Kleine mantelmeeuwen

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Kleine mantelmeeuwen

Post by RLindeboom »

Geachte medevogelaars

De Kleine mantelmeeuw wordt in en rondom de stad Groningen en ook elders in het land steeds algemener. De Zilvermeeuw is de laatste jaren sterk afgenomen en is door de Kleine mantelmeeuw verdrongen. Kan iemand me uitleggen waarom de Kleine mantelmeeuw het nog beter doet in ons land dan de Zilvermeeuw, die op zich ook al een supercultuurvolger was. En waarom de Zilvermeeuw sterk op zijn retour is en de Kleine mantelmeeuw sterk in de lift zit?

Bvd en mvg
Rob Lindeboom
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Kleine mantelmeeuwen

Post by zwaluw23 »

Dag Rob, gisteren foerageerden er zeker meer dan 100 Kleine Mantelmeeuwen naast ons huis in het land in Lageland , waar die vandaan kwamen en naar op weg zijn geen idee, maar zoveel bij elkaar heb ik in al die 14 jaren dat ik hier woon nog nooit bijelkaar gezien.

Vr. gr. Gerda.
User avatar
Derick
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 02 Jun 2003, 23:00
Location: Surhuizum

Re: Kleine mantelmeeuwen

Post by Derick »

korte reactie van net over de provinciegrens
ik heb mij de laatste jaren ook telkens verbaasd over de toename van deze soort in het voorjaar en direct na het broedseizoen.

Vandaag een kleine steekproef in het plaatselijke hertenkamp.
12 stelletjes grote meeuwen en 1 3e kj kleine mantel.
Hiervan was 1 stel zilvermeeuw waarvan de man geringd is door mijn vader. Zeker dominant tov de kleine mantels.
Verder nog 3 geringde mantelmeeuwen die de afgelopen jaren eens zijn komen brood eten bij mijn vaderi n de tuin.

Ze horen thuis op de waddeneilanden, laat in de avond hoor en zie ik ze vertrekken naar het noorden en 's ochtends komen ze weer aan.

Foerageergedrag veranderd maar dat zal inderdaad al eens genoemd zijn in de Kamphuys stories
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests