Onnerpolder flink vernat

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Onnerpolder flink vernat

Post by jhvenema »

De laaste weken werd het al steeds duidelijker zichtbaar: de Onnerpolder is naar ik aanneem door "actief" beheer langzaam maar zeker vernat (zie foto's).
Het gaat om het gebied tussen het Drentsche Diep en de in de afgelopen jaren aangelegde dijkjes. Gevolg: een grote magnefieke waterpartij met in het midden het OP-Gemaal. E.e.a. is ook niet onopgemerkt gebleven bij de avifauna: eerst waren het de Kokmeeuwen die in grote getale hier neerstreken. Inmiddels dobberen zeer veel eenden (waaronder Pijlstaarten) op de oneindig groot ogende watermassa. Duizenden ganzen complementeren op dit moment het fraaie plaatje. En ja, dan hoop je op de Zeearend maar die liet zich vanochtend helaas niet zien in de mist.
Dit belooft veel moois voor de komende voorjaarsmaanden!
Groet Jan Henk.
myphoto (25).jpg
myphoto (25).jpg (103.81 KiB) Viewed 5801 times
myphoto (26).jpg
myphoto (26).jpg (120.92 KiB) Viewed 5801 times
myphoto (27).jpg
myphoto (27).jpg (109.88 KiB) Viewed 5801 times
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Onnerpolder flink vernat

Post by harmjan11 »

Hé Jan-Henk,

Iets te vroeg gepost dus. Want in de waarnemingenrubriek zie ik dat je zo'n uurtje later toch de Zeearend had. Leuk hoor. Ik ga daar binnenkort ook maar weer eens kijken!


Harm Jan Kiewiet
m.wijnhold
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 16
Joined: 04 May 2012, 13:45

Re: Onnerpolder flink vernat

Post by m.wijnhold »

Hoi,

Ik zat gisteren in de trein van Groningen naar Hoogezand en het viel me op dat het waterpeil in de westerbroekstermadepolder en de kropswolderbuitenpolder ook al erg hoog waren, bijna, zo niet helemaal, tot aan fietspadniveau. Wellicht ook daar leuke waarnemingen?

groet
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Onnerpolder flink vernat

Post by jhvenema »

Ha HJ en Michel,

Ja vanmiddag had ik meer geluk. Noodgedwongen omdat de Noorderhooiweg was afgesloten (vanwege verhoging van het waterpeil in de OP naar ik aanneem), belandde ik in de late middagsessie wederom op het gemaal. Zonder enig spektakel vloog de Zeearend over de Z-N as van de WBMP voorbij. Gezien tijdstip waarneming vandaag en die van vrijdag (Noordermade), sluit ik het niet uit dat deze 2e KJ ergens in deze omgeving de nacht doorbrengt. Dit ex. bivakeert al sinds 10/1 in deze omgeving daarbij wellicht pendelend tussen Schildmeer (waarnemingen 22 tot 25/1) via OP (31/1) naar Noord Drenthe (5/2). Daarna weer ri. Noord via Hunzedal (11/2) en dan gisteren (15/2) en vandaag (16/2) rond WBPM. Die bij het Leekstermeer lijkt een ander ex. gezien de waarnemingen van vandaag.

Waterpeil in de westerbroekstermadepolder lijkt me vrij normaal (liep vandaag nog een Vos), die van de KWBP kan wel eens flink hoog zijn, maar daar ben ik al een tijdje niet op de fiets naar toe geweest.

JH.
Michel Krol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 31
Joined: 29 Dec 2008, 15:07

Re: Onnerpolder flink vernat

Post by Michel Krol »

Hoi allemaal,

Om alle speculaties voor te zijn, even een berichtje van de beheerder:
Onnerpolder (zomerpolderdeel): 0.10 + m NAP (normaal zo rond de 0.40 a 0.50 - m NAP), dus halve meter hoger. Nog geen idee wanneer de koeien er weer in kunnen. Dat zal toch ergens halverwege juni, begin juli zijn.
KWBP: 0.30 m NAP, dat is hetzelfde peil als vorig jaar bij de start van het broedseizoen, gaat langzaam uitzakken door verdamping en wegzijging. Hopelijk zien we de zwarte sterns en de roerdompen dit jaar terug. De witwangen zal wel een brug te ver zijn, maar wie weet...
WBMP: 0.10 m NAP, ook dat is ongeveer hetzelfde peil als vorig jaar bij de start broedseizoen.
Oostpolder (zomerpolderdeel): momenteel 0.10 m + NAP, maar dit gaat nog naar 0.50 + NAP. Dat wordt echt een natte bak! Gaat overeenkomstig de Onnerpolder langzaam naar beneden en dan komen de koeien.
De overige peilgebieden binnen het eigendom van SGL zullen de komende tijd door neerslag ook nog iets verhogen, maar niet tot op maaiveld.

Eindelijk aaneengesloten eigenaar! Dat kun je tenminste wat. :mrgreen:

Oh ja, hulde aan het waterschap Hunze en Aa's, die de zaak niet frustreren. Dat zie je elders in Nederland regelmatig wel...

Veel plezier dit jaar!
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests