Deze website stopt eind december - NLV 27 november a.s.

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Deze website stopt eind december - NLV 27 november a.s.

Post by Wilster »

Open brief van het bestuur aan de leden.

Op woensdag 27 november a.s. zal de najaarsledenvergadering zijn. Een jaar geleden was deze najaarsvergadering relatief druk bezocht, omdat opheffing van de vereniging dreigde. Hoewel alle aanwezigen veel dingen erg belangrijk vonden (Grauwe Gors, website, Vereniging) leidde dat niet tot veel animo om ook wat actiefs te doen in de vereniging. Uiteindelijk bleken twee leden bereid om zitting te nemen in het bestuur. De indruk bestaat dat veel leden denken dat daarmee de problemen voorbij waren. De opkomst bij de vergadering dit voorjaar was dan ook al weer een stuk lager.

Helaas was de uitkomst van de vergadering in november 2012 slechts het minimum om de vereniging in stand te houden. De vacatures in het bestuur waren niet de enige open plekken. Ondanks herhaalde verzoeken en het zoeken achter de schermen is het niet gelukt om voldoende leden te vinden die tijd en energie willen steken in Avifauna Groningen. Dus nu is het zover.

Deze website zal eind dit jaar op zwart gaan aangezien het huidige webteam besloten heeft om, mede door het uitblijven van versterking bijna geheel te stoppen: zie de allerlaatste oproep van Henk de Lange elders in dit forum.

Is er geen goed nieuws? Ja, er wordt druk gewerkt aan de “jaargors”. Maar daar kan meteen bij worden aangetekend dat dit, zoals het nu staat, ook de laatste Grauwe Gors zal zijn. De komende Grauwe Gors komt tot stand door een soort nood-redactie. De (laatste) twee leden van de oude redactie hebben aangegeven te zullen stoppen na het uitkomen van deze Grauwe Gors. En als er geen mensen zijn die de Grauwe Gors willen maken……

En wat betreft het bestuur? Berend Veenstra zal uiterlijk volgend voorjaar stoppen als bestuurslid. Hij is om privéredenen al gestopt als coördinator van de werkgroep Vogelbescherming. Op dit moment doet Avifauna dus weinig tot niets meer op beschermingsgebied en volgend voorjaar is er dus weer (minimaal) 1 bestuurslid te weinig.

En dan zijn we precies terug op de situatie van 22 november 2012 en rest niets meer dan te concluderen dat er geen vrijwilligers zijn om de vereniging draaiende te houden. Opheffing is dan de enige logische oplossing.

Hopelijk komt het niet zo ver. Daarom deze open brief. Meld u aan als actief vrijwilliger!
De website, de Grauwe Gors redactie, het bestuur, ja de vereniging is van u afhankelijk.

Namens het bestuur,
Arjo Bunskoeke, Secretaris.
Last edited by Wilster on 11 Nov 2013, 01:21, edited 1 time in total.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Deze website stopt eind december - NLV 27 novemver a.s.

Post by arenaria »

Het lijkt mij on-ontkomelijk: als er geen bestuur meer is, en geen gorsredactie meer is, en er geen web-beheer meer is, dan moeten we de boel opheffen.
Ik heb ooit een basketbalclub opgeheven. Het deed even zeer, maar we leven nog.

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Deze website stopt eind december - NLV 27 novemver a.s.

Post by arenaria »

Nog een gedachte: een activiteit die nog redelijk tot goed loopt (Helgoland, Elbe) is het organiseren van excursies, en met name de wat grotere, langere - zoals de bovengenoemde.

We kunnen de vereniging zoals die nu bestaat (niet meer te bemensen) reduceren tot een clubje 'ter bevordering van vogel- en natuurexcursies'?

En nu niet allemaal tegelijk reageren hoor!

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Deze website stopt eind december - NLV 27 novemver a.s.

Post by arenaria »

Opheffen dus, helaas .....

Jan Allex
virry
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 22 Apr 2008, 23:00

Re: Deze website stopt eind december - NLV 27 novemver a.s.

Post by virry »

Arjo, is het misschien een idee om deze open brief aan alle leden te sturen via de mail middels een zogenaamde nieuwsbrief? Niet iedereen kijkt elke dag op de website.

Verder moet me van het hart dat ik het natuurlijk zonde vind dat het meest actieve deel van de vereniging, de website, stopt. Henk, maar ook Ana hebben hier zoveel liefde en passie ingelegd en zoveel tijd, dat er echt iets waardevols verloren gaat. Zeker nu de site zo compleet is en het onderhouden ervan veel minder tijd kost dan vroeger. Volgens mij zijn er heel wat enthousiaste vogelaars ook handig met websites, is er niet nog één die het voort wil zetten?
En, Henk en /of bestuur, als de vereniging niet blijft bestaan, is het dan mogelijk dat alles wat nu op de website staat zichtbaar blijft, maar dat er geen interactieve mogelijkheden meer zijn? Dan hebben we al die mooie en handige reisverslagen en verhalen tenminste nog!
Mvg, Virry
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Deze website stopt eind december - NLV 27 november a.s.

Post by meeuwiss »

Het is duidelijk dat het heel moeilijk is om opvolgers te vinden voor Henk en Ana. Dat is een onmiskenbaar signaal.
Vanaf het prille begin (2002?) heb ik de website dagelijks geraadpleegd, waarnemingen en foto's toegestuurd, toen nog zonder begeleidende opmerkingen en met atlasblokken. Alle respect en lof voor het jarenlange werk van Henk en later ook Ana.
Tijden veranderen echter met de opkomst van de site Waarneming.nl met ongekende mogelijkheden, Twitter, Facebook, Apps.
Het lijkt me goed dat een vereniging als Avifauna inspeelt op deze nieuwe, digitale ontwikkelingen.
Als het niet lukt om websitebeheerders te vinden of een zaaltje te vullen voor de jaarvergadering moet je je afvragen wat je dan gaat doen.
Het lijkt mij dan een goed idee volledig digitaal te gaan via email: het excursie- en lezingenprogramma van Avifauna per email rond te sturen naar alle leden. De Grauwe gors kan ook digitaal verschijnen, misschien zelfs maandelijks met artikelen op vogelgebied en de laatste nieuwtjes. Leden zonder computer kunnen altijd aan vrienden of de kinderen vragen het blaadje uit te printen. Ook werkgroepen kunnen blijven publiceren in het blaadje. Zijn we weer een beetje terug bij de Grauwe Gors in stencilvorm. Het gaat om de inhoud niet om de plaatjes.
Op het forum wordt nog nauwelijks gereageerd of gediscussieerd, dus dat zullen we niet missen. Wel de foto's maar die verschijnen vrijwel allemaal ook op Waarneming.nl met daarbij vaak nuttige toelichting.
Natuurlijk moeten er dan wel een aantal mensen zijn die de email verzorgen, de financien beheren, lezingen/excursies organiseren. Bij de KNNV afdeling Groningen werkt het in ieder geval perfect.
Tot op de jaarvergadering!
Groet
Guido
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Deze website stopt eind december - NLV 27 november a.s.

Post by Wilster »

Hallo Guido,

Inderdaad tijden veranderen. De waarnemingenrubriek op onze website is al weer geruime tijd versmolten met waarnemingen.nl, dus dat zal vast niet het onderdeel zijn dat de meeste tijd vergt. En twitteren kan ook al weer geruime tijd, zoals je kunt zien aan de tweets op de openingspagina.
Het rondsturen van het excursie/lezingenprogramma per email aan de leden is een uitstekend idee. Dat doen we dus ook geruime tijd. Net als het per email rondsturen van de uitnodiging voor de ledenvergaderingen (die van 27 november zal ik ergens begin volgende week rondsturen). Bij dit laatste wordt alleen een uitzondering gemaakt voor een aantal (oudere) leden zonder emailadres , die de uitnodiging nog "ouderwets" op papier krijgen. En ik neem aan dat jij de digitale nieuwsbrief ook ontvangt. Dat inspelen op "nieuwe, digitale ontwikkelingen"is dan ook al oud nieuws wat Avifauna betreft.
En de Grauwe Gors met een hogere frequentie en dan digitaal, mjah..... Denk je dat daar geen mensen voor nodig zijn? Het kost nu al moeite om de Grauwe Gors 1x per jaar uit te brengen (op papier gelukkig). Ik heb vanavond wat drukproeven gezien en de komende Grauwe Gors ziet er weer fraai uit: tekst en ondersteunende plaatjes met inhoudelijke stukken. Excursieverslagen bv. staan al geruime tijd (alleen) op de website. Dit is conform het beleid dat al jaren geleden is vastgesteld.
Je schrijft dat "Ook werkgroepen kunnen blijven publiceren in het blaadje." Ik zou willen dat dat woordje "blijven" waar was! Ik weet niet wanneer jij een laatste bijdrage hebt gezien van een van de werkgroepen, maar wat mij betreft zouden ze wel een wat meer kunnen publiceren. Wellicht in de Grauwe Gors 2014? (we blijven optimistisch).

En de KNNV-afdeling Groningen werkt perfect..... Leuk dat je daar naar verwijst. Als je de laatste (digitale) Padloper eens goed leest zie je dat personele zorgen geen uniek Avifauna-verschijnsel zijn. Ook daar wordt geworsteld door een paar mensen om een en andere draaiende te houden. Gelukkig maar, want het zou toch jammer zijn als een van de oudste KNNV-afdelingen zou verdwijnen.

Arjo
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Deze website stopt eind december - NLV 27 november a.s.

Post by Wilster »

Als het goed is hebben alle leden de uitnodiging voor woensdag nu per email (en een paar op papier) gehad. Mocht u wel lid zijn en de uitnodiging niet hebben gehad, dan komt dat waarschijnlijk omdat of uw inbox vol was of het emailadres dat u (ooit) heeft doorgegeven niet meer geldig is.
Stuur mij dan (via secretariaat-at-avifaunagroningen.nl) even een bericht.

Inmiddels zijn de (concept-)notulen van de vorige vergadering ook te vinden op de downloadpagina (via het hoofdmenu links te vinden: klik op Vereniging en vervolgens op Download-Pagina).

Verder hoop ik dat u nog eens goed heeft nagedacht over de vacatures. Vooral voor de redactie Grauwe Gors en het webteam is de situatie meer dan precair. Iedereen heeft wel wat wat tijd over en niet alle taken kosten enorm veel tijd. Bovendien kan het meeste gewoon vanachter uw eigen computer worden gedaan. Voor meer informatie over het webteam neem contact op met Henk de Lange en voor de redactie Grauwe Gors met Aart van der Spoel. Contactgegevens zijn ook via het menu links te vinden. Of u kunt ze gewoon aanspreken komende woensdag.

Woensdag is er ook een update over het Atlasproject.

Arjo Bunskoeke
secretaris
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests