"Vogelaars" verjagen Zeearend van zijn rustplek

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

"Vogelaars" verjagen Zeearend van zijn rustplek

Post by meeuwiss »

Op deze site is wordt bij de waarneming van de Zeearend in het Zuidlaardermeergebied vermeld dat deze van zijn rustplek is verjaagd door een drietal "vogelaars".
Dit is niet alleen jammer, maar ook schandalig en tevens strafbaar.
Op een andere rustplek heb ik dit ook dit jaar zien gebeuren, waarbij ook de Grote Zilverreigers en Aalscholvers uit het rustgebied werden verjaagd door een fotograaf. Vergeten het kenteken van de geparkeerde auto te noteren.
De beheerder van het Groninger Landschap is erg gespitst op waarnemingen van dit soort wangedrag en ik ga deze melding zeker doorgeven. Ik heb gehoord dat er wordt overwogen ook hier camera's te gaan plaatsen.
Het lijkt me tevens een goed idee waarnemingen van zeearenden in het Zuidlaardermeergebied voortaan maar niet meer te melden of op verborgen te plaatsen.
Misschien zijn er betere voorstellen om de Zeearend te behouden voor dit gebied?
Guido
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: "Vogelaars" verjagen Zeearend van zijn rustplek

Post by arenaria »

Ik denk dat de arenden wel blijven komen - er vliegt daar heel veel lekkers rond, maar Verjagen is uiteraard een slechte zaak ...

Zie aflevering 3 van Vogels + (Vogelsplus, ook op Facebook) voor een mooie column over 'de fotolaar' en zijn gedrag.

Jan Allex
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: "Vogelaars" verjagen Zeearend van zijn rustplek

Post by jhvenema »

Kan het zijn dat het de boer/slager (met 2 extra mensen) was die daar zijn koeien heeft lopen? Ik zie vaak een witte auto over de zomerdijkjes rijden met iemand die de koeien in de polder inspecteert.
Deze beste man verstoort i.d.d. de boel aardig, maar dat doen andere boeren, mollenvangers, vliegtuigen, luchtballonnen en sommige wandelaars ook.
Het houden van koeien in dit gebied behoort tot het beleid van de beheerder (het GLS). Wil je absolute rust bij de Zeearenden dan geen koeien direct aangrenzend aan het rustgebied van de Zeearenden lijkt mij.
Vandaag waren de twee Zeearenden overigens nog lekker met elkaar aan het dollen en vlogen ze prachtig over mij heen toen ik op de ZHD richting het gemaal reed. Daarna verdwenen ze hoog in de mist. Zou mij niet verbazen dat ze samen een uitstapje hebben gemaakt richting de Onlanden (wel weer terugkomen natuurlijk :oops: !).
Bij mijn terugkeer van het gemaal (16 uur) kwam er een klein rood autootje (niet Guido) en een groen-grijze auto de polder inrijden om de vele Kolganzen tussen ZHD en pompstation te verjagen (d.m.v. van het lossen van schoten). Kennelijk moet er nog een snede gras af dit najaar...
Er groeit iets moois tussen de Zeearenden in de ZLM polders.
Er groeit iets moois tussen de Zeearenden in de ZLM polders.
ZA1 (2).jpg (169.36 KiB) Viewed 7116 times
Groet Jan Henk
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: "Vogelaars" verjagen Zeearend van zijn rustplek

Post by meeuwiss »

Henk Jan,
De vogelaar die deze verstoring heeft gemeld heeft dit vast en zeker goed gezien en gevolgd met zijn telescoop.Vastgesteld dat het hier ging om vogelaars die over het hek klommen en naar de boom liepen met de rustende Zeearend, waarna deze op de vlucht ging.
Door de vogelaars te verwisselen met boeren, die over hun eigen hek klimmen, trekt je de waarneming van Paul in twijfel.
De zeearenden zien elke dag boeren en rattenvangers in het veld, daar gaan ze op de duur aan wennen.
Maar niet aan vogelaars.
Als je rust wil voor de Zeearend moet je om te beginnen niet meer in detail aangeven op de kaart waar je de vogels hebt gezien. Jammer dan, voor Waarneming.nl, maar dit lijkt me de beste oplossing. Misschien gaat er dan iets moois groeien tussen deze vogels.
Groet
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 43 guests