Don Quichote?

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Don Quichote?

Post by arenaria »

Als ik me te vrolijk voel, kijk ik altijd even naar het 8-uurjournaal. Dat helpt meestal wel om weer wat somberder te worden.

Maar daarnet was het wel heel erg. Komt die minister die ik sinds de aardbevingen niet meer zo leuk vind ervoor en die vertelt dat er zeven windmolenparken van 1000 megewatt op de Noordzee gebouwd gaan worden. Kaartje in beeld, en inderdaad: geen stukkie zee meer vrij.

Leeft er over tien jaar nog één zeevogel?

Jan Allex
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Don Quichote?

Post by Wilster »

Ja hoor door de CO2-uitstoot wordt het klimaat warmer en stijgt de zeespiegel. Dus er komt steeds meer zee bij. Alleen maar goed voor die zeevogels.
Dus die windm....eh, wacht even. Dat helpt niet echt. Hmmm. Ah, ik weet het, laten we dan ter compensatie meer aardgas, steenkolen en olie verstoken.
Zeg maar als een vorm van natuurcompensatie voor die windmolenparken.
Vindt die minister vast een goed idee.

Arjo :twisted:
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Don Quichote?

Post by Aart »

Natuurlijk heeft Jan-Allex een punt. De Noordzee is niet leeg. Er overwinteren 100-duizenden zeevogels en in trektijd vliegen er miljoenen vogels over de Noordzee. Er is wel gekeken of daar vogels tegen molens aan vliegen, maar gemonitord is er nauwelijks. De slachtoffers drijven met de golfstroom in noordelijke richting en zullen weinig in Nederland aanspoelen.
Op land is het natuurlijk nog slechter. Windmolens worden bij voorkeur geplaatst waar gestuwde trek van vogels plaatsvindt. (zie kaart) Gelukkig worden de Waddeneilanden nog ontzien, maar als de gemeenten zelf daarover mogen beslissen, dan vrees ik het ergste. Groningen is ook hard bezig en wil (vijf) molens in de gemeente zetten en natuurlijk niet op de Grote Markt, maar op plaatsen waar veel vogelbewegingen plaatsvinden. Tragisch is dat deze ontwikkelingen gestimuleerd worden door de milieubeweging en door groene partijen.
Wereldwijd zijn er grote problemen met vogels en windmolens. In Californië neemt de populatie Steenarenden af door de vele windmolenslachtoffers. In Spanje staan Vale Gier en Aasgier door de molens sterk onder druk. In Noorwegen Zeearend en in Duitsland de Rode Wouw. Weet je trouwens wat Duitse windmoleneigenaren doen om windmolenslachtoffers te voorkomen? Ze schieten ze dood!
Vorig jaar vlogen in enkele nachten in oktober 57 miljoen vnl. zangvogels dwars over Nederland (jaarverslag trektellen.nl) de helft ervan op rotorhoogte! (en dat zijn alleen nachttrekkers)
Windmolens kunnen een kleine bijdrage leveren om de CO2-uitstoot te verminderen. Ze hebben een grote impact op landschap, natuur, vogels en mensen. Op de plaatsing mogen we wel wat kritischer zijn.

Aart

Windmolenloc. 2013.png
Windmolenloc. 2013.png (304.04 KiB) Viewed 9843 times
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests