verschijnen van een mooi verzorgde uitgave, valt natuurlijk te leven.

De regelmatige per e-mail toe te sturen nieuwsbrief lijkt me een goed alternatief voor het vlottende nieuws zoals waarnemingen, excursies, oproepingen e.d. Overigens kost het samenstellen daarvan ook tijd en inspanningen. Het is voornamelijk besparing van de kosten.

En verder is er natuurlijk de mooie website die zo fantastisch onderhouden wordt door Henk. Als je dat 'old school' noemt, dan loop je wel erg ver voor de troepen uit, zo lijkt me. Een veel grotere zorg lijkt me om de continuïteit van de website te waarborgen. Wat als Henk aangeeft ermee op te willen houden? Misschien zou het goed zijn alvast iemand als back up te hebben. Iemand die met Henk meeloopt om zich alvast warm te draaien. Maar daar moet Henk natuurlijk ook bereid toe zijn.

Kortom, ik ben niet helemaal negatief over het voorgestelde plan.

René Flach
User avatar
lutiena
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 21 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by lutiena »

Anders dan de vorige reactie is voor mij de website mijn navelstreng met de vereniging. Wat mij betreft hoeft deze niet opgeleukt te worden (liever niet). Hij is overzichtelijk en ik kan jullie verzekeren dat hij ook op mijn smartfone goed te lezen is. Dus "bezint eer ge begint".
Over de Gors wil ik nog wel kwijt dat dit niet mijn medium is, maar ik zie dat het voor sommigen de enige plek is waar ze hun uitgebreide analyse kwijt kunnen. Voor dergelijke analyses vind ik het gedrukte woord beter geschikt dan een digitale nieuwsbrief. Een uitgebreide analyse hoeft volgens mij ook niet opgeleukt te worden ten opzichte van wat nu gangbaar is. Gezien de problemen met het samenstellen kan ik me wel voorstellen dat de frequntie naar beneden gaat.
TOt slot het aantal vrijwilligers. Wellicht wordt het potentieel inderdaad groter als er meer gebruik wordt gemaakt van het netwerk. Op de vraag of ik kan helpen met de gors kan ik niets garanderen, dus zeg ik nee. Op de vraag of ik morgenvroeg kan helpen met het verzenden van stukken is het antwoord vaak toch wel positief.

Tot slot nog veel wijzheid met het uitwerken van de toekomstige koers, al hoeft deze voor mij niet zoveel te veranderen.

Jan de Lange
berendveenstra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 02 Oct 2009, 19:33

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by berendveenstra »

Ook ik was op de vergadering en volgens mij heeft ieder lid een papieren uitnodiging gehad, waarop het onderwerp werd genoemd. Dus een ieder had kunnen weten en mee kunnen praten over het onderwerp. Dat opkomst zo weinig was ligt volgens mij dus niet aan de informatieverstrekking in deze. Het was misschien wel zo slim geweest het discussiestuk ook op het de website te zetten, maar ging hier de discussie ook niet over. Ter vergadering is afgesproken dat het voorstel nog nader uitgewerkt ging worden en daarna ter discussie aan leden zou worden voorgelegd.

Ook in verstrekte papier werd gemeldt dat de website "old school" was. Volgens mij werd niet bedoeld dat de website niet goed was(zie de zin erboven) maar dat naast de website ook andere communicatiemiddelen gebruikt zouden moeten worden zoals oa. Twitter etc.
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by Maricée Ten Bosch »

beste allen,

het moet gezegd: ik zal De Gors enorm gaan missen, ben groot fan... maar inderdaad: als het niet haalbaar is, dan is het dat niet. Punt. Het gaat tenslotte allemaal om vrijwilligerswerk.
Net als al het werk van Henk en Ana aan de onvolprezen website!
Zulke vrijwilligers moet je koesteren, ze in de watten leggen en verwennen.
Het werken met vrijwilligers is kwetsbaar, ze kunnen er mee ophouden en wat moet je dan? Ik heb ook gedacht aan het tijdig inwerken van anderen (ze moeten er wel zijn en weten dat ze nodig zijn, bv. oproepen via dit forum).
In onze vereniging gaat het niet anders dan elders: een aantal mensen draagt bij, het merendeel doet dat niet.
Ik vind het positief dat de redactie verder wil met één Gors (altijd beter dan niks...). En is er nog een alternatief? Op de ALV kreeg ik de indruk van niet. Dat maakt meepraten minder makkelijk (het leek al besloten).
Lopen er in deze discussie niet meerdere zaken door elkaar?

- het voortbestaan van de Gors, in een nieuwe vorm
- de status van de website
- het gebruik van social media
- communicatie in het algemeen.
Lijkt me goed om een en ander helder te krijgen. De redactie van de Gors moet zich wellicht niet bemoeien met de site (en anders om)? En is het niet aan het bestuur om zich uit te spreken over manieren van communiceren?
Wat mij betreft mag het bestuur ook vaker van zich laten horen.
Tenslotte Harm, schreef je dit uit frustratie? :

NB Gezien de lage opkomst op de ALV en het ontbreken van een storm van reacties op dit topic, denk ik niet dat het veel mensen kan schelen.

Maricée Ten Bosch
mcvanhoorn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 09 Dec 2011, 22:01

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by mcvanhoorn »

Ben zéér voor het handhaven van een papieren tijdschrift, van mij mag het een jaarboek zijn. Niet louter digitale communcatie, en helemaal niet louter social media. Dat is veel te vluchtig en verdwijnt snel. Je moet iets een maand later, een jaar later, kunnen nalezen. Aankondigingen van vergaderingen en excursies kunnen gerust per e-mail. Ben al 35 jaar lid, altijd tevreden geweest. Maak er geen zooi van. Martinus van Hoorn.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by arenaria »

Tja, ik ben vroeger redacteur van de Gors geweest en sindsdien ( en nog altijd) krijg ik post met als aanhef:

Red. Grauwe Gors

Op zich ben ik het daar wel mee eens :D

Jan Allex de Roos
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by Fred van Maurik »

aan een ieder,

normaal bemoei ik me eigenlijk niet zo met wat er tijdens een ledenvergadering wordt gezegd, maar nu wil ik toch wel mijn mening kwijt.

Op de informatie die is uitgereikt tijdens de vergadering staat: Aan alle leden Avifauna Groningen
Nu is het u (vaste bezoekers van de vergaderingen) wel bekend, dat er tijdens de vergaderingen nooit alle leden van Avifauna Groningen verschijnen.
Dit kan meerdere redenen hebben, maar ik denk zelf dat er tijdens de vergaderingen alleen en uitsluitend over statuten en voortgang van AG gesproken wordt.
Voor veel leden (ik denk zelf het merendeel) is dit niet interessant en komt men daarom niet naar de vergaderingen, mezelf in begrepen.

Quote: Hoewel we met zijn allen best trots zijn op onze Gors
Ik kan me best voorstellen dat de samenstellers van de Gors er trots op zijn, om een dergelijk boekwerkje te kunnen presenteren, het is alleen mijn mening dat het gegeven (de Gors) al snel in de kast verdwijnt en er dan ook niet meer uitkomt. Daarentegen ben ik zelf en ik denk anderen met mij veel meer een gebruiker van de moderne communicatie middelen zoals het internet en aanverwante artikelen.
Dat de Gors een relatief duur communicatiemiddel is en ruim 60% van de verenigingsuitgaven kosten gaat werkelijk waar alle perken te buiten. Voor een stukje leesvoer wat toch in de kast verdwijnt en er nooit meer uitkomt vindt ik het belachelijk en veel te duur. Dit bedrag zou moeten worden uitgegeven aan de moderne communicatiemiddelen om op een dergelijke manier alle leden van Avifauna Groningen te kunnen bereiken.
Ik kan best begrijpen dat er mensen zijn die of geen computer hebben of er geen verstand van hebben om hiervoor iets te verzinnen dat men de Gors toch krijgt, het is natuurlijk altijd mogelijk om het als PDF bestand te maken en dit bij een printshop uit te printen. Of een geprint exemplaar of een boekwerkje nu in de kast verdwijnt zou het verschil niet maken, daar en tegen zullen de kosten wat het boekje moeten kosten een aanzienlijk verschil maken.

Quote: Actueel genoeg zijn.
De Gors kan nooit actueel zijn als deze maar 3x per jaar verschijnt. Als er iets bijzonders is het al verouderd en niet meer relevant, dit kan met een PDF bestand te downloaden van de site worden verholpen.

Quote: Een papieren tijdschrift spreekt jongere mensen niet aan.
Daarvoor is de website er, kort en bondig en altijd up-to-date dankzij Henk en Anna

Quote: De Gors is niet interactief: er komt maar bar weinig respons op de inhoud.
Reden..... misschien wel niet interessant en waarom zou men hierop een respons moeten geven, de gegevens welke er in vermeld staan zijn of al verouderd en niet meer relevant of voor de grootste doelgroep van Avifauna niet interessant.

Quote: De Gors bereikt alleen de leden.
Met de website bereikt men iedereen, behalve de mensen die nog steeds geen computer hebben.

Quote: Het maken van de Gors kost de redactie erg veel tijd.
Hoe denkt men over het onderhouden van een website zoals de website van Avifauna Groningen dan??
Zelf heb ik jarenlang als grafisch vormgever gewerkt en ben zelf webmaster en ik verzeker u dat in het dagelijks onderhouden veel tijd gaat zitten en ik ben er zeker van dat het meer tijd kost op jaar basis dan het maken van de Gors.

Quote: Maar eigenlijk is een website ook al weer "Old school". Waar ben je tegenwoordig zonder smartphone-app en twitter?
Tegek voor woorden dat dit wordt gezegd. De website is altijd up-to-date en wordt door Henk en Anna erg secuur bijgehouden.
smartphone-app en twitter...... Leuk maar...... sinds een poosje draait twitter nu op de website van Avifauna en ik heb er nog niets bijzonders door kunnen lezen, wat betrekking heeft op de zaken die met het alomvattend begrip de natuur te maken hebben, een enkele keer misschien. Ik denk zelf dat onder de vaste gebruikers van de website maar weinig mensen zijn die daadwerkelijk gebruik maken van deze 2 moderne communicatiemiddelen als het om de natuur gaat.
Actiever en flitsender kan ook anders. Maar ik zou zo zeggen kijk eens rond op het internet en beoordeel dan zelf of iets actiever en flitsender is (natuur sites) en ik denk dat u dan tot de conclusie zult komen dat de website van Avifauna behoorlijk actief en flitsend is.

Quote: Nu is het afschaffen van de papieren Gors waarschijnlijk voor de oudere leden te gortig. Ook moeten we voorkomen dat de adverteerders geen plek hebben en die inkomsten wegvallen.
Het afschaffen van de papieren Gors is op te vangen zoals ik hierboven al beschreef, het uitprinten en deze aan de "oudere" leden toe sturen.
Dat adverteerders geen plek meer zullen hebben is natuurlijk je klinkklare onzin. In een papieren Gors een advertentie zetten is "Old school". Inkomsten kunnen veel hoger zijn als op de website op een "correcte manier" advertenties komen. Deze worden elke dag bekeken en zijn daardoor veel interessanter voor de adverteerder, die daardoor vaak meer inkomsten gegeneerd ziet dan op de "Old school" manier. Adverteerders zijn tegenwoordig veel meer geneigd om via deze manier hun advertentie ruimte te kopen dan op de "Old School" manier. Het kan zelfs zo gemaakt worden dat als men op een advertentie klikt dit inkomsten genereert voor Avifauna Groningen.

Quote: Een jaarlijkse vierkleuren uitgave.....
Nu spreekt men over het afschaffen van de "oude" Gors om deze te vervangen voor een 4-kleuren druk uitgave, leuk.... maar vergeet niet dat voor het maken van een 4-kleuren druk uitgave men veel meer tijd nodig heeft en ik spreek uit ervaring.
Een 4-kleuren druk uitgave is zeker duurder dan een zwart/wit uitgave en ik denk zelfs dat je voor 3 uitgaven per jaar nog niet de kosten hebt bereikt wat een 4-kleuren druk uitgave moet kosten.

Quote: De inhoud mag nog niet eerder gepubliceerd zijn...
Dus zou het er weer op neer komen... een opsomming van feiten en omstandigheden net als zowel in de huidige uitgaven van Gors te vinden zijn.
Waarom mag het niet eerder gepubliceerd zijn ? Let wel over informatie die op een internet site te lezen is, spreekt men ook over publiceren.

Quote: Journalisten actieve volgers op twitter....
journalisten zijn actieve volgers van alle moderne communicatie middelen en daar rekent men ook internet sites onder.

Quote: Uiteindelijk gaat het om het beschermen van vogels en niet om het maken van een glossy Gors of een prachtige website.
Natuurlijk gaat het daarom, maar tegenwoordig kun je niet meer zonder.
Met een glossy Gors welke 1 keer per jaar uitgegeven zal gaan worden, kan men inkomsten verwerven om de vogels te beschermen, maar ik vraag me af of de kosten/baten verhouding op een dusdanige manier constructief kunnen bijdragen om daadwerkelijk de vogels te beschermen.
Met een internet site zoals Avifauna heeft met een mogelijkheid van reclame, kan men dusdanig veel meer inkomsten generen om daadwerkelijk de vogels te beschermen.

En om daadwerkelijk vogels te beschermen daar gaat het toch om ?

Fred van Maurik
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by Aart »

De Grauwe Gors is bijna compleet. Ingebonden staan ze in mijn boekenkast te pronken. Alle jaargangen. Nog een Gors en dan kan ik weer naar de binder; voor de laatste keer.
Vanaf dan verschijnt het jaarboek de Groningse Vogels. Het rijtje is dan compleet van Limburgse vogels, Overijsselse Vogels, Drentse Vogels tot de andere Provinciaalse Vogels. Op de LV gingen ze rond, glossy uitgaven met kwalitatief goede verhalen met trends, grafieken een paar mooie plaatjes. Limosa, de moeder aller vogeltijdschriften, bijna overbodig makend. Het kon me niet boeien, meer van hetzelfde. Op internet kan ik alles vinden wat in deze tijdschriften staat. Misschien is de Grauwe Gors overbodig geworden. Misschien is Avifauna overbodig geworden. Ik lees veel over vogelbescherming, maar merk er weinig van. We hebben natuurlijk de milieufederatie en de grote club de vogelbescherming; daar ben ik lid van. Wat hebben wij daar aan toe te voegen?
Lezingen? Vier per jaar waar nog geen tien procent van de leden komt. Na de lezingenmarathon op de Landelijke Dag misschien ook wel overbodig. Wat blijft over ... de Website? Door twee man gerund; wat als zij er mee stoppen? Lauwersmeer.com, Waarneming.nl en nog een paar. Geen ramp dus.
Volgend jaar worden we thuis geconfronteerd met belastingverhogingen, meer uitgaven, minder inkomsten. Misschien het moment om op te zeggen. Op internet kan ik alles vinden. En in mijn boekenkast natuurlijk. Alle ingebonden Gorzen van januari 1973 tot januari 2012. Negenendertig mooie jaargangen!

Aart
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by martijn »

Hoi,

Fuseren met Drentse vogels? "De vogels van Groningen en Drenthe" Eén uitgave per jaar, en dan aan het einde van het jaar. Een lekker dik nummer lezen in de winter en dan vol inspiratie en nieuwe ideeën het volgend voorjaar weer in.

Groet Martijn Bakker.
User avatar
theojager
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2006, 00:00
Contact:

Re: ledenvergadering 29-11-2011 ontwikkelingen binnen Avifau

Post by theojager »

Bij deze wil ik een aantal zaken verduidelijken, en reageren o p hetgeen hiervoor gezegd is. En hoop ik op reacties van u, om de ideevorming over de toekomst van de vereniging uit te werken.
Hoewel de aanleiding voor de veranderingen het feit is dat de huidige redactie, na dit jarenlang te hebben gedaan, niet langer zorg wilde dragen voor 3 Grauwe Gorzen per jaar, was er ook al langere tijd onvrede over geringe flexibiliteit die deze verschijningsfrequentie biedt voor actuele zaken. Bovendien is internet en e-mail inmiddels gemeengoed geworden en zijn sociale media als twitter en facebook zeker bij jongere generaties gewone communicatiemiddelen. Het is dan ook een goed moment om beter gebruik te gaan maken van al de verschillende communicatievormen.
De voorgestelde veranderingen zijn minder groot dan velen van u denken. De grootste verandering ligt in de frequentie van uitkomen van de Grauwe Gors. Deze zal waarschijnlijk 1 x per jaar gaan uitkomen, en dan mogelijk met een wat andere opmaak zoals geheel of gedeeltelijk in vierkleurendruk. Hiervoor zullen we nog moeten kijken naar de kosten (voordelen/nadelen). Dit heeft ook gevolgen voor de inhoud van de Gors, en van de website. De Gors verliest hiermee in nog sterkere mate z’n actualiteit, en een aantal onderdelen in de Gors zullen komen te vervallen. Maar zelf zie ik de Gors zeer zeker nog steeds als een belangrijk medium om resultaten van onderzoek in te publiceren, met ‘eeuwigheidswaarde’, en de Gors wordt als medium zeker niet afgedaan. In het voorstel hiervoor maakt de Gors ook nog steeds deel uit van de mix van communicatiemiddelen die de vereniging zal hanteren.
De content die voor de Gors niet meer relevant is, zal dan via de website, elektronische nieuwsbrieven en sociale media tot u komen. Het is zeer zeker niet de bedoeling de website nu te veranderen! De website zal wat meer content te verwerken krijgen (bijvoorbeeld excursieverslagen, die nu in verkorte vorm op de website staan, zullen dan volledig op de website komen, en niet meer in de Gors). De website wordt weliswaar door sommigen als old-school betiteld, maar niemand bedoelt daarmee dat de website verouderd is. Er zijn gewoon nieuwe communicatiemiddelen in opkomst (ook naar verwezen in het verhaal waarmee dit topic is begonnen), maar die hebben nog steeds de website als basis. En ik denk niet dat we al aan het einde van de communicatie(r)evolutie zitten zoals die zich nu in de wereld voltrekt, dus wie weet wat nog gaat komen. Als vereniging moeten we open staan voor het benutten van deze mogelijkheden.
De redactie van de Gors wordt niet de redactie van de website, en vice versa. Van belang is een goede afstemming tussen beide.
Ook het bestuur zal vanaf nu meer gaan communiceren via de website en nieuwsbrieven. Tot nu toe zijn we vrij onzichtbaar, tot frustratie van sommige leden, en is informatie vaak beperkt tot een achteraf-verslag in het jaarverslag. Ik ben voornemens alle relevante informatie voortaan per website met u te delen, en hoop dan ook reacties, suggesties, opmerkingen van u te krijgen, die ons verenigingswerk voortstuwen. Nogmaals, we zijn zeker niet van plan er een ‘janboel’ van te maken, maar ons werk meer in lijn te brengen met de trends van deze tijd. We willen graag dat leden zich bij de vereniging en het verenigingswerk betrokken voelen, en hopen dan ook op een wat constructieve discussie op dit forum (sommige reacties hiervoor bieden al goede inzichten/gespreksonderwerpen voor de voortgang van onze ideeënvorming).

Theo Jager
Voorzitter
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest