zingende vrouwtjesvink

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

zingende vrouwtjesvink

Post by alcovanklinken »

Op 24 april hoorde ik bij de Harense wildernis een vink die op een rare manier zong. De slag klopte rytmisch wel, maar bleef op één toonsoort (in de gewone slag zit een licht dalende lijn). Bij nader bekijken bleek het een vink in vrouwelijk kleed te zijn, die zong alsof ze de slag nog niet te pakken had.
Sommige soorten schijnen beide geslachten zingend te hebben (zoals de roodborst). Van anderen (de kleine vliegenvanger en de roodmus bijv.) zouden jonge mannetjes in onvolwassen (vrouwelijk) kleed kunnen zingen. Van de vink zijn mij zulke verschijnselen niet bekend; ik hou het maar op een manlijke vink met een hormoonstoring.
Hebben anderen wel eens een vink in vrouwelijk kleed zien zingen?

Groeten,

Alco van Klinken
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: zingende vrouwtjesvink

Post by arenaria »

Antwoord is ja, staat in Mijn Cramp, deel VIII, p 464. 'Song of female. Occasionally heard. Simpler than song of male; noted as series of identical units, lacking terminal flourish, not unlike song of Lesser Whitethroat.'

Dit lijkt op wat jij beschrijft, denk ik.

Jan Allex de Roos
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: zingende vrouwtjesvink

Post by alcovanklinken »

De beschrijving van Cramp past goed bij wat ik waarnam. In de tijd van Cramp bestond nog geen DNA-techniek; ik vraag me af of zo 'n beest in vrouwlijk kleed toch niet een onvolwassen mannetje kan zijn (vergelijk dergelijke waarnemingen bij roodmus en kleine vliegenvanger)

Groeten,

Alco
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: zingende vrouwtjesvink

Post by arenaria »

De in Cramp geciteerde zingende vrouwen deden dat in 1941 en 1945 - het zijn dus idd zichtwaarnemingen en het kan niet worden uitgesloten dat het travestieten waren.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests