Koude winter en klimaatverandering

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Koude winter en klimaatverandering

Post by arenaria »

Ook op dit Forum is, terecht, veel geschreven over het opwarming van de aarde. Dit is een fenomeen dat op dit moment lijkt plaats te vinden en dat onder andere met zich meebrengt dat alles steeds warmer gaat worden. Vogelbescherming Nederland maakte goede sier met een verspreidingsatlas waarin precies staat hoe de vogelstand door de gestaag oplopende temperatuur wordt beïnvloed (het bleek een Engels boek, maar dat is een ander verhaal).

Nou is de afgelopen winter de koudste geweest in ongeveer 15 jaar. Vandaag 2 april 2009 was, wat mij betreft, de eerste warme lentedag van 2009. Is er iemand die weet hoe dit zit? Hoe kan in bovengenoemd scenario (het Al Gore-plan) ineens een winter optreden die kouder is dan die in minstens een decennium daarvoor? En eigenlijk ook: waarom hoor en lees ik helemaal niets over deze winter en dit voorjaar? Hoe zit dat met dat opwarmende klimaat?

Jan Allex
User avatar
gwendolen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 27
Joined: 28 Oct 2008, 08:47
Location: Groningen
Contact:

Re: Koude winter en klimaatverandering

Post by gwendolen »

Ik ben een leek, maar het broeikaseffect houdt niet in dat 'alles' warmer wordt. De gemiddelde temperatuur op aarde gaat omhoog. Gemiddeld dus. Extremer weer zal vaker voorkomen (ook koud) en de zeespiegel gaat stijgen. Nederland wordt niet persé warmer, wel natter.
Maar misschien kan iemand die er echt verstand van heeft het beter uitleggen :)
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Koude winter en klimaatverandering

Post by wimvanboekel »

Jan Allex,

als je de weers- en nieuwsberichten de afgelopen winter goed gevolgd had, dan had je een paar keer één van de beroemde weersvoorspellers kunnen horen uitleggen dat, ook bij een opwarmend klimaat, extreme winters nog wel voor kunnen komen. Alleen zal dat steeds minder vaak gebeuren dan in het verleden. Het gaat om gemiddelden, zoals Gwen al schrijft, berekend over een langere tijd. De zomer hoeft dus ook niet altijd warm te zijn, maar je blijft natuurlijk hopen 8)

Groeten,

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Koude winter en klimaatverandering

Post by arenaria »

Hoi mensen,

ja, dit weet ik wel, dit is de Al Gore-boodschap die we al een paar jaar horen. Overigens meen ik te hebben gelezen (TV, nee dank) dat bodemdaling een veel groter effect heeft op onze zompige delta dan vermeende zeespiegelstijging (en hoe zit het dan met bodemdaling op zee, daar wordt net zo hard, of harder, gas weggepompt als op land ... zou toch moeten compenseren?).

Laat ik me wat duidelijker uitdrukken. Het komt mij voor dat de afgelopen strenge winter en koud voorjaar worden weggezwegen - ze passen niet in het Straatje van Al Gore, denk ik. Als we deze winter in de statistieken verwerken, hoe gaan die temperatuurcurves voor opwarming er dan uitzien?

Jan Allex
User avatar
egbertboekema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 17 Jul 2005, 23:00

Re: Koude winter en klimaatverandering

Post by egbertboekema »

De aarde warmt op en de zeespiegel stijgt. Maar hoeveel precies? In Noordwijk verzameld de ESA / ESTEC (European Space Research and Technology Centre) gegevens met satellieten. Dit gaat steeds beter. Het tijdschrift Noorderbreedte heeft soms mooie kaartjes met hoogteprofielen van 10 cm verschil van noordoost Nederland, zoals de streek rond Oldehove. Daarmee zijn oude rivierbeddingen te zien, inklinking van veelagen enz. Dit is helemaal niets, de ESTEC heeft het over 1 mm verschillen, dan kun je dus zien of door mijnbouw huizen iets omhoog en omlaag komen. Ze hebben er terabytes aan data leggen. Volgens een wetenschapspraatje van Dr. Evert Attema dat ik eergisteren volgde in Noordwijk stijgt de zeespiegel 3 mm per jaar, d.w.z men heeft 4 cm gemeten van 1992 tot 2005. De laatste 40 jaar is de aarde 1,5 graad celcius in temp gestegen.

Egbert
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Koude winter en klimaatverandering

Post by arenaria »

De hele wereld kan ik niet behappen, maar me beperkend tot Nederland, en tot gemiddelde temperatuurstijging, want het gaat om gemiddelden, vraag ik me dus af wat er met de stijgingsstatistieken gebeurt als afgelopen winter erbij wordt betrokken. Ik heb zo'n staatje nog nergens gezien, terwijl ik me herinner dat cijfers over de gemiddelde stijging over, laten we zeggen, de laatste 20 jaar me om de oren vlogen (dwz, vóór de afgelopen winter).

Wat gebeurt er nu met zo'n gemiddelde als de afgelopen winter erbij wordt betrokken? en laten we dan zeggen, over de afgelopen 20 jaar. Geeft dat ineens een heel ander beeld, of maakt het niets uit?

Ik weet het niet en ik kan het niet uitrekenen (alfa).

Jan Allex
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Koude winter en klimaatverandering

Post by Wilster »

Hallo Jan Allex,

Ik dacht eerst dat het wat een verlate 1 april-grap van je was, maar mij bekruipt nu toch het gevoel dat je je wel heel erg alfa wilt gedragen.
Zoals in andere reacties is aangegeven maakt een paar weken wat vriesweer echt niets uit. Het weer fkuctueert continue. Voor het klimaat moet je toch echt op langere termijn kijken. Het heeft ook behoorlijk lang geduurd voordat het -met de fluctuaties tussen jaren- duidelijk was dat er echt een klimaatsverandering gaande is in Nederland.
Voor de goede orde: 2008 was een behoorlijk warm jaar (op negende plaats sinds 1901). En als je gaat kijken naar de recordjaren, dan zul je daar veel recente jaren in terugvinden.
Die vorstperiode in januari zegt nog niets over 2009, daarvoor is het nog veel te vroeg. Misschien blijkt in januari 2010 wel dat 2009 het warmste jaar is sinds de metingen zijn begonnen. Maar misschien wordt dit jaar wel een gemiddeld jaar.
Een warmer wordend klimaat betekent niet dat je geen koude winters meer hebt of geen vorstperiodes. Een elfstedentocht behoort nog steeds tot de mogelijkheden. Maar de kans er op zal kleiner worden.
Dus om het even heel duidelijk te zeggen: deze winter (die niet extreem koud was hier in het Noorden) zegt niets over een klimaatverandering. Net zo min als het feit dat het vandaag erg warm was.

Arjo
User avatar
ahospers
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 36
Joined: 03 Feb 2003, 00:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Koude winter en klimaatverandering

Post by ahospers »

Nou, het ziet er wel een beetje naar uit dat klimaatwebsites als KNMI en Natuurkalender zich voor 2009 wat stiler houden...maar na 10 warme jaren zal een koude maand (nou ja, koude, het was een 'normale winter' van vroeger) niet zoveel invloed hebben.
Nederland wordt onder andere warmer door de toename van broeikasgassen in de atmosfeer. De temperatuur is sinds eind jaren '80 sterk gestegen. De gemiddelde jaarlijkse temperatuur in de laatste 15 jaar van de twintigste eeuw lag 1°C hoger dan de gemiddelde temperatuur in de rest van de eeuw. De relatieve opwarming is sterker aan het begin van het jaar. De gemiddelde temperatuur van de maanden januari tot en met maart lag de laatste 15 jaar van de twintigste eeuw zo'n 2°C hoger dan daarvoor. Daarmee loopt de opwarming in Nederland in grote lijnen in pas met de wereldwijde klimaatverandering.
Image


Image

Image


http://www.klimaatportaal.nl/pro1/general/home.asp

http://www.natuurkalender.nl/Achtergron ... limaat.asp

http://www.knmi.nl/reindex.html?voorl/klimaat
User avatar
ahospers
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 36
Joined: 03 Feb 2003, 00:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Koude winter en klimaatverandering

Post by ahospers »

Nou, het is wat lastig om recente grafieken te vinden..dus als iemand anders wat beters vind zie ik dat graag.
De trend is dat de afgelopen 10 jaar waarschijnlijk ook bij de warmste 10 jaar van de afgelopen duizend jaar horen..dus voordat die trend omgebogen is...

http://www.milieuennatuurcompendium.nl/ ... tml?i=9-54

Image


Image

Image

Die zomerse dagen zijn overigens niet zo overtuigend...

De KNMI had vroeger een leuke klimaat website..maar die is nu blijkbaar weg/verplaatst...

http://www.milieuennatuurcompendium.nl/ ... tml?i=9-54

Dat inplakken van de plaatjes gaat niet zo geod..dus je zult zelf de links bij milieuennatuurcompendium moeten volgen.
Last edited by ahospers on 06 Apr 2009, 08:11, edited 1 time in total.
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Re: Koude winter en klimaatverandering

Post by Wouter »

Een scenario waardoor ondanks een opwarmende aarde het in deze streken veel kouder kan gaan worden, is niet ondenkbaar: de kans bestaat dat de warme golfstroom stilvalt. Het zeewater stroomt nu (nog) van de tropische delen van de Atlantische oceaan langs Europa naar de Noordelijke polaire gedeelten. De 'pomp' die de stroom in gang houdt, wordt door het temperatuurverschil in stand gehouden. Bij een opwarmende aarde kan deze golfstroom stil komen te vallen. Als gevolg hiervan kan in deze streken de gemiddelde temperatuur sterk gaan dalen. Ook zou het hier dan fors droger kunnen worden. Langs de Westkust van Zuidelijk Afrika loopt een koude golfstroom. De westkant van Zuidelijk Afrika (Karoo, Namib Desert) is kurkdroog...

Dit laat natuurlijk onverlet, dat het gemiddeld op aarde warmer wordt.
huug
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 27 Jan 2009, 17:23

Re: Koude winter en klimaatverandering

Post by huug »

Conclusie: Ik geloof niet dat 'wetenschappelijke' instellingen bewust de kluit belazeren door alleen afwijkingen in de juiste richting aan te kaarten. Immers iedereen in Nederland weet dat wat in ons kleine pieplandje gebeurt geen enkele indicatie geeft hoe de rest van de wereld zich ontwikkelt.
Het zou echter heel goed kunnen dat wetenschappers alleen in het nieuws komen als RTL6 vindt dat het weer opvallend heet is, en zij bepalen wanneer onderzoeksrapporten in het nieuws komen. Het is dan geen wonder dat andersdenkende wetenschappers geen enkele moeite hebben om zulke bewijsvoeringen lek te schieten.

Over fluctuaties: het heeft pas zin over langjarige gemiddelden te spreken, als je aangeeft hoe je dat gemiddelde berekent. Over welke periode bepaal je het, en weeg je alle jaren in die periode even zwaar of laat je recentere jaren zwaarder wegen. Je kunt zo een gemiddelde definieren waarin een enkel koud jaar totaal niet meetelt, of een enorme invloed op je gemiddelde heeft. De gemiddelde wereldburger beseft dit niet als hij kijkt naar een 'wetenschappelijk' berekende grafiek (vandaar de kredietcrisis...)

Al Gore verdient z'n brood met de 'global warming' maar ik heb daar niets aan, het is vandaag nog steeds k...weer.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests