Vereeuwig uw belevenissen! Nieuw vogelblaadje?

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Vereeuwig uw belevenissen! Nieuw vogelblaadje?

Post by mbot »

Beste vogelaars,

Ik loop al een tijdje met een plan rond, en bij deze wil ik eens vragen wat jullie, de rest van vogelend Nederland, ervan vinden.
Zoals velen wel zullen kunnen bevestigen, kunnen vogelaars naast een heleboel andere dingen ook geweldig goed praten. Zet een groepje vogelaars in een auto of op een kluitje in het riet, en de woordenstroom is schier eindeloos. Het ene verhaal nog leuker dan het andere, de ene gebeurtenis nog spannender dan de andere. Dit verschijnsel is natuurlijk goed te verklaren door het feit dat vogelaars deze verhalen alleen onder soortgenoten kwijt kunnen. Vogelen is nog steeds een hobby waarmee je (hoe onterecht ook) niet de show steelt op een gemiddeld feestje. De keren dat je als vogelaar dus je ei kwijt kunt, zijn schaars en worden vaak met beide handen aangegrepen.
Meestal gaan deze verhalen op in de harde noordwestenwind of verdwijnen met een warme oostelijke stroming in het niets. Hieraan zou ik graag een einde willen maken. Mijn idee is namelijk om een “tijdschriftje” samen te stellen met daarin simpelweg vogelverhalen (eventueel aangevuld met foto’s of tekeningen). Dit kunnen verhalen zijn van geweldige vogeldagen waarin alles en meer lukte, over verschrikkelijke mislukte twitches, over een glorieuze ontdekking van een mooie soort, over de geweldige en vooral ook minder geweldige dingen die gebeuren op een dag inde Nederlandse wildernissen (wat is er leuker dan leedvermaak), over kleine dingen die je mee maakt met gewone soorten of ontroerende taferelen waarvan alleen jij getuige was, over wat het vogelgevoel nou precies inhoudt (ik ben niet in staat geweest dit te doen, hoewel ik mijzelf gerust een verslaafde mag noemen), over waarom de vogelwereld met name een mannenwereld is, over aanvaringen met kwaadaardige boeren, over ontmoetingen met betweterige, onwetende of geweldig irritante medemensen kortom, over alles wat maar met vogelen aanverwante zaken te maken heeft.
Ik wil eens weten of er draagvlak is voor een blaadje dat dan eens of twee keer per jaar zal verschijnen. Mijn idee is om, mocht dit het geval zijn, een deadline te stellen, alle verhalen te bundelen, een aanmeldprocedure te starten via e-mail voor hen die het blaadje graag zouden willen ontvangen en het geheel te laten drukken en te versturen. Per nummer zal dan een kleine vergoeding voor drukwerk en portokosten worden berekend (ik wil er vanzelfsprekend niets aan verdienen). Mijn idee is dat de verhalen met name zullen komen van vogelaars uit het noorden, maar anderen mogen natuurlijk ook een bijdrage leveren (graag zelfs).
Ik hoor via dit forum graag wat de reacties zijn. Het lijkt mij leuk om zoiets te maken, en als vogelaar lijkt het me ook leuk om zo’n blaadje te ontvangen, maar het geheel valt of staat natuurlijk met jullie zin om mee te doen.
Groet,

Martijn Bot
Groningen
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests