Kwartelhennen

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Jacob
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 03 Jan 2006, 00:00

Kwartelhennen

Post by Jacob »

Ik las dat de verhouding van kwartelhanen en kwartelhennen nogal verandert naarmate de dieren naar het noorden trekken.
In Marokko zou de verhouding 1:1 zijn en in Oosterrijk 1:10. Het broedseizoen in Marokko en Spanje begint al in april, nadat het hennetje de eieren heeft gelegd vertrekt het haantje verder naar het noorden voor het volgende hennetje. Ik vraag me dan af hoeveel hennetjes zouden er zijn op de ongeveer 40 roepende haantjes in de Onlanden? Het lijkt me toch sterk dat ze de afgelopen maand voor Jan ... zitten te roepen.
Het vrouwtje heeft een andere roep en is dus te onderscheiden van het haantje. Ik heb deze roep nog nooit gehoord. Wie heeft waarnemingen van hennetjes, eieren of kuikens van deze stiekeme vogels?
Trouwens ik heb nog sterkere verhalen gehoord. Het schijnt zelfs dat de jongen die in Zuid-Europa geboren zijn in april-mei later in hetzelfde seizoen zelf nog kunnen broeden, bijvoorbeeld in Nederland. Bijzondere vogels, die kwartels.

Groeten,

Jacob de Bruin'
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests