Misschien VAG opheffen?

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Misschien VAG opheffen?

Post by arenaria »

Tja, diverse opties re de toekomst van de VAG. Misschien een idee om alleen de Website te laten bestaan en via dat middel lezingen en excursies te organiseren. Misschien een betaalde Webmaster?

De vereniging heeft misschien wel het einde van haar bestaan bereikt - de tijden zijn sinds 15 mei 1968 enorm veranderd, dat is zeker.

Hoe de Website zonder ledenbestand te financieren, dat weet ik niet. Misschien is er nog een klein potje gemeentelijke of provinciale subsidie?

De Werkgroepen kunnen wellicht zelfstandig door, of onder een andere vlag verder.


Jan Allex de Roos
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by arenaria »

Goed te zien dat er al 124 mensen hebben meegelezen. Vreemd dat daarvan niemand een mening heeft of geeft.

Het gaat om het voortbestaan van onze vereniging mensen.

Het idee om de boel op te heffen is ook niet zo gek hoor.

Jan Allex
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by Aart »

Opheffen is denk ik de enige optie. Op de, overigens uitstekende en zeer onderhoudende lezing van gisteravond, waren slechts 15 mensen. Avifauna heeft zijn tijd gehad. Het internet geeft antwoorden op elke vraag. De actuele verspreiding en voorkomen van elke willekeurige vogelsoort is met een druk op de knop via waarneming.nl te voorschijn te toveren. Natuur beschermen is trekken aan een dood paard en daar zijn trouwens nog tal van organisaties voor; MF, GL, NM, IVN en SBB om maar enkele te noemen.
Er verschijnt nog één Grauwe Gors. Op 22 november heffen we de vereniging officieel op en op 28 november hebben we de laatste lezing over de Kropswolderbuitenpolder door Alwin Hut met prachtige foto's van Ana Buren. Dit wordt vast een hele mooie en misschien wel enigzins weemoedige afscheidsavond van een ooit bloeiende vereniging.

A.
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by Maricée Ten Bosch »

Weet je Aart, en Jan Allex, na de leuke lezing van gisteren kijk ik naar onze vereniging als naar een mussenkolonie.
We twitteren en tweeteren heel wat af, op het forum wordt gekletst (en soms geruzied, net als echte mussen),
je hebt de dominante mannetjes (én vrouwtjes) die zich betrokken voelen en de zaakjes goed regelen. En een heleboel mussen die je nooit ziet of hoort.
Wat zou het geweldig zijn als alle onzichtbare mussen eens naar de
LEDENVERGADERING van 22 NOVEMBER gaan komen. Dat lijkt mij het juiste moment en de juiste plek om gedachten te wisselen, niet dit forum.
Tot die tijd kan iedereen er over nadenken en voor zichzelf bepalen hoe belangrijk ie de vereniging vindt.
Spannend. Wat zal het worden op 22 november: een dood vogeltje... :( of een springlevend en luid tjielpend musje VAG?
:P

Marimus
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by arenaria »

Dit Forum is bij uitstek geschikt om over dit onderwerp te discussiëren.

Jan Allex
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by Aart »

Lieve Marimus,

Dat al die Avifaunaleden in huismussen zijn veranderd, is juist het probleem.
Zij blijven liever thuis en surfen i.p.v. in het vrije veld achter hun computer.
Daarom moeten zij juist wel op dit forum hun mening geven.
De echte vrije vogels zien we dan de 22e november wel op de ledenvergadering.

A. :wink:
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by meeuwiss »

Hoi allemaal,
Laat ik direct Maricee gelijk geven, dit forum is niet de geijkte plaats om het wel en wee van de vereniging Avifauna te bespreken.
De ledenvergadering is de geeigende plaats om het wel of niet voortbestaan van onze vereniging ter discussie te stellen en de knoop door te hakken.
Ondanks de geringe belangstelling heb ik gisteravond enorm genoten van de lezing van Rene over de huismussen. De avond duurde te kort om alle vragen te beantwoorden.
Even kort, een oplossing zou zijn als Avifauna in afgeslankte vorm een doorstart zou maken als stichting. In feite heb je dan maar een enthousiast en gedreven persoon nodig om de zaak draaiend te houden, geen bestuur. De organisatie van lezingen, excursies, werkgroepen en de uitgave van een blaadje gaat gewoon verder. We zijn dan wel weer terug bij af, zoals in de jaren zeventig. Maar we zijn er nog!
Guido Meeuwissen
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by arenaria »

Ik snap het niet. Geef nou eens één goede reden waarom dit onderwerp hier niet besproken kan worden. Als het echt een steekhoudend argument is, zal ik voor eeuwig zwijgen.

Jan Allex
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by Aart »

Ha Guido,

Dus jij geeft in deze discussie een voorzetje met het plan om de vereniging op te heffen en te veranderen in een Stichting.
Heb je dan geen stichtingsbestuur nodig? En hoe zit het dan met de vormgever van de GG? Die houdt er toch ook mee op. Zolang je allerlei dingen wil organiseren heb je toch enige regie nodig, volgens mij een bestuur. Maar goed het is een idee.
Ik ben benieuwd welke andere ideeën in deze forumdiscussie naar voren zullen komen.

A. 8)
User avatar
chatman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 22 Oct 2002, 23:00
Location: Vries
Contact:

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by chatman »

Dag allemaal,

Kan de VAG niet beter samenwerken met een andere organisatie, zoals IVN of Gronings Landschap?

mvg, Jos
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by meeuwiss »

De enige reden om op dit forum niet te discussieren over het voorbestaan van Avifauna is dat de hoofdrolspelers (bestuur en/ook redacteur) niet deelnemen aan dit forum. Zinloos gedoe dus. Samenwerking bijv.met de KNNV afdeling Groningen, idee Chatman (Jos), lijkt me een prima idee.
Guido
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by Maricée Ten Bosch »

Ik snap wel dat je het met mij eens bent, Guido, want het waren eerlijk gezegd jouw woorden die ik gebruikte. Het is nogal een onderwerp om te bespreken. Op het forum kan dit ontaarden in eindeloze reacties (al loopt het nog geen storm tot nu toe). Zelf haak ik dan altijd snel af. Maar laat dit niemand ervan weerhouden zijn of haar gedachten hier te formuleren.
Wat ik me afvraag: zijn de problemen al eens helder geformuleerd en op een rijtje gezet?
Ik heb een aantal ALV-verslagen doorgelezen, waaruit duidelijk wordt dat weinig VAG-leden bereid zijn functies in te vullen. Weten we mogelijke oorzaken? Is dit ooit onderzocht? Of is daar geen beginnen aan?
Is de fut uit de VAG?
Is het doorsnee VAG-lid een pure consument die graag tot zich neemt zonder er veel voor terug te geven?
Gevoelig voor prikkel en sensatie?
Zijn de redenen waarom ALV en lezingen zo slecht bezocht worden bekend?
Vragen stellen, oorzaken zoeken, daarna pas met oplossingen komen. Denk ik.

Maricée
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by Fred van Maurik »

Wat is eigenlijk de reden dat de hoofdrolspelers (bestuur en redacteur) zoals jij ze noemt Guido zich op dit forum nooit melden?
Ook dit forum is een belangrijk onderdeel van Avifauna Groningen en als hoofrolspelers zich hier nooit eens laten horen, komt het op mij over dat ze dit belangrijke onderdeel niet belangrijk vinden.

Er wordt gezegd dat dit forum niet de geijkte plaats is om over de voortgang van de VAG te discussieren, maar het is natuurlijk wel zo dat er op deze manier veel meer mensen cq leden er over mee kunnen praten of kunnen lezen, dan dat het alleen maar gebeurt tijdens vergaderingen, waar zoals al vaker gezegd weinig opkomst is. De meningen van leden die niet op ledenvergaderingen komen (om wat voor reden dan ook), maar hier wel een mening geven, kunnen natuurlijk altijd tijdens ledenvergaderingen worden meegenomen.

Ik ben bang dat de oudere garde onder de leden van de VAG het nogal eens vergeten dat in de huidge maatschappij het internet een zeker niet te vergeten zeer belangrijk onderdeel van een vereniging, stichting of andere club is.

Persoonlijk zou ik het erg jammer vinden als de VAG ophoud met bestaan en zie eigenlijk Henk en Ana meer als drijvende krachten van de VAG dan het bestuur waar ik nog nooit iets van gelezen heb, behalve in het blaadje.

Op de site van de VAG kan men veel meer lezen dan wat er in het blaadje staat geschreven, van Reisverslagen, Tellingen, werkgroepen tot de mooie foto's die menig lid van de VAG laat zien. De site is naar mijn mening ook een medium wat mensen tot elkaar kan brengen en een blaadje neemt men vaak voor kennisneming aan en veel leden laten het daar bij.

Fred
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by jhvenema »

Beste leden en andere vogelaars,

Ik ben nog maar net lid van AG maar het lijkt mij gezien de levendige activiteiten op de website en belangstelling voor bijv. de recente excursies (uilen en Onlanden) dat deze vereniging zeker toekomst heeft. Laten we alle mensen die tot dusverre hier aan hebben bijgedragen, m.n. de webmasters Henk en Ana, daar zeer erkentelijk voor zijn!

Voor wat betreft keuzes voor de toekomst ben ik het eens met Maricee. In dat kader ben ik voor een enquete met daarin de belangrijkste vragen en ideeën: wat willen/verwachten de huidige leden van de VAG? Deze enquete zal binnenkort als nieuwsbrief rond gemaild kunnen worden aan alle leden zodat de uitkomst op de website voorafgaande aan de ledenvergadering bekend kan worden gemaakt. Afhankelijk van de uitkomsten zal een plan van aanpak gemaakt moeten worden over de richting (o.a. Vereniging of Stichting) die men uitwil/kan. Hopelijk dienen zich via deze enquete ook een aantal belangstellenden voor het nieuwe bestuur aan.

Ik bied mij hierbij aan om met een aantal andere enthousiaste mensen, die het voortbestaan en toekomst van AG aan het hart gaat, een commissie te vormen die deze enquete gaat opzetten en de resultaten gaat inventariseren.
Goed idee?
Welke oudgedienden en jonge honden vergezellen mij in deze commissie? Wellicht mensen die er stiekem aan denken om zich beschikbaar te stellen om zitting te nemen in het toekomstig bestuur....
Groet Jan Henk
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by anaburen »

Jan Henk,

Ik wil wel meedoen met het opstellen/verzorgen van een enquete.
Het verzenden en bewerken van de resultaten moet ruim voor de ledenvergadering in november afgerond zijn.

Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest