Vogel van het jaar 2017.

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Vogel van het jaar 2017.

Post by harmjan11 »

Beste leden van Avifauna Groningen en andere belangstellenden,

2016 is bijna ten einde en dus staat een nieuw jaar voor de deur. En ook voor dat jaar willen we een vogel van het jaar kiezen. Sovon heeft voor 2017 de koekoek gekozen. Maar wij waren ze een aantal jaren geleden hierin voor, dus de koekoek valt af.
Welke soort dan wel? U kunt uw suggesties op dit forum achterlaten, wel graag beargumenteerd. We zijn heel benieuwd naar de ideeën!

Hartelijke groet van Harm Jan Kiewiet

PS Suggesties mogen ook op onze facebookpagina of via Twitter gedeeld worden.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by meeuwiss »

Dag Harm Jan,
Matkop lijkt mij een goede kandidaat. Een gemakkelijke soort, die echter in rap tempo afneemt in onze provincie.
Volgens "Vogels in Groningen" Egbert Boekema 2016, werd het broedbestand in 2012 nog geschat op 750 paar.
Volgens Egbert lijkt het erop dat er in 2014 nog maar 50-100 paar broedvogels zijn overgebleven.
Mogelijke oorzaken achteruitgang zijn: predatie Grote Bonte Specht, verdroging van natuurgebieden.
Ben benieuwd hoe de soort er nu voorstaat. Nu nog aanwezig in de Oosterpolder en het Noorderlaarderbos.
Groet
vejon
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 16 Mar 2012, 11:46

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by vejon »

Ik vind het niet altijd meevallen om een Matkop en een Glanskop uit elkaar te houden als ze geen geluid maken. Zie ook de bijdrage van Jan Allex de Roos met foto's van Glanskop/Matkop.
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by alcovanklinken »

ik stel voor: de ooievaar! is weer eens een andere soort dan een zangvogel. Determinatieproblemen zouden niet aan de orde hoeven te zijn; hij neemt toe in de provincie (geloof ik) en we kunnen de uitslag vergelijken met de stand in 1939 toen Jan Strijbosch ze geteld heeft (vanaf de fiets).

Groeten,



Alco van Klinken
User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by CvS »

Ik heb de vogel ook al eens eerder voorgesteld,de Geelgors.
Ik hoor en zie hem steeds minder in onze provincie.
Hij is voor de meeste vogelaars goed te determineren(zowel zang als uiterlijk),en ik vind het gewoon een schitterende vogel en verdient het wat mij betreft om vogel van het jaar te worden.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by meeuwiss »

In 2013 was de GEELGORS Vogel van het Jaar.
De Matkop is heel gemakkelijk te herkennen aan zijn nasale roep en de zang. Deze soort wordt door iedereen geteld
aan de hand van zijn roep en minder op het verenkleed. Goed te doen dus.

Door Egbert Boekema is het aantal broedparen van de Ooievaar goed geschat in zijn boek: Vogels in Groningen.
Ik denk niet dat er recent veel paren zijn bijgekomen van deze soort.
Het is trouwens Jan Strijbos, zonder sch.

Groet
Guido
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by harmjan11 »

Goedenavond.

Geelgors is inderdaad vrij recent geweest, dus die valt af. Ooievaar als niet zangvogel is een leuk idee. Daarbij moet ik wel zeggen dat er de afgelopen jaren wel meer niet-zangvogels vogel van het jaar zijn geweest (Dodaars en Patrijs bijvoorbeeld).
Met Matkop komt de stand nu op twee.
Dat is wel wat magertjes. Om er in ieder geval drie van te maken pleit ik voor de Torenvalk. We hebben nog geen roofvogel als soort van het jaar gehad. Bovendien is de Torenvalk door iedereen goed te determineren. En wat ook niet onbelangrijk is, vind ik, de Torenvalk laat zich in het veld vaak goed zien waardoor hij veel wordt waargenomen.

Maar andere soorten mogen natuurlijk ook. Wie heeft er nog een leuk idee?

Hartelijke groet van Harm Jan Kiewiet
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by jhvenema »

Ja, alle 3 leuke jaarsoorten. De matkop wordt al voor het 3e jaar genomineerd dus die gun ik het nu ook wel.
Mij werd gevraagd om de keuzemogelijkheden nog wat groter te maken. Nou bij deze!

Behalve een algemene inventarisatie (die reeds gedaan is in nieuwe atlas project) kunnen we wellicht iets meer doen met zijn allen tijdens het Vogel van het Jaar project.
Ik zat de denken aan onderzoek naar de geslachtsratio bij de Tafeleend.
De aantallen overwinterende Tafeleenden neemt al jaren af terwijl de broedpopulatie vrij stabiel is in Nederland.
In Groningen is deze duikeend vrij schaars en loopt het aantal broedparen licht achteruit.
Voor meer info zie: https://www.sovon.nl/nl/publicaties/ken ... cht-eenden

Eén van de oorzaken is mogelijk de afwijkende populatieopbouw binnen deze soort: er is een zwaar overschot aan mannen!
Een hypothese over de oorzaak is de hogere predatie van vrouwtjes tijdens broedperiode.
Voor meer info zie: https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=22524

Kortom: mij lijkt het goed haalbaar om dit jaar gedurende zowel de winterperiodes (jan-maart en sept-dec) en broedperiode (april-augustus) een inventarisatie te maken van de sexeratio bij Tafeleenden.
Verschillen die per seizoen en leefgebied in Groningen? Hoe verhoudt zich deze met de rest van Nederland/Europa?
Net even iets meer dan een 'platte' inventarisatie....

Groet Jan Henk
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by Rudi »

Tafeleend of ooievaar. Of krakeend .
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by harmjan11 »

Goedemorgen allemaal,

Er kan nu gestemd worden voor de vogel van het jaar 2017. En wel via onderstaande link.

https://nl.surveymonkey.com/r/Q6XN93M

Vriendelijke groet van Harm Jan Kiewiet
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by Wilster »

Voor wie het nog niet gedaan heeft: stemmen voor de nieuwe Vogel van het Jaar kan nog!
Stemmen via:
https://nl.surveymonkey.com/r/Q6XN93M

O ja, en ik nomineer een nieuwe soort: de ringmus

Arjo
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by harmjan11 »

And the winner is …
Torenvalk!

De Torenvalk haalde 24 stemmen van de in totaal 64 uitgebrachte stemmen (37,5%). De andere genomineerden kwamen niet in de buurt. De Matkop haalde 13 stemmen en de Ooievaar 9. De optie “sexratio bij Tafeleenden” werd niet gekozen.
Opvallend was het grote aantal vrije keuzes, namelijk 17 in getal. Dat is ruim een kwart van het totaal aantal stemmen. Hieronder zat een aantal “rovers”, namelijk Grauwe Kiekendief, Zeearend, Ransuil, Kerkuil en Visarend. En verder werden o.a. Ringmus (2x), Steltkluut en Witwangstern genoemd.

Dat de Vogel van het Jaar nog steeds populair is, is behalve het behoorlijke aantal stemmen ook af te leiden uit het feit dat er maar 1 stem was voor afschaffen. En ook het feit dat er veel mensen hun eigen keuze ingevuld hebben, toont de betrokkenheid aan.

Let goed op de Torenvalk dit jaar. Geef uw waarnemingen door via onze website of waarneming.nl. De Torenvalk zal binnenkort in de waarnemingen op onze site vetrood gekleurd zijn, zodat hij er gemakkelijk uit te pikken is. Bij het doorgeven van een waarneming, kunnen ook nog aanvullende gegevens worden doorgegeven. Zoals man/vrouw, jagend/ter plaatse e.d., nestelend enz. Dit is natuurlijk ook hele interessante informatie.
Binnenkort staat er nog meer over de soort van het jaar op de website van Avifauna Groningen.

Vriendelijke groet van Harm Jan Kiewiet
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by arenaria »

Mischien voor het jaarverslag re de Torenvalk, maar vandaag hoorde ik dat een waarnemer in de Onlanden had gezien hoe een Slechtvalk daar een Torenvalk sloeg.

Jan Allex de Roos
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by Wilster »

D'as dan wel in Drenthe....
Maar erg leuke waarneming!
Hoop dat die waarnemer dit wel ergens 'vastlegt"(waarneming.nl bv.).

Arjo
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Vogel van het jaar 2017.

Post by randomeda »

Als chemicus en vogelliefhebber sprak dit mij wel erg aan:

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/ver ... ~a4468812/

In het kader van het jaar van de Torenvalk, is dit bericht wel een leuke toevoeging. Tinnunculliet, een nieuw mineraal ontstaan uit de faeces van Falco t.

groet

Michel
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests