Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by meeuwiss »

Wat betreft de Geelgors als standvogel: (jaarrondvogel is slecht nederlands en een onornithologische term) gisteren heb ik op de akkers rond Ter Apel alle moeite gedaan om een groepje te ontdekken. Met moeite 1 roepende, overvliegende Geelgors geteld. De tijd dat er, zoals vroeger groepen van 10(100-)-tallen Geelgorzen op akkers in Groningen werden gezien is allang voorbij. Dus we hoeven ons niet te haasten. De omgeploegde akkers op zeeklei en deels op het zand zijn 's-winters leeg in Groningen, Silent Winter, heet dat tegenwoordig.
Ringmussen, huismussen,putters en kneuen profiteren in de winter echter wel van de zadenrijkdom in de natuurontwikkelingsgebieden. En dat is een interessant gegeven. Deze gebieden zijn meestal graslanden. In Oost-Groningen had je door de braaklegging in de winter ook akkers met akkeronkruiden en dan wordt het de moeite waard om Geelgorzen in de winter te tellen. Maar ja, als de subsidiekraan wordt dichtgedraaid draai onder meer ook de Geelgors de nek om. Eerst maar wachten op een Milieuminister, die tevens natuurliefhebber is en verstand van zaken heeft.
Ondanks dat vind ik zowel de Geelgors als Zomertortel, beide Rode Lijstsoorten, een prima keus. Sneu voor de kleibewoners, maar je kunt niet met alles rekening houden. Anders maar de fiets of auto pakken. De Geelgors is bezig aan een voorzichtige opmars en zie je tegenwoordig ook in de Kerstbomenaanplant in de gemeente Haren.
Daarnaast zou ik de Holenduif, als standvogel, evenzo goed een prima keus vinden, omdat deze een verspreiding heeft over de hele provincie. Kan Martijn ook meedoen.
Ekster als soort levert geen enkele informatie op en broedgevallen van Bruine Kieken moet nooit op deze site gaan zetten. Kiekendieven worden vervolgd in Groningen en Drente, dus geen slapende honden wakker maken.
De Spotvogel vond is nog steeds een prima keuze als vogel van het jaar. Al heel vroeg in het seizoen werden zangposten vermeld, ook bij de stad. Kleine moeite om eens een paar uur te gaan luisteren en je vergeet de zang nooit meer.
Vroeger, inventariseerden 10-tallen Avifaunaleden, jaar in jaar uit, de provincie en de Spotvogel werd, naast vele andere soorten, gewoon door iedereen meegenomen als soort, geteld. Het was en is een beginnersoort en die hoorde je te kennen. Zijn we nou vogelaars of niet soms?
Guido Meeuwissen
User avatar
andreb
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 79
Joined: 18 Dec 2004, 00:00
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by andreb »

Daar komt ook nog eens bij dat de Geelgors de criteria voor vogel van het jaar volgens mij niet eens overleefd .
De vogel van het jaar zou min of meer schaars moeten zijn , als ik even op de site waarneming.nl kijk dan zie ik dat alleen Rik vd Starre deze week al rond de 500 vogels heeft ingevoerd .(allemaal groepen op akkers Guido)
Niet echt schaars dus als je het mij vraagt .
Volgens mij weten we met z,n allen al lang dat de Geelgors al jaren aan de rand van zijn verspreidings gebied leeft in de provincie Groningen en dat een verdere opmars als broedvogel op de klei gebieden er waarschijnlijk niet aan zit te komen in de komende jaren .
Je gaat met Geelgors als keuze veel waarnemer uitsluiten van deelname en dat los je echt niet op met een excurcie naar Westerwolde (waar volgens mij echt niemand op zit te wachten .)
Al met al is de Geelgors te algemeen , niet makkelijk voor iedereen op naam te brengen en je sluit mensen uit van deelname .
Zomertortel lijkt mij een betere optie voor alle vogelaars van Groningen .

Andre

(he he eindelijk weer eens een onderwerp op dit forum waar inhoud in zit)
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by bakker »

Hallo,

Helemaal eens met Andre. En Guido, waarom zou ekster als soort niets opleveren en holenduif wel ? Het zijn beide standvogels. Verklaar uw nader.

Groet Martijn
User avatar
andreb
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 79
Joined: 18 Dec 2004, 00:00
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by andreb »

Om het geheel maar even met cijfers te onderbouwen even het volgende .
Van 1 jan tot 10 jan werden in de provincie Groningen niet minder dan 2450 Geelgorzen geteld .
Criteria bij stellen of toch maar kiezen voor een andere soort ??

Andre
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by meeuwiss »

Andre, je hebt helemaal gelijk. In de Veenkolonien is de Geelgors alleen al in januari door ijverige waarnemers al in grote aantallen geteld. Sorry, Iets te voorbarig van mij.
Dit geldt echter niet voor Noord- en Midden-Groningen. In tegenstelling met heel vroeger (zie Avifauna Groningen) komt de Geelgors hier in de winter niet meer voor. Ook als broedvogel erg zeldzaam geworden, maar begint z'n oude gebieden langzaam weer te bezetten.
Ekster en holenduif hebben gemeen dat ze allebei standvogel zijn en dat is het enige. Ekster is te algemeen als soort.
Holenduif is aantrekkelijk omdat de soort net als Geelgors 's-winters groepsgewijs op akkers fourageert.
Guido
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by Aart »

Hallo Ana e.a.,

De commissie probeert adhv uitgebrachte stemmen een nieuwe vvhj te bepalen. Bij Spotvogel is dat ook gebeurd. Wij drukken zelf niets door. Mensen spreken zich uit via forum of via een e-mailtje.
Ik zal even een lijstje geven van mensen die zich uitgesproken hebben.
Voor Geelgors zijn: Maricee, Ana en Gwendolen
Voor Zomertortel zijn: Willem, Egbert, Aart, Andre en Marnix
Voor Bruine Kiekendief is: Ronald
Voor Ekster is: Martijn

Het dilemma is dat schaarse soorten waar we meer van te weten willen komen vaak 'moeilijk' zijn. Geelgors als broedvogel is niet moeilijk. Helaas komt deze als broedvogel alleen in de oostelijke helft van de provincie voor. Als trekvogel, doortrekker en wintergast is Geelgors een stuk lastiger. Als Geelgors de nieuw vvhj wordt, moeten we, lijkt me, naar de verspreiding als broedvogel kijken.

Misschien willen nog meer mensen zich uitspreken voor de genoemde of andere soorten?

Aart
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by Wilster »

Ik sluit mij aan bij de stemmers voor de zomertortel.

Arjo
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by hdelange »

ik kies ook voor de zomertortel
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by bakker »

Prima soort

Groet Martijn
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by meeuwiss »

Kies ook voor de Zomertortel, met Geelgors als 2e keus.
Guido Meeuwissen
User avatar
gwendolen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 27
Joined: 28 Oct 2008, 08:47
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by gwendolen »

Ik word niet heel vrolijk en blij van zomertortel. Zeker niet na het lezen van deze info :|

Most ubiquitous of Streptopelia doves in west Palearctic. Confusion frequent, however, with all congeners, with adult requiring separation especially from Rufous Turtle Dove and Laughing Dove; see those species. Beware also rare hybrids with Collared Dove, which suggest Rufous Turtle Dove. (BWPi)

Ik denk dat deze soort voor mij en andere beginners te lastig is. Is er niet een andere soort die genomineerd kan worden? Groene specht? (Ik roep maar wat)
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by meeuwiss »

Hallo Gwendolen,
Zo gemakkelijk is een Groene Specht niet. Bepaal het aantal territoria maar eens.
Van de 4 in Nederland voorkomende duiven , stadsduif niet meegerekend, is het niet zo moeilijk het koeren te leren. Het koeren van de Holenduif, een holenbroeder, is zeer karakteristiek. De Zomertortel is iets moeilijker maar verschilt duidelijk van de Turkse.
Wat je kan doen is in het voorjaar even een ochtendje doorbrengen aan de Steenweg in Ter Apel, weg naar de vloeivelden. Daar koeren vaak 8 Zomertortels in de strook langs de Steenweg en verder. Altijd prijs! Je hoort ze de hele dag.
Succes
Guido
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by Aart »

Ik denk dat je dichter bij ook wel terecht kan. Als je eenmaal een gehoord hebt is verwarring haast niet meer mogelijk.

A.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by anaburen »

De vogel van het jaar zal dus wel de Zomertortel worden, hoewel alle dames liever de Geelgors hadden gezien.
Jammer dan.

Ana
(dame)
User avatar
gwendolen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 27
Joined: 28 Oct 2008, 08:47
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by gwendolen »

Aart wrote:Ik denk dat je dichter bij ook wel terecht kan.
Ja, op mijn computer :)
Ana wrote:De vogel van het jaar zal dus wel de Zomertortel worden, hoewel alle dames liever de Geelgors hadden gezien.
Jammer dan.
We hebben moedig gestreden.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests