Misschien VAG opheffen?

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by anaburen »

Voorwaarde is dat er dan ook iemand meedoet die weet hoe je een online enquete plaatst.
Ana
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by Maricée Ten Bosch »

Voor mijn eigen helderheid: voorzitter en secretaris leggen hun functie neer. Is er bekend per wanneer?
Theo, in je brief van 27-09-12 spreek je over een derde bestuurslid zonder een naam te noemen.
Misschien is dat al eens gecommuniceerd en weet ik het niet meer.
Mogen we weten wie dat is of horen we dat op 22 november?
De vragen die ik op het forum stelde, zijn vragen die ik ook aan het bestuur zou willen stellen.

Wat betreft het idee van een enquete: ik kan mee werken aan het opstellen van een aantal vragen (meer kan ik op dit moment niet beloven), maar is het verstandig om zo'n enquete al voor 22 november rond te hebben?
Het is toch juist de bedoeling dat bestuur en leden samen gaan praten en nadenken over de toekomst van de vereniging?
Zolang het bestuur niet mee doet aan de discussie op het forum, is de ALV het enige moment waarop leden en bestuur samen komen.

Maricée
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by jhvenema »

Beste Maricée,

Mooi dat je ook wil meedenken over de enquete. De commissie bestaat daarmee inmiddels uit 4 personen .

Het is juist altijd het probleem dat er nauwelijks mensen op de ALV komen blijkt. Op die manier kom je nooit te weten wat er precies leeft onder de leden. Om het alle mensen makkelijk te maken nu het voortbestaan van VAG op het spel staat, komen we nu naar de leden toe middels een enquete. Dat moet dus ruim voor de ALV plaatsvinden. Op de ALV (en de site) kan nu aan de hand van de enquete veel gerichter worden gesproken over de toekomst van de VAG. Uiteraard alles met goedkeuring/medewerking van het bestuur. Maar met alle respect voor alle zittende bestuursleden, een beetje pro-actievere houding was hier wel op zijn plaats geweest. Nu zijn er leden die ad-hoc initiatieven voor het voortbestaan van AG ontplooien!

groet, Jan Henk
roel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 15 Jan 2009, 00:20

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by roel »

Hoewel ik als stille mus/ jonge hond wellicht niet vaak mijn snavel open om mijn mening te geven doe ik het toch in deze.
Onder andere dankzij een spontane "rebound" voor een extra excursie naar de onlanden afgelopen voorjaar ben ik overtuigd van het belang van een vereniging. Zonder vereniging was er geen excursie geweest, laat staan de herhaling.
Dat er waarschijnlijk een alternatief komt na eventuele aanpassing/opheffing betekend m.i. dat er een behoefte is.
Om de kosten te dekken kan wat mij betreft de contributie best wat hoger, of er dienen wat commerciëlere acties te worden ondernomen.

Wat mij betreft doorgaan!
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by meeuwiss »

Hoi allemaal,
Avifauna heeft momenteel 440 leden, die allemaal 1 stem hebben wat betreft het voortbestaan van de vereniging. Op de ledenvergadering in november kan met meerderheid van stemmen besloten worden hoe we verder gaan.
We kunnen wel met enkelen brainstormen op dit forum maar of het veel oplevert?
Ter opfrissing: kijk nog eens terug naar de discussie over de toekomst van de Grauwe Gors. Wat heeft het ons opgeleverd?
Ben wel heel benieuwd naar de nieuwe Grauwe Gors, die dankzij onze geweldige redactie (veel lof alweer) een heel spannend nummer belooft te worden!
Guido
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by arenaria »

Nou prima, de mensen die roepen 'doorgaan' kunnen zich meteen aanmelden als nieuwe voorzitter of nieuwe secretaris. En misschien een idee om niet te ambitieus meer te zijn: geen (belangrijke) externe zaken aanpakken, maar de vereniging 'naar binnen toe' runnen (dus website, Grauwe Gors, ledenbestand, interne financiën, lezingen en excursies).

Jan Allex
User avatar
theojager
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2006, 00:00
Contact:

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by theojager »

Hallo allemaal

Ik vind het prima om een enquete onder de leden uit te voeren, maar heb daar wel een aantal kanttekeningen bij.
Het podium om besluiten te nemen over de vereniging, is de Algemene Ledenvergadering. De opkomst is daar vaak niet meer dan 10 leden (buiten de mensen die activiteiten binnen de vereniging uitvoeren). Een nogal smalle basis. En vervolgens worden besluiten weer bediscussieerd op het forum. Prima, maar kom dan naar de ledenvergaderingen.
We hebben onze brief èn de vacatures niet voor niks op de website laten plaatsen. Dit, omdat dit medium zeer belangrijk is geworden. Het zal ook aan alle leden worden toegezonden.
Zelfs al zou 100% van de leden vinden dat de vereniging moet worden voortgezet: zoals ook al in de brief vermeld, Avifauna Groningen is een vereniging en niet een uitgeverij. Diverse taken binnen de vereniging moeten worden uitgevoerd. Zonder bestuur geen besluitvorming en geen stem naar buiten. Zonder webmaster geen website. Zonder opmaker/redactie geen Grauwe Gors. Zonder inzet van mensen op die functies is er geen vereniging. Dus, belangrijker dan zeggen of je wel of niet voor of tegen het voortzetten van de vereniging bent, is je wil om iets te doen voor de vereniging. Al wil iedereen de vereniging behouden (en wie zou dat vanuit zijn hart niet willen), zonder inzet van leden in de vereniging is er gewoon geen vereniging. Van mijn kant uit dan ook vooral de oproep om je beschikbaar te stellen voor functies binnen de vereniging!

Theo Jager, voorzitter

PS voor opmaak/redactie heeft zich al iemand gemeld, die dit eventueel op zich kan en wil nemen. Daarmee lijkt de continuiteit van de Grauwe Gors gered. Nu nog bestuur en website ...............
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by wimvanboekel »

Nou prima, de mensen die roepen 'doorgaan' kunnen zich meteen aanmelden als nieuwe voorzitter of nieuwe secretaris.
Kijk, dat is dus een heel foute opmerking, Jan Allex, en misschien ook één van de redenen waarom de opkomst op de ledenvergaderingen, ondanks de 440 leden, zo laag is. Onder die 440 mensen zijn er ongetwijfeld genoeg die ideeën hebben over het voortbestaan van de VAG, maar ze weten dat ze beter hun mond kunnen houden omdat ze anders direct gebombardeerd worden tot bestuurslid oid.
In de discussie over voortbestaan mis ik overigens één van de belangrijke doelstellingen van de VAG, zoals verwoord in de statuten, namelijk de bescherming en instandhouding van vogels en hun biotopen in de provincie Groningen. Voor mij zou dat een belangrijke reden moeten zijn om de VAG te laten voortbestaan, maar ik heb de indruk dat het beschermingswerk de laatste jaren behoorlijk op de achtergrond geraakt is en dat het vooral gaat om de Gors, de (prima) site en de excursies. Op het forum heeft ook niemand die direct met die bescherming te maken heeft (Werkgroep Grauwe Kiekendief, wadvogeltellers, enz.) zich gemeld om te pleiten voor behoud van de VAG. Dat zegt misschien genoeg over het belang van de VAG op dit punt.
Je kunt je dus afvragen wat precies de toegevoegde waarde van deze vereniging nog is? Ik zie die zo gauw niet meer.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by Aart »

Over foute opmerkingen gesproken Wim.
De site, de lezingen, de excursies en de Gors. Daar houdt het bestuur zich helemaal niet mee bezig; daar zijn commissies, systeembeheerders en redacties voor. Het bestuur houdt zich uitsluitend bezig met natuurbescherming (en daarnaast natuurlijk met de administratie)
Deze natuurbescherming is het die zoveel tijd opeist van de bestuursleden en misschien moeten we daarmee wel ophouden omdat (terechte opmerking Jan-Allex) het zoveel tijd vraagt of (misschien terecht Wim) omdat het zo weinig oplevert.

A.
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by wimvanboekel »

De site, de lezingen, de excursies en de Gors. Daar houdt het bestuur zich helemaal niet mee bezig
Hoi Aart,

kern van het 'probleem' blijft dus of de eigenlijke reden voor het bestaan van de VAG nog overeind staat, namelijk: draagt de vereniging nog bij aan het beschermen van vogels en biotopen in de provincie Groningen? Nogmaals: gezien het gebrek aan reactie van personen die op één of andere manier betrokken zijn bij die bescherming (en ook dat is helaas nog maar een klein groepje) op het mogelijk verdwijnen van de VAG lijkt het mij dat je de boel beter kunt opheffen.
Hoe je dan met al die leuke 'nevenactiviteiten' van de vereniging wilt omgaan is een ander probleem.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by jhvenema »

Beste leden,

Ik zie in de tweets dat de perikelen binnen onze vereniging het DvhN inmiddels hebben gehaald, niet echt iets om trots op te zijn!

Nogmaals, ook al betoogd door diverse andere mensen hierboven: Waarom communiceert het bestuur niet op de site over de beschermingsactiviteiten waarmee zij bezig zijn? In het menu onder Bescherming lees ik ook helemaal niets wat de vereniging hier concreet aan doet/in het verleden aan heeft gedaan (dit is geen kritiek op de webmaster!). Behalve in een jaarverslag wil ik als lid regelmatig op de hoogte worden gehouden waarmee het bestuur o.a. op dit gebied bezig is. Zij vertolken deels ook de stem van de leden. Wellicht zijn die het op punten wel helemaal niet eens met bepaalde beschermingsactiviteieten. Kortom, het ontbreekt aan communicatie!
Pas dan krijg je interactie met de leden en kweek je betrokkenheid. Vanuit dit perspectief kun je dan ook weer nieuwe bestuursleden recruteren.
Voor mij als nieuw lid is het dan ook volkomen onduidelijk wat er allemaal speelt en wat er allemaal van mij verwacht wordt als bestuurslid.
Daarom pleit ik ervoor om middels een enquete de vereniging eens goed door te lichten. Wanneer de huidige stand van AG voor eenieder helder is staan er wellicht nieuwe bestuursleden op die weten wat er van hen verwacht wordt en waaraan zij beginnen.

Jan Henk.
Last edited by jhvenema on 08 Oct 2012, 16:04, edited 1 time in total.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by hdelange »

Hallo Jan Henk,

sinds december 2011 heeft het bestuur een mededelingen pagina waarin ze communiceren waarme ze bezig zijn of zijn geweest.

http://www.avifaunagroningen.nl/index.p ... Itemid=455

Deze pagina is in het leven geroepen omdat er al eens eerder behoefte aan was, waar jij op doelt.

Henk
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by meeuwiss »

Jan Henk,
Zoals jezelf ook al aangeeft ben je sinds kort lid van Avifauna.
Even hier ter informatie:
Op deze website wordt onder het kopje Avifauna bestuur de taakomschrijving beschreven voor alle bestuursleden: voorzitter, secretaris, penningmeester en redacteur. Dit wordt ongeveer verwacht van een gegadigde voor zo'n functie.
In alle tot nog toe verschenen Grauwe Gorzen is ruimte gemaakt voor de rubriek mededelingen van Het Bestuur. Hierin kan je alles lezen wat het bestuur VAG in de loop der jaren heeft ondernomen op het gebied van natuur/vogel-bescherming.
Als je deze Gr.Gorzen raadpleegt krijg je in ieder geval een indruk wat er zoal heeft gespeeld op beschermingsniveau en wat hierbij de inzet is geweest van ons Avifaunabestuur.
En dat is niet gering, hierbij mijn complimenten.
Groet
Guido
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by harmjan11 »

Hallo,

Ik vind niet hetgeen je over de bestuursactiviteiten meldt, Guido. Wat ik wel vindt, via vereniging in het hoofdmenu, is het doel van de vereniging. En ook wie lid zou moeten worden en waarom. Daarin lees ik dat je lid zou moeten worden als je plezier beleeft aan vogels en iets met de provincie Groningen hebt. Dat is dus heel ruim en naar mijn idee is dit ook juist verwoord, ik denk door het bestuur. Houden zo en allemaal lid worden.

En: kop der veur! Daarom heb ik mij op verzoek ook aangemeld voor "de commissie". Volgens mij heeft Avifauna Groningen met meer dan 400 leden zeker bestaansrecht. Dat blijkt ook wel weer uit het feit dat het DvhN er melding van maakt.
Ik denk dat het huidige bestuur het best wel goed gedaan heeft. Hulde daarvoor. Misschien is nu het moment aangebroken om het stokje over te geven aan een bestuur dat het heel anders gaat doen.

Ook nog iets over de opkomst bij een ALV. Onze provincie is groot. Het kan best zo zijn dat veel leden niet komen omdat het ze heel veel tijd kost om alleen al naar de vergaderplek heen en terug te rijden. Wellicht iets om over na te denken.


Harm Jan Kiewiet
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Misschien VAG opheffen?

Post by meeuwiss »

Harm Jan,
Kijk even onder het kopje Einde Avifauna Groningen hier op deze site en dan taakbeschrijvingen.com. Dat weet je precies wat een bestuursfunctie inhoudt.
Dank voor je enthousiaste en positieve benadering van de problemen.
VAG heeft in de toekomst volgens mij vooral belang bij positief ingestelde bestuursleden, geen doemdenkers, vogeliefhebbers en begenadigd met veel wijsheid.
Groet
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest