de kortstondige herinnering aan Silent Spring

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

de kortstondige herinnering aan Silent Spring

Post by alcovanklinken »

Veel vogelaars zijn van een generatie die opgegroeid is met het boek van Rachel Carson ''Silent Spring''. Deze schrijfster waarschuwde in de jaren '60 tegen de risico 's van bestrijdingsmiddelen, die tot gevolg zouden hebben dat in de toekomst de lente stil zou zijn, zonder zingende vogels (allemaal dood door landbouwgif).
Momenteel voldoen grote delen van het Groninger platteland aan de praktijk van de stille lente: geen veldleeuweriken of baltsende kieviten meer (niet door bestrijdingsmiddelen maar door modernisering van de landbouw).
De titel van het boek ''Silent Spring'' had voor mij een dreigende lading: als het eenmaal zover is, dan is de wereld er ''slecht aan toe''. Maar wat blijkt bij de praktijk anno 2013: de wereld gaat gewoon door! Mij valt op, hoe snel en makkelijk de boodschap van ''Silent Spring'' vervluchtigt: mijn kinderen fietsen nu door stille landbouwgebieden zonder de herinnering aan veldleeuweriken of kieviten: die hebben ze daar niet meegemaakt, dus zij missen ze ook niet. Een enkele vogelaar put uit zijn geheuegen en merkt op, dat gebieden stiller zijn dan vroeger. Maar ook de ouders van die vogelaar hadden een andere herinnering, met kuifleeuweriken en grauwe gorzen, die verdwenen waren toen de vogelaar opgroeide. Zo heeft elke generatie een ''geluidsbeeld'' waarmee hij opgroeit.
Ook als de geluiden verstommen, blijft een gebied mooi bijvoorbeeld vanwege de open horizon of de mooie fietspaadjes. Mensen putten in elke periode inspiratie uit de natuur die er dan is. Dit besef relativeert de eigen opvattingen van 2013 wel een beetje.

Groeten,

Alco van Klinken
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: de kortstondige herinnering aan Silent Spring

Post by anaburen »

Wat een mooi stukje, Alco.
Ik doe er even een plaatje bij.
2013-06-04rachel-carson-silent-spring.jpg
2013-06-04rachel-carson-silent-spring.jpg (71.33 KiB) Viewed 7903 times
Ana
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: de kortstondige herinnering aan Silent Spring

Post by Aart »

Vorig jaar trof ik een Zweedse vogelaar op Gotland die het over een Silent Spring had. Dit werd op Gotland veroorzaakt door het lange koude voorjaar met als gevolg weinig insecten en daardoor weinig (jonge) vogels.
Ook in Nederland was vorig jaar een Silent Spring. Veel jonge zwaluwen verhongerden op de nesten. Ik las toen ergens dat er 70% minder insecten waren dan in een normaal jaar.
Of het dit jaar met het koude voorjaar beter zal zijn vraag ik me ook af. De diverse onderzoekprojecten zullen het uitwijzen.

Groet, Aart
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: de kortstondige herinnering aan Silent Spring

Post by martijn »

Hoi Aart,

Ik merk het nu al. Waar ik op de zelfde datum vorig jaar op een strook riet 10 nesten had van kleine karekiet heb ik er dit jaar maar 2, en nog zonder eieren ook. Ook zwartkop loopt enorm achter. Ik hoop nog op een tweede golf maar ik ben er bang voor.

Groet
Martijn Bakker.
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: de kortstondige herinnering aan Silent Spring

Post by Wilster »

En om hierbij aan te haken: ik zie wel gierzwaluwen rondvliegen in normale aantallen, maar huiszwaluwen en boerenzwaluwen zie ik niet of nauwelijks. Ik vind het beeld dan ook wat wisselend. Op het Zernike-terrein zijn de scholekster ook gewoon op tijd. Diverse paren zijn al van het dak af en lopen rond met 2 of 3 jongen. En zo kan ik wel doorgaan met opsommen. Sommige soorten zijn er weinig of lijken inderdaad een vertraagd seizoen te hebben, terwijl andere soorten in hun normale patroon zitten.

Ben inderdaad ook benieuwd wat voor beeld uiteindelijk te voorschijn zal komen uit de tellingen en andere onderzoeken.

Arjo
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: de kortstondige herinnering aan Silent Spring

Post by wimvanboekel »

Volgens mij was de boodschap van Alco's stukje hierboven niet dat er ook nu weer een Silent Spring aan de gang is (dat zal voor iedereen duidelijk te merken zijn), maar dat we ons daar helemaal niet druk om schijnen te maken:
De titel van het boek ''Silent Spring'' had voor mij een dreigende lading: als het eenmaal zover is, dan is de wereld er ''slecht aan toe''. Maar wat blijkt bij de praktijk anno 2013: de wereld gaat gewoon door!
Alleen heb ik de indruk dat Alco de essentie van het boek verkeerd interpreteert. Het gaat niet om 'de wereld' (lees: de mensheid) die er slechter aan toe is door de voortgaande verarming van de natuur, maar om de Natuur zelf. Die legt stap voor stap het loodje. Dat 'de wereld' (lees weer: de mensheid) gewoon doordraait zal niemand verbazen. Neem eens een kijkje in een willekeurige miljoenenstad en je kunt met eigen ogen zien dat de mens prima zonder de natuur kan, als het moet.
Het boek Silent Spring was volgens mij dan ook een waarschuwing voor de catastrofale gevolgen van het menselijk handelen voor de Natuur en een oproep om zuinig te zijn op de Natuur die ons toen nog restte. Helaas had en heeft 99,9 % van de mensheid hier geen enkele boodschap aan.
Dat je daar dan nog een positieve draai aan wilt geven Alco, is wat mij betreft nauwelijks begrijpelijk, maar misschien wel typisch menselijk.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: de kortstondige herinnering aan Silent Spring

Post by Aart »

Ha Wim, Alco en anderen,

Dat Alco er een positieve draai aan wil geven, is heel begrijpelijk. Ik doe dat ook en jij moet dat ook doen. Zeker naar je eigen kinderen toe! Er valt nog heel veel te genieten. Zijn het dan geen Veldleeuweriken, dan maar Nijlganzen; leuke eigenwijze beesten. Daar wijs ik mijn kinderen op. Met alleen somberen doe je je kinderen geen plezier!

Groet, Aart
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: de kortstondige herinnering aan Silent Spring

Post by wimvanboekel »

Hoi Aart,

wie heeft het over somberen? Het is eerder weigeren je erbij neer te leggen (tegen beter weten in misschien) dat deze natuurdevaluatie een onomkeerbaar proces is. Je zou je kinderen juist bewust moeten maken van dit proces, anders kunnen we net zo goed meteen ophouden met Natuurbeheer in Nederland. Feitelijk is dat laatste precies wat er ondertussen gebeurt. Natuurbeheerders zijn grotendeels 'natuur'recreatieondernemers geworden. De inspraak en wensen van omwonenden en bezoekers blijken steeds weer belangrijker dan de bescherming van waardevolle natuur (tenzij je er goede sier mee kan maken, zoals met Kraanvogels).
Een somber scenario inderdaad, maar het wordt voor mij pas echt somber als iedereen zich hierbij neerlegt.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: de kortstondige herinnering aan Silent Spring

Post by arenaria »

Even over de aantallen Huis- en Boerenzwaluwen.

Rond en boven mijn huis centrum Stad Groningen zijn de aantallen Huiszwaluwen, op het oog, even groot (noem het klein) als in voorgaande jaren.

Boerenzwaluw heb ik nu dagelijks in aantallen van 2 tot 4. Dit is een enorme toename, want in eerdere jaren had ik geen dagelijkse Boertjes. Het kan natuurlijk dat de broedomstandigheden zó slecht zijn dat ze er niet eens aan zijn begonnen en nu een beetje leuk foerageren boven het water achter mijn huis.

Groet,

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: de kortstondige herinnering aan Silent Spring

Post by meeuwiss »

Het ook enigszins filosofisch verhaal van Alco heeft me wel aan het denken gezet. Deed me terugdenken aan vroeger, aan de korenbloemen en klaprozen in de korenvelden uit mijn jeugd. De kwakende kikkers, de salamanders in de glasheldere sloten rond Breda.
Aan de baltsende Kemphanen op de mesthopen in de Eempolders. Maar ook aan het geknal van de geweren van de elitaire Gooise jagersverening in de rietkragen aan de Eemmond. Na de jachtpartij maakten wij, CJN-ers, de spartelende, halfdode Watersnippen af.
Inderdaad zoals Alco schrijft kan je je haast niet voorstellen dat sommige geluiden in de natuur voorgoed verdwenen lijken te zijn.
Bijvoorbeeld het gekraai van tientallen patrijzen als ik in de jaren 70 's-morgens wakker werd in ons huisje op het Hoogeland. Het oorverdovend koor van baltsende Grutto's, Kieviten, Tureluurs, Wulpen en Korhoenders rond de schuilhut in het Fochteloerveen.
En toch, vind ook ik inspiratie genoeg in de huidige natuur om elke dag te kunnen genieten van haar schoonheid, de stilte, ver weg van het kabaal van de drukke stad.
Van de week hebben we tijdens een fietstocht in de velden rond Haren kijkend en luisterend (!) 86 vogelsoorten kunnen opschrijven in 6 uur tijd. Niet slecht!
Geen Grauwe gors, Grauwe kiekendief, Patrijs, Grauwe Klauwier weliswaar, maar wel Roerdomp, Ooievaar, Blauwborst, Watersnip, Grutto, Kievit, Tureluur, Witwangstern, Zwarte stern en we waren best tevreden. Wij, vogelaars van deze generatie.
Gegroet Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests