Koningslaagte

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Koningslaagte

Post by anaburen »

Bij gebrek aan Patrijzen ben ik vandaag maar eens naar de Koningslaagte gegaan. Ik was benieuwd hoe het met het nieuwe bezoekerscentrum Buitenplaats Reitdiep in Noorderhoogebrug was gesteld. Bovendien wordt het gebied weer langzaam bevolkt met allerlei vogels.
Aan de Wolddijk is veel meer gebied onder water gezet dan in vorige jaren. Ik ontdekte er bij het pad naar de boerderij van het Groninger Landschap al meteen 17 Wilde Zwanen, een aantal luidruchtige Kieviten en een groepje Puttertjes.
x2010-02-27koningslaagte.jpg
x2010-02-27koningslaagte.jpg (159.86 KiB) Viewed 9916 times

In februari 2009 is begonnen met de verbouw van die boerderij ; het wordt een bezoekerscentrum met informatie over de geschiedenis van het Reitdiep, over weidevogels en natuurbeheer.
x2010-02-27bezoekerscentrum 1.jpg
x2010-02-27bezoekerscentrum 1.jpg (187.52 KiB) Viewed 9916 times
Naast de boerderij wordt een potstal gebouwd voor koeien en kleine boerderijdieren.
Het bezoekerscentrum komt in de schuur die aan het voorhuis vastzit. Van de oude schuur bleven alleen de gebinten bestaan. Daaromheen is een stalen skelet gebouwd en het heeft een rieten dak gekregen.
x2010-02-27bezoekerscentrum 2.jpg
x2010-02-27bezoekerscentrum 2.jpg (203.34 KiB) Viewed 9916 times

In het voorhuis komt de beheerder van het bezoekerscentrum te wonen.
Ik heb even in de schuur naar binnen gegluurd. Een grote hoge ruimte met een open trap in het midden die naar een bovenverdieping voert.

Image
Op het erf komt een boomgaard en een bloementuin en als het aan mij ligt ook een terras aan de zuidzijde. Je hebt daar een aangenaam uitzicht op de skyline van stad: de molen van Noorderhoogebrug, de Gasunie, Martinitoren, A-kerk, watertoren en daarvoor vliegt, dobbert en stapt van alles: vandaag o.a. 7 Grutto’s (ze zijn er weer!), 2 Grote Canadese Ganzen,2 Nijlganzen, heel veel Kieviten, Kokmeeuwen, Scholeksters; de Goudplevieren heb ik niet ontdekt.

Image
Het ligt in de bedoeling dat het bezoekerscentrum begin 2010 klaar komt en dat het in de zomer officiëel geopend wordt.

Ana
Last edited by anaburen on 25 Aug 2010, 18:39, edited 1 time in total.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Koningslaagte

Post by arenaria »

Wat een mooie reportage!

Is er iets bekend over de openstelling van het bezoekerscentrum?

Jan Allex de Roos
User avatar
andresikkema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 29
Joined: 08 Jan 2007, 00:00
Location: Groningen

Re: Koningslaagte

Post by andresikkema »

De teller staat inmiddels op 14 grutto's (12.30u) ook 10 witte kwik aaanwezig.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Koningslaagte

Post by anaburen »

Jan Allex,

Je weet best wel dat bezoekerscentra nooit open zijn. Daarom de suggestie aan de beheerder om weerbestendige tuinstoelen op dat terras aan de zuidzijde te plaatsen, zodat we elkaar daar kunnen ontmoeten en kunnen bijpraten over de wonderen van de natuur.

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Koningslaagte

Post by arenaria »

Hoi Ana,

nou, nooit ... het bezoekerscentrum van Breebaart, ook van Het Groninger Landschap, is echt wel eens open hoor. Ik meen op zaterdag van 12 tot 17 00 en op zondag van 13 00 tot 15 00 (als de vrijwilligers kunnen). Zeg dus nooit nooit!

En die stoelen! Heel goed idee. Als het er staat spreken we een keer af en dan neem ik de witte wijn mee.

Groetjes,

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Koningslaagte

Post by anaburen »

Het bezoekerscentrum is min of meer klaar. Op 25 juni a.s. is de officiele opening voor genodigden en 26 en 27 juni is de openstelling voor het publiek. Voor bezoekers staat er een telescoop opgesteld. Vanaf het centrum zijn er wandel- en fietsroutes. Er is een winkeltje, er komen tentoonstellingen en activiteiten voor kinderen.
In april is er een groep blaarkoppen uitgezet.
Het centrum is op woensdag, zaterdag en zondag open van 10.00 tot 17.00 uur en het is de bedoeling dat het in de vakanties vaker open is.
En, Jan Allex, als het gesloten is kun je buiten op het terras op een houten bankje je zelf meegebrachte waren nuttigen.

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Koningslaagte

Post by arenaria »

Hoi Ana,

ik zet de witte wijn alvast koud!

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Koningslaagte

Post by arenaria »

Vandaag kwam een kleurrijke folder in de bus waarin de opening werd aangekondigd. Ik heb de folder gelezen, en toen nog een keer gelezen, maar het staat er echt: kom niet met de auto naar het nieuwe bezoekerscentrum. Reden: er is geen parkeergelegenheid.

Anno negentienhonderdtweeduizendentien. We bouwen een bezoekerscentrum op een decentrale plek, besteden honderdduizenden euro's ... en zorgen niet voor parkeerplaatsen voor auto's.

Reëel? Ik ben verbluft.

Jan Allex
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Re: Koningslaagte

Post by RLindeboom »

Beste Jan Allex

Je bent een beetje te snel met je reactie. Er is wel een bijzonder grote parkeerplaats aanwezig plus een startbaan van beton er naar toe. Ik denk dat ze bij de opening bijzonder veel gasten verwachten, vandaar de oproep. Ik maak me niet zo'n zorgen over het parkeren en de bereikbaarheid van de locatie maar eerder van het effect daarvan straks om de omgeving en de vogels in de Koningslaagte. Ik zou zeggen ga kijken en huiver.
Voor het overige is het bezoekerscentrum wel prachtig geworden
Rob
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Koningslaagte

Post by anaburen »

Ze zijn erg optimistisch. Ze verwachten op de opening 10.000-20.000 mensen, die kunnen daar uiteraard niet allemaal parkeren. Vandaar de gratis pendeldiensten vanaf Kardinge.
Dan maar even voor iedereen de volledige tekst:

NOORDERHOOGEBRUG- Het Groninger Landschap organiseert op zaterdag 26 en zondag 27 juni de opening van het nieuwe bezoekerscentrum Buitenplaats Reitdiep.

Het Groninger Landschap heeft de oude monumentale boerderij bij Noorderhoogebrug verbouwd tot bezoekerscentrum. Iedereen die meer wil weten over de cultuurhistorie en natuur van het Reitdiepgebied is welkom op deze kijkboerderij. Er is een permanente tentoonstelling over het gebied, er draait een film met Floortje Dessing in het Reitdiepgebied en er is een uitkijkpunt met een prachtig uitzicht over het natuurgebied De Koningslaagte.

Bij het bezoekerscentrum is een eenvoudige potstal aanwezig met vee op stro. Hier kan iedereen met eigen ogen zien hoe een potstal werkt en wat het belang van ruige stalmest is voor weidevogels. De oude boomgaard bij de boerderij is hersteld met bomen van oude fruitrassen.

Op zaterdag 26 en zondag 27 juni is er een grote natuur- en landschapsmarkt op het terrein met: Kunstenaars- Waterbeestjes vangen
Demonstraties van: zeis scherpen- Strovlechten-Bijenkorven maken- Kantklossen-Braakballen van uilen uitpluizen-Kleikommen maken
Fossielen haaientanden zoeken-Buttons maken-Pony rijden-Brood bakken-Wat doet een imker?- Nepkoe melken en nog veel meer….
Voor de allerkleinsten is er een ballenbak

Kom tijdens deze dagen het Reitdiepgebied ontdekken! Dit kan van 10.00 tot 16.00 uur. Alle activiteiten zijn gratis. Op het terrein zijn diverse versnaperingen te koop.

Hoe komt u bij het bezoekerscentrum aan de Wolddijk 103 in Noorderhoogebrug?
Per fiets (door het dorpje Noorderhoogebrug, net na het bord einde bebouwde kom linksaf)
Per auto: Het is niet mogelijk om bij het bezoekerscentrum te parkeren. U rijdt naar het Transferium Kardinge (Kardingerplein 1) in Groningen. Vanaf daar wordt u gratis vervoerd met pendelbussen naar het bezoekerscentrum.
___________________
Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Koningslaagte

Post by arenaria »

Tja, citaat: "Het is niet mogelijk bij het bezoekerscentrum te parkeren." Volgens mijn staat daar dat het niet mogelijk is om bij het centrum te parkeren ... of kan ik dit nog anders interpreteren?

Jan Allex (die de Reiderhoeve in gedachten heeft)
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Koningslaagte

Post by hdelange »

Persbericht
Stichting Het Groninger Landschap 25 juni 2010
________________________________________
Het Groninger Landschap opent nieuw bezoekerscentrum Buitenplaats Reitdiep

GRONINGEN – Stichting Het Groninger Landschap opent 26 en 27 juni vanaf 10.00 uur tot 16.00 uur de deuren van het nieuwe bezoekerscentrum in Noorderhoogebrug (Groningen). Iedereen die meer wil weten over de cultuurhistorie en natuur van het Reitdiepgebied is welkom op deze kijkboerderij. Op het weiland naast het centrum wordt een speciale natuur- en landschapsmarkt georganiseerd met veel activiteiten, vooral voor de jeugd. Zo kan men waterbeestjes vangen, braakballen pluizen, pony rijden, brood bakken, buttons maken, schminken. Het publiek wordt gevraagd per fiets te komen of te parkeren bij Kardinge. Vanaf daar rijden gratis pendelbussen naar het bezoekerscentrum.

Het Groninger Landschap heeft een oude monumentale boerderij bij Noorderhoogebrug verbouwd tot bezoekerscentrum. Het centrum is ontworpen door architectenbureau Skets.
Er is een permanente tentoonstelling over het gebied, het huidige beheer en de weidevogels, er draait een film waarin Floortje Dessing het gebied “ontdekt” en er is een uitkijkpunt met een prachtig uitzicht over het natuurgebied De Koningslaagte.
Bij het bezoekerscentrum staat een eenvoudige potstal waar in de winter het vee op stro staat. Hier kan iedereen met eigen ogen zien hoe een potstal werkt en wat het belang van ruige stalmest is voor weidevogels. De oude boomgaard bij de boerderij is hersteld met bomen van oude fruitrassen.

Het Reitdiepgebied is het oudste cultuurlandschap van West-Europa. Het landschap laat 25 eeuwen bewoningsgeschiedenis zien. Wierden, oude akkers, kronkelende sloten, het landschap is gevormd door samenspel van mens en natuur. Het Reitdiep is de grootste vormgever van het gebied geweest. De oude getijdenrivier was eeuwenlang een open verbinding tussen de stad Groningen en de zee en kronkelde door het Groningse land. Vanaf de 17e eeuw is het Reitdiep grotendeels rechtgetrokken ten behoeve van de scheepvaart. De oude meanders liggen nog in het landschap maar zijn drooggevallen. Met het plan Laat het Reitdiep weer kronkelen heeft Het Groninger Landschap veel oude meanders hersteld. Het oorspronkelijke landschapsbeeld keert daardoor weer terug. Een hoger waterpeil is gunstig voor vele weidevogels zoals de grutto en de tureluur.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Koningslaagte

Post by anaburen »

Zo. Vandaag eindelijk eens het nieuwe bezoekerscentrum bezocht. Op woensdag is het centrum open van 13.00 tot 17.00 uur.
In de moestuin tref ik de heer Pelster die mij direct enthousiast van alles begint uit te leggen. Ik vraag hem of het druk was geweest op de opening. 'Ja. Gezellig druk. Niet zo druk dat je elkaar voor de voeten liep.' Niet die 20.000 bezoekers waarvoor ze de pendelbus hadden ingezet. De heer Pelster kent onze secretaris Arjo Bunskoeke van vroeger. Hij hoopt van harte dat Avifauna Groningen het centrum voor activiteiten zal gaan gebruiken.
Het gehele terrein ziet er keurig verzorgd uit.
Er zijn deze week twee blaarkopkalfjes geboren: een zwart koekalfje en een rood stierkalfje. Ze kijken mij met zulke onschuldige ogen aan dat ik nooit meer vlees wil eten vandaag. Een medewerker vraagt mij of ik de kleine biggetjes wil zien. Hij troont mij mee naar de happy family. De moeder is een blakend varken van het ras Bonte Bentheimer. De zes biggetjes liggen aan haar tepels terwijl zij tevreden knort.
x2080-08-25_7203koningslaagte.jpg
x2080-08-25_7203koningslaagte.jpg (192.91 KiB) Viewed 9420 times
De eerste indruk als je binnenkomt is dat het een geweldig grote en hoge ruimte is. De oude gebinten zijn bewaard gebleven en goed zichtbaar. Aan de zijkant is een winkeltje, smaakvol ingericht. In het midden van de ruimte is een met glazen wanden afgescheiden vertrek met een flink aantal gootsteenbakken voor de slootvangsten van de kinderen. Het centrum heeft een prachtige vloer. Groen/grijs/turkoois met meanderende lijnen, net als het Reitdiepgebied.
x2080-08-25_7206koningslaagte.jpg
x2080-08-25_7206koningslaagte.jpg (173.33 KiB) Viewed 9420 times
Boven is een vergader/filmzaaltje. Met een druk op de knop kan je zelf een film over de geschiedenis van het Reitdiep starten.
Het is een heel mooi bezoekerscentrum met enthousiaste vrijwilligers, maar wat er mist zijn bezoekers. Ik ben er vrijwel de enige.
x2080-08-25_7235koningslaagte.jpg
x2080-08-25_7235koningslaagte.jpg (243.34 KiB) Viewed 9420 times
Buiten bekijk ik nog even de mogelijkheden voor vogelaars als het gebouw gesloten is. Er staan drie picknicktafels waar je aan je zelf meegebrachte droge witte wijn kunt nippen.
Ik praat nog weer even met de heer Pelster die net met zijn moestuintje klaar is. 'Het is echt heel erg geschikt voor activiteiten van verenigingen zoals Avifauna Groningen.' zegt hij nog eens. Dan ziet hij mijn camera. 'En we bieden ook gelegenheid voor fototentoonstellingen.' Hij neemt mij nog even mee naar het uitzichtpunt bovenin de potstal. Daar kun je mooi de telescoop neerzetten, buiten bereik van die eeuwige wind in de Koningslaagte. Hij wijst naar het gebied dat straks weer onder water zal staan.
'Ja. En aan de andere kant natuurlijk, daar waren deze winter heel veel vogels.' voeg ik er aan toe, terwijl ik naar het zuiden wijs. Maar dan blijkt dat het een ongelukje en niet de bedoeling was, dat onder water staan van al die weilanden aan de westkant van de Wolddijk. Er was een verstopping van de waterafvoer. Die weilanden behoren helemaal niet tot het gebied van het Groninger Landschap. Helaas.

Ana
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Koningslaagte

Post by hdelange »

nou Ana,

dan mag je wel eens foto's gaan sorteren uit jouw inmiddels grote verzameling, dan kan jij misschien openen met de eerste foto tentoonstelling als dat kan.

en natuurlijk komen wij dan allemaal kijken, en Jan Allex neemt de wijn mee geloof ik.

groeten,

Henk
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Koningslaagte

Post by arenaria »

Ok, ik neem de witte wijn mee. Wanneer zullen we afspreken? Ik kan bijvoorbeeld wel op dinsdagmiddag 31 augustus, zullen we zeggen 15.30? IJs en plensbuien en storm dienende, natuurlijk. Wie komt?
PS Woensdagmidag is het Centrum open, dan wil ik niet, te druk.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests