In memoriam Dick Brinkhuizen (1946-2016)

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

In memoriam Dick Brinkhuizen (1946-2016)

Post by arenaria »

Op 17 november 2016 is Avifaunalid Dick Brinkhuizen overleden. Dick was internationaal vermaard visarcheoloog (de pfd van zijn wetenschappelijke publicaties is 8 pagina's), algemeen archeoloog en vogelaar en een bijzonder aimabel mens.

Ik herinner mij onze eerste ontmoeting nog goed. Het was een jaar of 20-25 geleden op het opspuitterrein achter Zernike en Dick was daar met zijn zoon Dusan, die nog heel jong was, naar steltlopers aan het kijken. Dusan determineerde een Bosruiter als Witgatje. Dick corrigeerde niets maar legde rustig en beargumenteerd aan ons (ik had het ook fout) uit waarom de vogel een Bosruiter was en geen Witgatje. Dusan en zijn jongere broer Lazar zijn inmiddels topvogelaars.

De laatste jaren kwamen Dick en ik elkaar vaak tegen rond het Noorderplantsoen in de stad Groningen want onze hobbies overlapten elkaar: vogels kijken en kringloopwinkels bezoeken. Dick was met pensioen en had tijd voor een praatje. Soms kwam zijn slechte gezondheid ter sprake maar Dick deed altijd heel nuchter over zijn lichamelijke ongemakken.

De laatste ontmoeting van een week of twee voor zijn overlijden – Dick liep samen met zijn vrouw een rondje door de Oranjebuurt en dat zag er prima uit, want het jaar ervoor had ik Dick alleen in een rolstoel gezien.

Helaas is Dick kort daarna overleden. Ik zal hem missen en wens Jasmina en de kinderen veel sterkte.

Jan Allex de Roos
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests