Vogelaars en vogelgeluiden

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Vogelaars en vogelgeluiden

Post by Aart »

Zaterdag 11 juni een leuk artikel over vogelgeluiden en vogelaars in de Volkskrant.
Met het toenemen van de leeftijd gaat het gehoor achteruit. Dit kan leiden tot het niet of minder frequent waarnemen van bepaalde soorten. Vooral soorten met hoge tonen, bijvoorbeeld Goudhaantje, en met lage tonen, bijvoorbeeld Roerdomp kunnen gemist worden.
In het artikel een vergelijking tussen de wat oudere vogelaar (Arend van Dijk 68) en een jongere vogelaar (Albert de Jong 26).
Beide vogelaars gaan op pad in een gemengd bos aan de rand van het Dwingelderveld en noteren wat ze horen. Inderdaad lijkt na afloop Arend wat soorten te missen en inderdaad, het zijn vogels met hoge tonen.
Is dit een ramp voor Sovon-tellingen? Voorlopig lijkt dat er niet op. Het waarnemerskorps is nog behoorlijk divers. De individuele vogelaar die denkt dat hij Goudhaantjes begint te missen moet misschien maatregelen nemen. Maar ook vogelaars met een goed gehoor missen zo nu en dan geluidjes. Zo gaat dat nu eenmaal.

Iemand met nog een uitstekend gehoor is onze eigen voorzitter, Egbert Boekema.
In het Dagblad van het Noorden van dinsdag 7 juni een leuk verslag van een journalist die met hem op pad gaat. Egbert had de journalist vijftig soorten beloofd. In het Friesche Veen gaan ze samen op pad. Tussen de waarnemingen door komen tal van anekdotes naar voren hetgeen het een heel leuk verhaal maakt.
Aanleiding voor het interview is natuurlijk Zijn boek (en Avifaunaboek) ‘Vogels in Groningen’. Juist in zijn boek komt vogelzang nadrukkelijk aan de orde. In geen enkel boek staat, voor zover ik weet, zo goed aangegeven wanneer vogels zingen en wat de beste tijd is om zingende vogels waar te nemen.
Gisteravond fietste ik van Peize naar Groningen. Natuurlijk door de Onlanden en het viel me op hoe ontzettend veel zingende Bosrietzangers te horen waren. Thuis even in ‘Vogels in Groningen’ gekeken en jawel hoor; de beste tijd voor Bosrietzanger is de eerste decade van juni!
Een leuk verhaal in het Dagblad om nog even na te lezen. En de vijftig soorten? Ze kwamen op 49. Teveel gepraat denk ik.

Aart

Volkskrant 11 juni – Hoor het vogeltje (niet meer) fluiten
Dagblad van het Noorden bld. 24 Reportage De Grote Karekiet van Foppe de Haan
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Vogelaars en vogelgeluiden

Post by MaartenJansen »

Hoi Aart!

In dit verband las ik een keer een mooi artikel van Rob Bijlsma in de Takkeling: "Stippen in de lucht", waarin hij zijn eigen achteruitgang in waarnemingsvermogen onderwerpt aan een kritische analyse. https://www.sovon.nl/sites/default/file ... 32-246.pdf

Groeten,
Maarten
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 2 guests