Campers te Noordpolderzijl

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Campers te Noordpolderzijl

Post by arenaria »

Eergistermorgen draaiden wij de parkeerplaats op die zich tussen de bosschages achter de dijk van Noordpolderzijl bevindt. Opvallend was dat op een paaltje links van de weg een wit bord was gemonteerd met een pijl en de mededeling 'Campers'.
Huh?
Maar kennelijk had dat bord succes, want op de parkeerplaats stonden drie grote campers. Van een ervan was een vut-meneer de ramen aan het lappen en uit een andere, een oude Duitse Mercedes-Benz (hoe lang is Janis alweer dood?) stapte een overjarige hippie die zijn hond ging uitlaten.
Een beetje een tegenvaller ... wij kwamen daar om de bosjes uit te kammen op trekvogeltjes, maar de rust was ook op dat vroege uur al verstoord. Gelukkig trokken een Vuurgoudhaan en een Kleine Karekiet zich weinig aan van het gezellige campinggebeuren, want dat is het.

Ik heb hier ervaring mee. De laatste jaren nemen de aantallen campers in Europa enorm toe - deze zomer vluchtten wij weg van de oevers van het Lac du Papadru omdat het meer werd omzoomd, niet door riet, maar door een aaneengesloten lint witte campers en opvallend in het gebied rond de Verdon zijn inmiddels de borden die het campers verbieden na zonsondergang te blijven staan in de bossen rond de Gorges. Eén camper is namelijk prima, tien gaat nog wel, maar duizend is een plaag.

En dat is wat ik voorspel. Eergisteren stonden 3 campers op de parkeerplaats van Noordpolderzijl, volgend voorjaar staan er 30 en volgend najaar 300. Dit soort plekken komen op speciale websites en hebben heel weinig tijd nodig om populair te worden. De recreatiedruk wordt dan heel hoog en dat in een omgeving die daar helemaal niet geschikt voor is.
In de bosjes telden wij 5 hopen wit wc-papier met daaronder stronthoppers in diverse stadia - het is duidelijk dat niet alle campers een wc aan boord hebben - en de onvermijdelijk honden doen het zéker in het gras.

Haal weg dat bord! en vervang het door een met de tekst 'Verboden voor campers!'

Jan Allex de Roos
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Campers te Noordpolderzijl

Post by hdelange »

ik heb even gekeken op google maps en ik neem aan dat je de parkeerplaats bedoeld rechts van de weg waar een bord bij staat wat je zo niet kunt lezen, maar daar zal wel op staan dat daar campers mogen staan.

gedeeltelijk kan ik met je mee gaan, maar het verbieden van campers lijkt me onnodig.

Wat wel nodig is dat er dan ook voorzieningen komen zoals een toilet zodat men niet in de bosjes hoeft te zitten, dat is toch ook niet nodig. Grote campers hebben over het algemeen wel zo'n mobiele pot bij zich, en wie zegt dat het van de camperaars komt? er staat geen bordje bij iedere hoop, kan net zo goed van dagjesmensen komen natuurlijk.

als jij straks in de overjarige hippieleeftijd komt wil je misschien ook wel zo reizen, een mens kan veranderen van mening nietwaar?

Waar ik wel voor zou zijn is dat naast enkele basis voorzieningen, het aantal plaatsen beperkt blijft, op deze manier is het beheersbaar en kan de overlast beperkt worden.
Dat lijkt mij een betere oplossing dan verbieden.

Wat jij in lac du paraplu heb meegemaakt is ook iets waar ik voor op de vlucht zou gaan, ik kan me nog herinneren dat ik met mijn vriendin naar de Camargue gingen meer dan 15 jaar geleden.
daar op de eindpunt was heel de zandbank ingenomen door de zigeuners (roma?) , niets tegen de mensen persoonlijk, maar ook hier honderden caravans, wij vonden de Camargue daardoor toch wel enigszins tegenvallen toen al.

De caravans worden in snel tempo ingewisseld door campers, maar grote aantallen blijf ik ook uit de buurt.

Ik denk ook altijd maar, dat het maar goed is dat er veel megacamping zijn waar veel mensen heen gaan, dat neemt mooi de druk weg van de wat moeilijker begaanbaarder gebieden, zodat het daar nog wel genieten is op de meeste plekken.

ik ben dus niet voor verbod, maar beperkt aantal met basisvoorziening en goede regels en naleving.

Henk
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Campers te Noordpolderzijl

Post by arenaria »

Wij komen er, zelfs als ereleden onder elkaar, deze keer niet uit. Jij wilt het daar tot officiële camperplek maken, terwijl ik pleit voor het tegenovergestelde ...

Jan Allex
bacteria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 10 Mar 2009, 20:58
Location: Groningen stad

Re: Campers te Noordpolderzijl

Post by bacteria »

Deze staat daar trouwens wel in de buurt (van de slagbomen)... :?
2014-07-19 NPZ-1.jpg
2014-07-19 NPZ-1.jpg (274.72 KiB) Viewed 7435 times
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Campers te Noordpolderzijl

Post by arenaria »

Ja, leuk bord, is enkele jaren geleden geplaatst om meneren van de herenliefde uit die bosjes te houden. Maar met al die campers daar is de kans om een stel mannen in flagrante fellatio aan te treffen heel wat kleiner geworden.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests