Toekomst van de vereniging Avifauna Groningen ...

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Post by Wilster »

Aart, Aart, beheers je een beetje. De discussie is bedoeld voor de toekomst van Avifauna. Het blijven hangen in het verleden is daarvoor geen bijdrage. Je geeft zelf al aan dat negatief gepraat tot weinig leidt.
Het vergelijken van onze voorzitter met Folkert van der G vind ik buiten alle proporties. Dit is een vorm van demagogie die meer voortkomt uit persoonlijke wrokgevoelens dan als opbouwende bijdrage aan de onderhavige discussie over onze vereniging.
We mogen allang blij zijn dat er in ieder geval nog een paar mensen zijn die in het bestuur willen zitten.

Zoals ik al eerder schreef zijn de problemen (bemensing bestuur- en andere functies, maar ook afnemend ledental) niet typisch voor Avifauna, maar hebben veel verenigingen en vergelijkbare organisaties daar mee te maken. Het streven naar een continue groei is natuurlijk bewonderiswaardig, maar Avifauna is geen commerciële instelling. De omvang van de doelgroep (mensen die iets met vogels doen in de provincie Groningen) is sowiezo beperkt.
Ik ben er voorstander van dat de diversiteit binnen de vereniging blijft. Er moet dus plaats zijn voor tellers, soortenjagers, beschermers en mensen die vogels gewoon leuk vinden (al of niet in combinatie). Dit betekent wel dat je kiest voor een beperkt verenigingsgevoel. Dit laatste zou je kunnen bevorderen door een project als een nieuwe avifauna van Groningen.

Ik snap trouwens niet dat er mensen zijn die zich zo druk maken over het feit dat "iets" niet wetenschappelijk genoeg is. Wetenschappers of vermeende wetenschappers hebben altijd kritiek en beseffen niet dat sommige mensen gewoon leuk willen vogelen. Als er kritiek is door iemand, dan zou ik zeggen: doe het dan zelf maar beter.

En nu vind ik het eerst wel weer welletjes.
Als deze discussie op deze manier gaat ontsporen dan stel ik voor dat de webmaster ingrijpt.

Arjo Bunskoeke :scratch:
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Ik wil even wat rechtzetten in de laatste bijdrage van Aart, hij verwijt mij stemmingmakerij!

Dit vind ik toch een foute conclusie die Aart hier trekt, en mij hier in een bepaalde richting probeert te drukken wat ik absoluut niet wil.

Ik heb in mijn bijdrage slechts aangegeven wat mij ter ore is gekomen en geef wat meningen door van zowel professionele al vrijwillige vogelmensen. En dat ik hierbij de namen niet noem, doet voor mij niet ter zake.
Verder zijn punt 2: “mening geven”, het staat daar een beetje negatief, maar ik som slecht wat aandachtpunten op waar mogelijkheden zouden kunnen liggen om er iets aan te doen.

Het strijden zoals hij dat noemt lijkt me dan ook niet bijdragen tot een oplossing, begraaf dat ding(Bijl) toch eens met z’n allen, het heeft in die jaren blijkbaar niet tot rust geleid binnen de vereniging.
Ik tors dit verleden dan ook niet met me mee, en wil daarover ook niet in discussie gaan.

Inhoudelijk wil ik er dan ook niet zoveel over zeggen, maar als webbeheerder krijg ik toch wel mailtjes of telefoontjes met op en of aanmerkingen over van alles en nog wat.

Kritiek heb en krijg ik ook wel over de site natuurlijk, zowel positief als negatief, dit laatste gebruik ik dan wel om mijn voordeel mee te doen, en als het mogelijk is er iets aan te doen.
Ik zou zeggen, doe er iets mee, en probeer het niet naast je neer te leggen of meteen in de verdediging te schieten.

En dan nog even over de bijdragen, als het de richting uit gaat elkaar met modder te gaan gooien, en op de persoon te gaan spelen, dan grijp ik wel in bij deze discussie, en dit heb ik in al die jaren gelukkig nooit hoeven doen.

Als Webbeheerder probeer ik toch zo veel mogelijk objectief te blijven, alhoewel dat nog niet altijd mee valt, maar ik sta open voor alle richtingen.


:lol: <b>En dat terwijl de site per 1 mei al weer 5 jaar bestaat!</b> :lol:

\:D/

Henk
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Arjo met jouw mening is niets mis. Ik wou dat alle Avifaunaleden zo dachten als jij.
Maar de problemen die jij beschrijft komen toevalligerwijs altijd naar voren als er ruzie in de keet is. Ook dat probleem komt in alle verenigingen. In Avifauna is ruzie geweest en is er nog steeds. Ik vergelijk onze voorzitter niet met Volkert van der G. Ik vergelijk mensen die dieren (vogels) en hun eigen gelijk boven mensen stellen met V.v.d.G. Ik zeg niet dat onze voorzitter dat doet, maar wel doet hij zijn best bestaande ruzies in stand te houden. Als hij in een meerjarenvisie stelt dat bepaalde activiteiten zijn afgenomen terwijl die aantoonbaar zijn toegenomen (om nog maar eens een willekeurig voorbeeld te noemen) dan laadt hij de verdenking op zich dat hij zich wil profileren ten koste van zijn voorgangers of in ieder geval de inspanningen van zijn voorgangers bagatelliseert. Let wel de verdenking. Als ik zeg dat ik mij gekwetst voel door passages in de meerjarenvisie en onze voorzitter zegt haha het is democratisch goedgekeurd dan voel ik mij niet menswaardig behandeld. Als jij zoals je zegt het verleden wil vergeten zal er eerst iets aan die meerjarenvisie moeten veranderen, deze is immers nog een aantal jaren geldig. Ik heb het bestuur vaak genoeg gevraagd van de meerjarenvisie een zakelijk op de toekomst gericht document te maken en de verwijzingen naar het verleden inclusief leugens en verdachtmakingen te schrappen. Tot nu toe hebben ze daar geen reden voor gezien.

Henk, natuurlijk verwijt ik jou geen stemmingmakerij. Er stond ook bij dat het onbedoeld was. Zoals ik aangegeven heb zag ik al heel snel parallellen ontstaan met de verhalen die ik al jaren hoor. Als ik mij niet vergis komen uit de onlangs gehouden enquête onder leden die sentimenten die jij noemt dan ook niet naar voren.
Het is niet mijn bedoelingen op de persoon te spelen dit is in het verleden al genoeg gebeurd. Ik probeer een ontwikkeling te schetsen die plaatsgevonden heeft en die m.i. de sfeer behoorlijk verpest heeft. Ik denk dat een hoop leden dat wel aanvoelen en inderdaad denken dat het bij het IVN of gewoon in de werkgroep toch een stuk gezelliger is.

Aart

p.s. Overigens ben ik toch benieuwd naar wat professionele vogeltellers of vogelaars zijn. Is daar een opleiding voor? (jullie hoeven geen namen te noemen)
User avatar
anthus
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 07 Jan 2003, 00:00
Location: Almere
Contact:

toekomst

Post by anthus »

hallo jan alex e.a.

even een reactie van een lid-van-verre die elk jaar nog twee weken in het voorjaar op bedevaart gaat naar de eemshaven. er gaat niets boven groningen toch?

1. ik ben het met ronald eens dat de discussie de verkeerde kant opgaat: een hoop oud zeer, richtingenstrijd, persoonlijke vetes etc. En van achter de computer is het makkelijk tikken. Ga gewoon eens bij elkaar zitten, neem een flinke borrel en praat 't uit. Kan ook op een speciaal belegde ledenvergadering waar iedereen z'n hart kan luchten of z'n gram kan halen (wil ik wel voor afreizen naar groningen (niet om m'n gram te halen)). Hebben we, als ik 't me goed herinner ook wel eens in de jaren 80 gedaan.

Ruim 400 leden, dus evenzovel meningen hoe het allemaal beter kan of anders moet. Lijkt me logisch, dus doen we niet moeilijk over. Elke vereniging heeft z'n ups en downs. En 400 leden krijg je misschien wel nooit met alle neuzen dezelfde kant op. De taak is dan aan het bestuur om dat te kanaliseren en aan de kritische leden om zich in te zetten. Te weinig jeugdleden? Richt een werkgroep op om die binnen te halen. Hier in Zuid-Flevoland hebben we drie mensen die een jeugdgroep van 8-12 en 13-18 leiden met veel enthousiasme. Er is zelfs een wachtlijst voor nieuwe deelnemers! Van de meer dan 400 leden moet er toch ongetwijfeld wel iemand zijn die dat leuk vind. Zoeken dus. (deed jaap (?) nuiver niet ooit zoiets)

Vergrijzing neemt alleen maar toe in Nederland. Zoals iemand al eerder zij op dit forum: profiteer van de kennis en ervaring die deze leden inbrengen, ook al zijn het geen doorgewinterde vogelaars. Iemand met bijv. een bestuurlijke of juridische achtergrond kan volgens mij prima deel uitmaken van het bestuur of een adviserende taak krijgen.

Dat een aanzienlijk deel van de leden zich met identificatie bezig houdt: het zij zo. Is blijkbaar de tijdgeest. Er zijn echter ook massa's leden die tellen, inventariseren, onderzoeken etc. Uiteindelijk willen we allemaal genieten van het kijken naar vogels, op welke manier dan ook. En daar heb je een vereniging voor nodig om dat mogelijk te maken en om dat in stand te houden, zeker in deze tijd waarin de overheden steeds minder te besteden hebben (denk aan uitkeringen voor wildschade, aankoop gebieden Ecologische Hoofdstructuur, 'agrarisch' natuurbeheer etc.).

Avifauna Groningen heeft dus zeker een belangrijke functie. En daarbij geldt: hoe meer leden, des te groter het gewicht in de schaal. Zeg dus nooit uit frustratie je lidmaatschap op, zonde! (heeft iedereen z'n familieleden en kinderen als als lid opgegeven?, even doen: zitten we binnen een jaar op +800 leden, toch?)

Verder vind ik nog steeds dat je in Groningen als vogelaar, teller, vogelconsument, ornitholoog etc. enorme mazzel hebt met de vele kennis die aanwezig is bij Avifauna, Biologisch Centrum, PPD (heet nu geloof ik anders), en de vele werkgroepen. Gebruik, of misbruik ;-) dat dus goed.!

Einde van de preek.

Wie telefonisch z'n gram wil halen (of anders): 036-5366835

groeten van uit flevoland,

henk koffijberg
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Ik wil reageren vanuit het gezichtspunt van 'een nieuw lid', want zo mag ik bij Avifauna toch steeds nog wel worden beschouwd.
In 2002 ontving ik van Jan Allex een e-mail met het verzoek of hij stukjes van mij mocht plaatsen in de Grauwe Gors. Dat vond ik goed en om ze ook te kunnen lezen werd ik donateur van Avifauna zodat ik de Grauwe Gors ontving. Een heel prozaische reden.

Van lieverlee raakte ik meer in vogeltjes geinteresseerd en wilde ik een beginnerscursus volgen. Bij Avifauna was dat niet mogelijk.
Ik nam geen deel aan de geboden excursies of lezingen; ik vond mijn kennis daarvoor te gering en voelde me een nitwit en een vreemde eend in de bijt. Bezoek aan ledenvergaderingen kwam al helemaal niet in aanmerking.

Inmiddels ben ik gestart met de beginnerscursus van de IVN en ik doe mee aan excursies. (Ik zat in die groep bij de Kardingeplas die Bert van Tol tegen was gekomen. We hebben blauwborsten gezien!). Zo'n cursus schept een engagement wat nodig is om gemotiveerd te raken om mee te helpen om een vereniging in stand te houden.

Ik heb natuurlijk de noodkreten om nieuwe bestuursleden gelezen en ik heb nog even overwogen of ik dat zou willen doen. Ik heb echter te weinig verbondenheid met Avifauna om er gehoor aan te geven.
Een paar mensen in dit forum hebben het al eerder opgemerkt: maak gebruik van het enthousiasme, de capaciteiten en tijdruimte van VUTters en gepensioneerden; ze zijn nog lang niet dood. Zie de vergrijzing hier in het Noorden niet langer als een handicap, maar als een kadootje.

succes
ana buren
(grijs)
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Even ter aanvulling slechts, om niet al te snel te paniekeren!

Eerder op de site heeft hier 2 keer deze oproep gestaan over de de cursus hier genoemd!, dus dit valt allersinds mee! :lol:

<b>IVN Groningen/Haren</b> organiseerd in samenwerking met <b>Avifauna Groningen</b> een cursus voor <b>beginnende vogelaars</b>.
Onderwerpen die o.a. aan de orde komen zijn: <b>vogelgeluiden, topografie, gidsen, biotoop, voeding, roofvogels, weidevogels, vogeltrek.</b>
De cursus omvat <b>5 theorieavonden</b>: 15 en 29 maart, 12 en 26 april en 10 mei, alle data zijn dinsdagavonden van half 8 tot 10 uur.
Aansluitend <b>4 excursies</b> op zaterdag, i.p. 's ochtends, tijden in overleg.
<b>Lokatie</b>:Open Universiteit, Oude Boteringestraat 24, 9712 GH Groningen
<b>Kosten</b>: voor leden IVN en/of Avifauna: € 42,50. Voor niet leden € 50,--. Koffie/thee: € 0,50
<b>Cursusboek</b> Vogelwerkgroep IVN inbegrepen.
<b>Opgave</b>: vanaf dinsdagavond 1 februari vanaf 19.00 uur bij <b>Giena Groenendal</b>, tel: 050-5276003
De cursus wordt gegeven door leden van de Vogelwerkgroep IVN Groningen Haren.

Of deze link: http://www.avifaunagroningen.nl/modules ... =1&thold=0

Henk
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

[quote="hdelange"]
Eerder op de site heeft hier 2 keer deze oproep gestaan over de de cursus hier genoemd!, dus dit valt allersinds mee! :lol:
IVN Groningen/Haren organiseerd in samenwerking met Avifauna Groningen een cursus voor beginnende vogelaars

Ik paniek niks. Hooguit word ik wat zenuwachtig van uw taalgebruik.
Deze cursus wordt inderdaad gegeven door de IVN ism met Avifauna.
Maar Avifauna laat zich niet zien in deze cursus. De leden van de IVN presenteren zich erg goed.

ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Verbazing uitsprekend over de vele onverwachte kanten die deze discussie naar aanleiding van mijn twijfels over het voortbestaan van Avifauna Groningen blijkt op te gaan, begin ik me toch af te vragen waarom het Bestuur (behalve dan die ene mail van de vertrekkende Martin Haan) tot nu toe totale radiostilte heeft betracht.

Jan Allex
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Hallo, graag wil ik nog even reageren op de bijdragen van Ronald en van Henk Koffijberg,

Waar het om gaat is de vraag waarom we plotseling niet meer actief zijn in Avifauna.

Ronald noemt drie punten voor het ledenverlies die alledrie niet kloppen.
1. Verhuizingen. Door verhuizingen is er een constante aanvoer van nieuwe leden (vandaar dat we tot voor kort een constante groei kenden). Door de verhuizingen hebben we nu leden in het hele land. Henk Koffijberg is daar een voorbeeld van.
2. Economische situatie. Deze is beter dan ooit. Nederland is bijv. zes keer rijker dan in 1970 en de inflatie is de laatste jaren minimaal (bron CBS) Je moet als vereniging natuurlijk wel goed op je centjes passen en niet bijv. een dure digitale camera voor de secretaris kopen. Als je twee keer kort achter elkaar de contributie verhoogt zal dat niet in je voordeel werken.
3. Vergrijzing. Arjo heeft in deze discussie al aangegeven dat dit een voordeel is. Op de laatste LV waren juist wel de ‘grijzen’ aanwezig.
Tenslotte zeg je:
Opzeggingen door ontevreden leden heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt!!
Ik wel! Ik kan zo een aantal noemen. Overigens is dat geen probleem. Het zou juist een probleem zijn als iedereen eindeloos bij een club bleef hangen waar hij of zij zich niet (meer) thuisvoelt.

Henk K. noemt ‘oud zeer’, ‘richtingenstrijd’ enz. en suggereert een speciale LV. Dit lijkt me een goed plan maar niet realistisch. Ik denk dat we het met dit forum moeten doen. Wil je oud zeer vergeten dan zal het bestuur daarin het voortouw moeten nemen en het voorbeeld moeten geven. Voorlopig echter neemt het bestuur oud zeer als uitgangspunt voor hun beleid!
Vervolgens noemt Henk:
’Dat een aanzienlijk deel van de leden zich met identificatie bezig houdt: het zij zo. Is blijkbaar de tijdgeest. Er zijn echter ook massa's leden die tellen, inventariseren, onderzoeken etc.’
Vreemde opmerking, ik proef een negatief waardeoordeel: Wil je de richtingenstrijd die je net nog veroordeelde nu opnieuw aanwakkeren. Ik kan ook wel even uit dat vaatje tappen. Wat kom je elk jaar nog even in de Eemshaven doen? Toch niet trektellen hoop ik? Wetenschappelijk gezien is trektellen totaal niet interessant. Dat graspiepers massaal over de Eemshaven doortrekken is reeds lang bekend. De Nederlandse weidevogels (w.o. graspiepers) hebben aan deze opgedane kennis niets! Kun je niet beter de weiden in trekken en nestbeschermers plaatsen of een BMP-plotje lopen.
Je opmerking had dus beter kunnen luidden: ’Dat een aanzienlijk deel van de leden zich met identificatie bezig houdt is geweldig. Identificatie staat aan de basis van elk onderzoek! Het is telkens weer hartverwarmend dat bijvoorbeeld bij een Atlas-project veel van de notoire soortenjagers weer enthousiast meedoen.

Om een club te runnen heb je niet zoveel kennis nodig. Enthousiasme is een voorwaarde. Vooroordelen zijn uit den boze. Wie zich verlaagt tot kritiek op mensen die anders zijn dan hij of zij zelf is of die zich beter waant dan zijn voorgangers is nog ver weg van het pad der wijsheid.

Aart
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

anaburen wrote:
hdelange wrote: Ik paniek niks. Hooguit word ik wat zenuwachtig van uw taalgebruik.
Deze cursus wordt inderdaad gegeven door de IVN ism met Avifauna.
Maar Avifauna laat zich niet zien in deze cursus. De leden van de IVN presenteren zich erg goed.

ana
Dat weet ik ook niet, inhoudelijk weet ik hier helemaal niets van, wie wat doet of wat niet, dit was ook niet persoonlijk aan u gericht, maar slecht ter mededeling!

Verder is IVN ook een prima club, daar is volgens mij ook niets mis mee.
User avatar
martin
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2003, 00:00

Toekomst vereniging

Post by martin »

Ken uw bestuur! Zittend bestuurslid Ronald Nuiver heeft een zinvolle bijdrage geschreven op 22 april.

Als ik zelf nog even een algemene lijn uit de discussie/kakofonie mag halen: het valt mij op dat veel mensen de vergrijzing zien als een voordeel ipv een nadeel. VUT-ers en dergelijke hebben veel tijd om stuk te slaan, dus die kunnen vereniging mooi besturen etc.

Klinkt logisch. Maar deze groep reageert tot dusver niet en masse op de diverse oproepen in de GG en op de site. Ook worden ze nog niet op grote schaal ´verlinkt´door personen in hun omgeving

Zouden we hier misschien te maken kunnen hebben met een wensdroom, en niet met een daadwerkelijk bestaand verschijnsel??


Martin
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Uiteraard slaat Martin de spijker op de kop, vergrijzing is een nadeel. De grijzen die aanwezig waren op de ALV waren tot op de laatste man en vrouw mensen die vroegen de vereniging hadden gedragen, maar die nu vinden dat de fakkel moet worden overgenomen door jongeren/jongere grijsaarden. We zijn de Katholiek kerk niet.


Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

meldt u aan bejaarde van deez aarde
geen gedraal, u bent een kardinaal
u bent best nog wel van veel waarde
voor de wereld, ons en allemaal

meldt u aan want weet dat hoop doet leven
Avifauna wacht op witte rook
Ons bestuur heeft ons heel veel gegeven
en met inzet: dat kunt u echt vast ook!

U kunt nog best een postzegel likken
en andere plichten met bijscholing gepleegd
U kunt Avifauna toch niet laten stikken
Het gaat erom wat u beweegt

meldt u aan bejaarde van deez aarde
Avifauna gaat anders op de fles
Onze vogels hebben teveel waarde
Neem uw rollator en hop spring in de bres!

ana buren
(zingen op de wijze van)
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Hallo,

Met Martins bijdrage gaat de discussie de verkeerde kant op. Dat er sprake zou zijn van vergrijzing is maar een idee en geen feit. Volgens mij zijn al die mensen die lid geworden zijn in de jaren 90 geenszins bejaard of ertegenaan hangend. Er is volgens mij eerder sprake van vergroening binnen Avifauna. Ik denk dat “gewoon” de betrokkenheid van veel mensen kleiner is geworden. Dat is jammer. Vooral omdat het bestuur zich de afgelopen jaren (na het verschijnen van de meerjarenvisie) zich ten doel had gesteld de betrokkenheid te vergroten. Daarin zijn ze dus niet geslaagd.
Misschien moeten we niet teveel willen en vooral bij het zoeken naar bestuursleden de lat wat lager leggen. We moesten volgens de meerjarenvisie op zoek naar mensen met specifieke kwaliteiten. Misschien moeten we geen eisen stellen, maar gewoon zoeken naar spontane en enthousiaste mensen zonder voorwaarden vooraf. Misschien moeten we wel helemaal af van voorwaarden, eisen, “tips” e.d. zoals die in de meerjarenvisie zijn geformuleerd. Gewoon weer op een leuke en gezellige manier met vogels bezig zijn. Die zgn. nuttige dingen komen dan vanzelf wel.
Wat mij betreft is Ana Buren een geschikte bestuurskandidaat (betrokken, geïnteresseerd, kan goed dichten en is in forum vaak van de partij). Misschien is ze zelfs wel in het bezit van onvermoede specifieke kwaliteiten.

Ana, wil je?

Aart
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests