Nieuw fietspad Kropswolderbuitenpolder

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
Michel Krol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 31
Joined: 29 Dec 2008, 15:07

Nieuw fietspad Kropswolderbuitenpolder

Post by Michel Krol »

Ik wil jullie er even van op de hoogte stellen dat de gemeente Hoogezand-Sappemeer, in samenwerking met Het Groninger Landschap een stukje fietspad gaat realiseren tussen de molen (de Hoop) in Kropswolde aan de Woldweg, over de dijk, richting het gemaal Rolkepolder bij de molen Koetze Tibbe. Vanaf de dijk heb je een mooi overzicht over het gebied. Het fietspad is het resultaat van een jarenlange wens om de afgesloten spoorwegovergang bij de Westerbroekstermadepolder ongedaan te maken. De realisatie van het fietspad is uiteraard getoetst aan de Natuurbeschermingswet en de FF-wet. Hoewel dit altijd arbitrair is, bleek hieruit dat het fietspad, vanwege zijn ligging, geen sterk negatieve gevolgen heeft voor de aanwezige natuurwaarden. Als het goed is begint men op korte termijn met de realisatie.

Groeten, Michel.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Nieuw fietspad Kropswolderbuitenpolder

Post by anaburen »

Ha Michel,

Ik begrijp nog niet goed hoe dat pad dan precies gaat lopen. Kan je dat op een kaartje aangeven?
Het is een erg interessante nieuwe ontwikkeling. Ikzelf heb het overigens nooit betreurd dat de spoorwegovergang afgesloten werd. Maar het kan veel vogelaars een boete schelen, dat wel.

groet
Ana
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Nieuw fietspad Kropswolderbuitenpolder

Post by meeuwiss »

Kan me voorstellen dat de gemeente Hoogezand voor haar inwoners een directe fietsverbinding wil aanleggen met de Westerbroekstermadepolder. Vanaf de Woldweg kan je dan direct doorfietsen naar Haren en Groningen. Het zal zeker drukker worden door woon-en werkverkeer. Er had ook gekozen kunnen worden voor een fietstunnel of fietsbrug over het spoor aan de Energieweg. Maar mogelijk is een fietspad goedkoper. De Rolkepolder/KWB-polder is een belangrijk broed- en fourageergebied voor allerlei eendensoorten, Wateral, Porseleinhoen, Meerkoet, Grote zilverreiger, Geoorde Fuut, Bruine Kiekendief. Vooral dit jaar erg in trek bij de Witwangsterns, Zwarte Ibis, Watersnip, Bosruiter, Groenpootruiter en andere steltlopers. De Rolkepolder heeft momenteel een hoge natuurwaarde. Waarom niet gekozen voor een fietspad door de KWB-polder vanaf de Woldweg parallel aan de Waesingeweg langs Meerwijck en dan aansluitend op het bestaande fietspad?
Juist in dit deel van een polder is de dichtheid aan vogels heel gering!!
Ik vermoed dat de Rolkepolder/KWP-polder een stuk onaantrekkelijker gaat worden voor vogels, wel leuk voor de (race-)fietser.
Guido
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Nieuw fietspad Kropswolderbuitenpolder

Post by jhvenema »

Hallo liefhebbers ZLM-polders,

Het door Guido voorgestelde alternatief zou betekenen dat het bestaande fietspad dwars door de polder drukker zou worden. Het is de vraag wat meer verstorend werkt: een zich splitsende stroom fietsers/brommers via de dijkrand of dwarsover, of één grote stroom dwarsover.... Ik ben van nature positief ingesteld en vertrouw op de door GLS uitgevoerde toetsen. Het GLS is tenslotte geen ANWB.

Wat ik mij aangaande de ZLM polders afvraag is wat het beleid van het GLS ten aanzien van de waterhuishouding in de KWBP (en ook WBMP) vanaf nu zal zijn, er van uitgaande dat zich voorlopig even geen waterbergingsactiviteiten hoeven voor te doen. Wordt het oude beleid hervat (geen gebiedsvreemd water binnenlaten in zomer waardoor deze polders (deels) droog komen te staan), of zal met de schitterende ervaringen van dit jaar de KWBP (en WBMP?) actief op een bepaald (hoog) waterpeil worden gehouden?

Ik ben benieuwd naar de keuze en de motivatie.
Groet, Jan Henk
Michel Krol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 31
Joined: 29 Dec 2008, 15:07

Re: Nieuw fietspad Kropswolderbuitenpolder

Post by Michel Krol »

Het hydrologische beleid blijft: geen (of in ieder geval zo weinig mogelijk) gebiedsvreemd water inlaten, met waterpeilen die de klimatologische omstandigheden volgen. Echter, nu de watervegetatie zich wat verder ontwikkeld heeft (o.a. Groot blaasjeskruid en veel kikkerbeet) zijn we goed op weg om voor dichter in de buurt van de gewenste realisatie van een compleet ecosysteem (dus ook de plantjes etc) te komen. Dat geeft ook weer wat meer ruimte om in het vroege voorjaar of in de late herfst nog wat water in te laten als er sprake is geweest van een heel droge zomer vooraf, waardoor de peilen bij de start van de winter erg laag zijn. We hebben dit jaar gezien dat een voldoende grote waterbuffer in het vroege voorjaar de uitzakkende waterpeilen in de zomer wel kunnen compenseren. Althans, deze zomer met veel neerslag bleef er genoeg diep water over voor veel soorten om toch veilig te kunnen broeden. Desalniettemin blijft in dit soort vernatte voormalige landbouwpolders zomerdroogte een minstens zo belangrijke component om op lange termijn bijzondere soorten en ontwikkeling van watervegetatie mogelijk te maken. Voorbeelden van natuurgebieden waarin alleen het eerste jaar wat te zien valt zijn er genoeg. Wij willen ook op de lange termijn resultaten blijven houden. En verder zal het Waterschap ons heus wel weer eens bellen met het verzoek om een 'ecologische ramp' (lees: inzet calamiteitenberging). Ik ben benieuwd wat ons de komende jaren nog te wachten staat.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests